Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdQuinten de Groot Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Toekomstgericht (techniek) onderwijs…
Dymphy Kees Arcus College …met de Kwalificatiedossiers van nu
2
Anekdote: de ‘opdracht’
… Praat ons (CvB) bij over: - Tech2Create - het (nieuwe) regionale vsv programma; - VOORdeel en VERVOLG en - BPV plan; je hebt daarvoor een half uur, want we hebben een volle agenda; je moet wel de samenhang van alle dingen aangeven; …en houd het vooral simpel.
5
De realiteit in Zuid-Limburg: Zuid-Limburg loopt leeg…
6
Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten!
Ontgroening Vergrijzing Laagopgeleide bevolking Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten!
7
Triple helix: gedeelde belangen vanuit ‘t waarom
Verhogen arbeidsparticipatie: afleveren van vakmensen die voorbereid zijn op de (toekomstige) arbeidsmarkt Verhogen arbeidsparticipatie: iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning nodig heeft (uitvoering participatiewet) Verhogen arbeidsparticipatie: noodzaak tot verkrijgen van genoeg en goed personeel
8
De realiteit van de toekomst Rathenau Instituut, OESO
De vraag naar middelbaar geschoold werk neemt af, de vraag naar (vooral) hooggeschoold en laaggeschoold werk stijgt – binnen 20 jaar verdwijnt de helft van de beroepen… Herscholing en bijscholing naar ‘nieuw werk’ Aandacht voor vaardigheden waarin mensen zich onderscheiden van computers Op elkaar aansluiten van vraag en aanbod: interactie tussen bedrijven en het onderwijs; het betrekken van bedrijven bij opzet curricula; strategische relaties tussen bedrijven en onderwijsinstellingen Herwaardering van de maakindustrie: de ‘slimme fabriek’: clustering van innovatieve activiteiten in een regio Uit bouwen van sterke kanten van de regio in samenwerking bedrijfsleven, onderwijs en overheid Kortom: het onderwijs moet zich aanpassen aan de dynamiek van de samenleving
9
Wat is goed en toekomstgericht onderwijs?
Plannen genoeg, maar wat verbetert ons onderwijs nou écht? Zeven maatregelen onder de loep Het Centraal Planbureau dook in de internationale literatuur en velde een - voorzichtig - oordeel. Door: Kaya Bouma Rik Kuiper Remco Meijer 20 juni 2016, 02:00
10
De factoren met het grootste positieve effect op leren
Uitdagende en duidelijke doelen (leerdoelen) Geven van feedback Didactiek gericht op beroepsonderwijs ( De Bruijn, 2006; Klatter 2011) Authentieke opdrachten met duidelijke leerdoelen Integratie van theorie en praktijk Integraal aandacht voor leren leren en loopbaanontwikkeling Begeleiden en beoordelen zijn integrale onderdelen van het BPV proces (reflectie en feedback)
11
De bijdrage van het onderwijs…
studiesucces De docent Kwaliteit van onderwijs teams in the lead interactie met leerlingen professionaliseren vsv Kwalitatief goed en op de regionale arbeidsmarkt afgestemd, toekomstbestendig onderwijs Beroepsgericht onderwijs …succes in werk en maatschappij Co-creatie
12
? Big data Flexibiliteit, adaptief vermogen Peer to Peer
21 st century skills Big data Robotica ? Voorbereiding op dynamische samenleving Singularity Flexibiliteit, adaptief vermogen Leven lang leren Augmented reality Peer to Peer Arbeidsmobiliteit bevorderen The internet of things Voorbereiding op dynamiek arbeidsmarkt
13
Visie op eigentijds onderwijs
Authentieke, integrale beroepsopdrachten (geen losse vakken) Kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd LOB en 21 st century skills geïntegreerd in de beroepsopdrachten Op regionale arbeidsmarkt afgestemd curriculum Onderwijs in de praktijk (leerwerktrajecten) Leerlingen maken gebruik van state-of the art apparatuur Differentiatie in (digitale) werkvormen Gepersonaliseerd leren door individuele leerdoelen vanuit de opdrachten (IBO’s)
14
Het onderwijsconcept vertaald in eigentijds onderwijs
Het kwalificatiedossier De (toekomstige) functie(s) Leerdoelen Competenties De prestatiematrix De Integrale beroepsopdracht
15
Herinrichting technisch onderwijs Zuid-Limburg (TOZL)
Samenwerking en afstemming tussen de roc’s op Zuid-Limburgse schaal (horizontaal) en tussen de vo-scholen, roc’s en het hbo (verticaal) én het bedrijfsleven is nodig om het tij te keren. Besturen van alle VMBO scholen en de ROC’s Arcus en Leeuwenborgh hebben besloten tot inrichting van gezamenlijk Techniekonderwijs Zuid-Limburg in een Vakmanschapsroute en een Technologieroute. Deze onderwijsroutes worden in geheel Zuid-Limburg op een gelijkvormige wijze opgezet en ingericht in de drie deelregio’s Sittard-Geleen, Parkstad en Maastricht.
