Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Beleidsplatform 27 maart 2017
2
Agenda Hervorming VREG Slimme/digitale meters
Studie en adviezen flexibiliteit Onderzoek tariefstructuur Controles op factuur Evolutie V-Test Varia
3
Hervorming VREG VREG | uw gids op de energiemarkt
4
Hervorming VREG Goedkeuring decreet tot hervorming VREG in plenaire vergadering van het Vlaams Parlement op 16/11/2016 Publicatie decreet op 30/01/17 Autonome dienst met rechtspersoonlijkheid onder toezicht van het Vlaams Parlement vanaf 09/02/2017
5
Aanstelling RvB door Vlaams Parlement vanaf 10/02/2017
Ronnie Belmans Els Brouwers (2de mandaat) Nathalie Heremans Ellen Valkenborgs Hans Vanhoof Piet Vanden Abeele (2de mandaat) Sara Van Dyck (2de mandaat)
6
Nieuwe Raad van Bestuur
Eerste vergaderingen op 23/02 en 17/03 Verkiezing voorzitter (R. Belmans) Prioritaire agendapunten Huishoudelijk reglement Opstelling deontologische code Selectieprocedure algemeen directeur Afspraken met Vlaams parlement over adviesverlening en toezicht
7
Slimme/digitale meters
VREG | uw gids op de energiemarkt
8
Conceptnota “Digitale meters: uitrol in Vlaanderen”
Goedgekeurd 3 februari 2017 Adviesvraag bij verschillende stakeholders: SERV, MinaRaad, VREG en CBPL Advies VREG – midden april Update KBA-rapport (eind april/begin mei) Advies decretaal kader (na bespreking ontwerp van decreet op VR)
9
Advies VREG Aandachtspunten advies Uitrolmodaliteiten
Resultaten KBA voor zover tijdig beschikbaar Functionaliteiten Geen KBA voor andere functionaliteiten Submetering Databeheer Voorwaarden en taken Tarifair kader Datastromen Compensatie/terugdraaiende teller
10
Update KBA Volgens krijtlijnen van conceptnota inzake Uitrolkalender
Functionaliteiten KBA berekent impact van uitrol bij verschillende klantengroepen op totale maatschappij Impact op klantengroepen hangt af van doorrekening van kosten en baten Tarifaire analyse wordt toegevoegd
11
KBA Uitrolmodellen Basismodel (conceptnota): uitrol over 20 jaar
Met plaatsing bij nieuwbouw en renovatie Met versnelde uitrol voor prosumenten en klanten met budgetmeter Variante (geïnspireerd op voorstellen “Clean energy for all Europeans”): uitrol over 10 jaar Rekening houden met verhoging van aantal kosten
12
Actualisatie kosten DNB
Kost slimme meter hardware E-, G- en productiemeter Aanpassing aan meterkast Installatiekost slimme meter E- en G-meter Communicatiekost (GPRS) Systeemkost MDM en AMM Projectkost Aanpassing kapitaalkost
13
Andere aanpassingen t.o.v. KBA 2013
Energieprijzen incl. bijdragen GSC/WKC en nettarieven Aantallen meters Verbruiken per segment Versnelde sanering van aansluitingen Behoud CAB Levensduur Ferraris-meter
14
Geen aanpassing / Nog te evalueren
Energiebesparing Baten inzake benutting van flexibiliteit Baten inzake slim netbeheer
15
Simulatiestudie AmFT en adviezen flexibiliteit
VREG | uw gids op de energiemarkt
16
Resultaten Simulatiestudie Aansluiting met Flexibele Toegang (AmFT)
Simulatiestudie afgerond en in de komende weken publicatie op website VREG (niet-vertrouwelijke deel). Nu: zeer high-level samenvatting Open vraag: nood aan extra informatiesessie die dieper ingaat op resultaten studie, werkwijze + genomen assumpties? Gelieve een mail te sturen met interesse naar tegen 31/03 Indien voldoende interesse, organiseren we de sessie in April
17
Herhaling: Simulatiestudie Aansluiting met Flexibele Toegang (AmFT)
Vorm van technische flexibiliteit (*) om congestieproblemen op te lossen op het MS/HS- elektriciteitdistributienet en het plaatselijk vervoernet van elektriciteit Doel studie: Nagaan hoe het kader van een AmFT-beleid en de daarin vervatte parameter de verdere ontwikkeling van HEB/kwalitatieve WKK zou beïnvloeden, zowel qua groei als qua kost tot horizon 2030 door concreet: De maatschappelijke kost en de hoeveelheid aangesloten HEB/kwalitatieve WKK voor elke beleidsoptie en mogelijke combinatie van parameters te berekenen Op basis van pareto-analyse van de respectievelijke impact op groei en maatschappelijke kost beleidsaanbevelingen te formuleren *: flexibiliteit waarbij deelname verplicht is opgelegd door de netbeheerder in het kader van de exploitatie van zijn net ,al dan niet met een gereguleerde compensatie.