16
Tech2Create (RIF) Co-makership onderwijs en bedrijfsleven als proof of concept voor TOZL
17
Leren en werken naar vermogen VOORdeel en VERVOLG een sluitend vangnet voor kwetsbare jongeren
Zuid- Limburg
18
De doelgroep Alle jongeren in Zuid-Limburg in de leeftijd tot 27 jaar, die niet (direct) in staat zijn om een startkwalificatie te behalen. vanuit school (PrO, VsO, VMBO basis) naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering vanuit kaartenbakken gemeente naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering
19
VOORdeel en VERVOLG:‘Leerwerktraject’(BBL)
Voortraject / diagnose 2 Intake / diagnose 1 Met behoud van uitkering Met behoud van uitkering of tijdelijk dienstverband (met extra begeleiding en/of loonsubsidie) (Tijdelijk) dienstverband Structureel werk (vervolgopleiding) Entree opleiding / (niveau 2 opleiding) Leerwerktraject BBL Praktijktoets Beoordeling door gecertificeerde assessoren
20
Het komt allemaal neer op:
studiesucces De docent Kwaliteit van onderwijs teams in the lead interactie met leerlingen professionaliseren vsv Kwalitatief goed en op de regionale arbeidsmarkt afgestemd, toekomstbestendig onderwijs Beroepsgericht onderwijs Co-creatie
21
Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten!
Ontgroening Vergrijzing Laagopgeleide bevolking Omdat… Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten!
23
De ‘uitdaging’ voor Zuid-Limburg
24
De ‘uitdaging’ voor Zuid-Limburg
+ + =
25
Realiteit in Zuid-Limburg samenwerking Realiteit van de toekomst
Krimp in studenten / vergrijzing beroepsbevolking Techniekopleidingen lopen leeg Exploitatie techniekopleidingen is niet sluitend Ongewijzigd beleid leidt tot staken van opleidingen Groei bij bedrijven (bestaande en nieuwe) Druk op bedrijven vraagt om efficiënte oplossingen mbt instroom, opleiden en begeleiden Toekomstbestendig techniekonderwijs vraagt om samenwerking Realiteit van de toekomst We leiden op voor beroepen die morgen niet meer bestaan Opleiden moet instrument worden voor mobiliteit en duurzame inzetbaarheid Technologie (second machine-age) vraagt om nieuwe competenties die ‘flexibele werknemers’ opleveren: 21st century skills, persoonsvorming …
26
Het onderwijsconcept Match tussen kwalificatiedossiers MBO en (toekomstige) functies regionaal bedrijfsleven Authentieke beroepsopdrachten (volgens format) als rode draad van het curriculum 21 st century skills geïntegreerd (zorgen voor brede basis en arbeidsmobiliteit) Verdere aansluiting op het regionale bedrijfsleven door ‘specialties’ Modulaire onderwijsaanpak waarin de ‘specialties on demand’ ook als losse onderwijsmodules (bedrijfsopleidingen) kunnen worden gevolgd Onderdelen van school in bedrijf tbv autentiek leren mbv state-of the art apparatuur Het onderwijs ‘ondergebracht’ voor alle partners in een digitaal onderwijsmagazijn en beschikbaar via een innovatieve ELO
27
Visie op eigentijds onderwijs
Authentieke, integrale beroepsopdrachten (geen losse vakken) Kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd LOB en 21 st century skills geïntegreerd in de beroepsopdrachten Op regionale arbeidsmarkt afgestemd curriculum Onderwijs in de praktijk (leerwerktrajecten) Leerlingen maken gebruik van state-of the art apparatuur Differentiatie in (digitale) werkvormen Gepersonaliseerd leren door individuele leerdoelen vanuit de opdrachten (IBO’s)
28
De prestatiematrix
29
De werking van de prestatiematrix
30
De functie eisen in de prestatiematrix
Van werkprocessen leerdoelen maken, leerdoelen koppelen KVA
31
De inbedding van 21st century skills
32
De integrale beroepsopdracht
Een IBO is niet ‘zomaar’ een opdracht!!!