18
Herhaling Simulatiestudie AmFT
3 beleidskaders (A,B en C) met elkaar vergelijken: Beleidsoptie A (As Is): huidige kader waarbij tijdelijke AmFT in afwachting van de voltooiing netversterking Noodzakelijke modulaties niet vergoed Beleidsoptie B (Investeringskader): Netinvestering blijft de eerste optie, maar uitbreiding optie A waarbij modulaties in afwachting van de voltooiing netversterking beperkt zijn in: omvang: Xmax = maximaal, jaarlijkse gemoduleerde fractie zonder vergoeding) Tijd: Zmax = maximaal jaar van modulatie Indien men de totale kost van de aansluiting (+ netinvestering) onredelijk acht, toch mogelijkheid tot aansluiting mits permanente AmFT, Beleidsoptie C (Flexibiliteits kader): Netbeheerder niet langer verplicht om net te versterken (zelfs al is de kost redelijk), maar hij krijgt de vrijheid om te optimaliseren: het net versterken of producenten blijvend vergoeden voor noodzakelijke modulatie Aansluitverplichting behalve voor extreme gevallen
19
Simulatiestudie AmFT: voornaamste beleidsparameters
Xmax (%) = maximaal jaarlijkse fractie onvergoede modulatie (op basis van % van de jaarproductie van de installatie) Zmax (jaar) = maximale duur waarin onvergoede modulatie mag optreden Cmax (€ per MWh) = aangehouden marginale redelijkheidslimiet Vergoedingsmechanisme
20
Simulatiestudie AmFT: pareto-optimum
Resultaten waarvoor de kost om een bepaalde relatieve groei HEB/kwalitatieve WKK te realiseren minimaal is of equivalent waarvoor de groei maximaal is voor een bepaald “maatschappelijk netintegratiebudget” Verticale as: gerealiseerde groei geproduceerde energie door HEB/Kwalitatieve WKK als % van de maximaal haalbare Horizontale as: absolute maatschappelijke kost Punten: optimale combinatie van beleidsparameters waar een bepaalde groei van HEB/kwalitatieve WKK gerealiseerd worden
21
Resultaten Simulatiestudie AmFT: pareto-optimum
Zowel B als C zorgen voor een goedkopere netintegratie dan A (huidige regelgeving). Mits de juiste combinatie van parameters bekomt men met beleidsopties C steeds tot de laagste maatschappelijke kost Door het correct vergoeden van de modulatie daalt de kans dat een project de ontwikkeling stopzet omwille van AmFT
22
Observaties VREG uit resultaten Simulatiestudie (o.a)
Simulatieresultaten tonen aan dat beleidsoptie C steeds de meest kosten-efficiënte keuze en dat deze keuze robuust is; Netinvestering later in de tijd als voldoende benutting van de nieuwe assets hogere (en dus efficiëntere) benutting van assets bij geconcentreerde netten. Beleidsparameters: (marginale) redelijkheidslimiet uit te drukken in Cmax (€ per Mwh) in tegenstelling tot vroegere voorstellen om een dergelijke limiet uit te drukken in (€/MW) Bij scenario’s van hoge groei valt de optimale waarde voor Xmax vrijwel altijd naar 0. De beleidsmatige keuze van de (marginale) redelijkheidslimiet bepaalt in sterke mate de maximum haalbare groei. Keuze vergoedingsmechanisme: Commodity deel: marktconforme vergoeding voor BRP het eenvoudigst Steun: het enige kwantificeerbare verschil tussen de verschillende bekeken varianten is het effect van het verdisconteringsverlies
23
Resultaten Simulatiestudie AmFT: Sensitiviteitsanalyse (1/2)
Optimale oplossing gehandhaafd bij nagenoeg alle wijzigingen zolang onvergoede fractie modulatie Xmax <= 2,5% Zmax best in lijn met de doorlooptijd van de te realiseren netversterking Waarde van de aangenomen (marginale) redelijkheidslimiet Cmax bepaalt in sterke mate de maximaal haalbare groei, maar dan stijgt de absolute kost ook exponentieel: 10€/MWh: 90% potentiële groei HEB/Kwalitatieve WKK gerealiseerd 25€/MWh: 95% potentiële groei HEB/Kwalitatieve WKK gerealiseerd 50€/MWh: 100% potentiële groei HEB/Kwalitatieve WKK gerealiseerd