33
Hoe gaan we het doen? Ontwikkeling en ‘assemblage’ van onderwijsproducten ism bedrijfsleven volgens (digitale) format voor de Integrale beroepsopdracht
34
Gepersonaliseerd leren
Onderwijsleerdoelen en persoonlijke leerdoelen door middel van Integrale Beroepsopdrachten volgens het format
35
21e eeuwse vaardigheden model voor 21e eeuwse vaardigheden (ontwikkeld door kennisnet en SLO)
36
Wat is hier innovatief aan?
Werken met authentieke integrale beroepsopdrachten, waarin kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd een plek hebben; geen ‘losse’ vakken LOB en 21 st century skills geïntegreerd in het onderwijs Afstemming curriculum op regionaal bedrijfsleven (prestatiematrix / matching model) Digitale IBO’s, met state-of the art digitale werkvormen van de juiste complexiteit (blended learning) Gepersonaliseerd leren door ‘individuele’ leerdoelen vanuit de IBO
37
Leren en werken naar vermogen VOORdeel en VERVOLG een sluitend vangnet voor kwetsbare jongeren
Zuid- Limburg
38
De doelgroep Alle jongeren in Zuid-Limburg in de leeftijd tot 27 jaar, die niet (direct) in staat zijn om een startkwalificatie te behalen. vanuit school (PrO, VsO, VMBO basis) naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering vanuit kaartenbakken gemeente naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering
39
Doelstellingen gezamenlijk regionaal aanbod VOORdeel en VERVOLG
Het vergroten van het studiesucces van de doelgroep en terugdringen van voortijdig schoolverlaten. Het verhogen van de arbeidsparticipatie van de doelgroep (ook ten behoeve van de economische situatie in de krimpregio Zuid-Limburg). Ontwikkeling van de doelgroep tot duurzaam arbeidspotentieel voor de regio.
40
VOORdeel en VERVOLG:‘schooltraject’
Voortraject diagnose 2 Intake / diagnose 1 = basisdeel Entree Intake diagnose 1 Branchecertificering = profieldeel en keuzedeel Entree werk vervolgopleiding Entree opleiding Praktijktoets Beoordeling door gecertificeerde assessoren model ontwerp
41
VOORdeel en VERVOLG:‘Leerwerktraject’(BBL)
Voortraject / diagnose 2 Intake / diagnose 1 Met behoud van uitkering Met behoud van uitkering of tijdelijk dienstverband (met extra begeleiding en/of loonsubsidie) (Tijdelijk) dienstverband Structureel werk (vervolgopleiding) Entree opleiding / (niveau 2 opleiding) Leerwerktraject BBL Praktijktoets Beoordeling door gecertificeerde assessoren model ontwerp
42
BPV plan Arcus ‘de BPV als co-creatie’
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.