24
Resultaten Simulatiestudie AmFT: sensitiviteitsanalyse (2/2)
Voorgestelde beleidsparameters en scenario’s zijn robuust naar veranderingen naar: Groei aanvragen HEB/kwalitatieve WKK De fractie aanstuurbare PV De kosten voor versterken van het hogeropgelegen net Voor beleidskeuze met een lage Xmax is de impact van het aanvaardingsmodel van de producent beperkt (in verschillende variaties)
25
Volgende stap: Advies Aansluiting met Flexibele Toegang (AmFT)
Resultaten en aanbevelingen van de simulatiestudie verwerken in concreet beleidsadvies voor decreetgever: Voorstellen tot aanpassing van het regelgevend kader Advies over de impact van bepaalde keuzes voor beleidsparameters Bijkomende onderwerpen, niet behandeld in de studie: Interpretatie HEB-richtlijn + invloed winterpakket Samenwerking TNB-DNB Nood volgorde activatie? Waarschuwing BRP Transparantie aansluitingsstudie Rapportering ….
26
Advies voorontwerp federale wet vraagflexibiliteit en opslag
Advies op basis van vraag Minister Tommelein 23 maart 2017 Publicatie 3 april 2017
27
Advies Databeheer bij Flexibiliteit op het distributienet
Verdere uitwerking §6.1 van ADV : Databeheer Bescherming netgebruiker Definitie + Rechten en plichten van de FSP omtrent data (gewestelijke regelgeving) Samenwerking TNB – DNB Impact van de slimme meter en de creatie van een gewestelijke databeheerder
28
Onderzoek tariefstructuur
VREG | uw gids op de energiemarkt
29
Resultaat consultatie capaciteitstarief
43 reacties ontvangen +/- 250 zienswijzen Verslag gepubliceerd op 19 januari 2017 Vraag naar wijzigingen van tariefstructuur Vraag naar bijkomende onderbouwing en onderzoek
30
Actieplannen capaciteitstarieven
Externe studies Tariefstructuur Objectiveerbare regionale verschillen (nog in voorbereiding) Daarnaast willen we ook verder inzetten op het betrekken van de stakeholders bij de besluitvorming
31
Actieplannen capaciteitstarieven
Studie tariefstructuur A. ALGEMEEN Probleemstelling, doelstelling en visie Kostenveroorzakers van het net Modellen van tariefstructuren Impact modellen op milieu, sociale en economische aspecten Vergelijking van de modellen van tariefstructuren
32
Actieplannen capaciteitstarieven
Studie tariefstructuur B. NIET-PIEKGEMETEN KLANTEN Invoering basistarief Afschaffing dag/ nachttarief Invoering vermogensschijven Prosumenten met een terugdraaiende teller Impact slimme/ digitale meters Invoering flankerende maatregelen
33
Actieplannen capaciteitstarieven
Vervolg activiteiten Piekgemeten groep: Expertengroep: april 2017 Stakeholdersmeeting: vanaf mei 2017 Niet-piekgemeten expertengroep: Stakeholdersmeeting: vanaf mei 2017 (afhankelijk van stand van zaken van het lopende onderzoek)
34
Controles op factuur VREG | uw gids op de energiemarkt
35
Factuurcontrole leveranciers 2016
VREG | uw gids op de energiemarkt
36
Opzet Verplichte vermeldingen Energiedecreet/-besluit Steekproef
Brandstofmix (oorsprong geleverde elektriciteit) Verbruikshistoriek (overzicht verbruik laatste drie jaar) Bijdrage energiefonds Steekproef 28 Leveranciers voor elektriciteit > 50 afnemers Huishoudens (jaarlijkse afrekening en slotfactuur) Jaargelezen professioneel (jaarlijkse afrekening) 71 facturen random opgevraagd
37
Resultaat Vermelding Brandstofmix Geen vermelding bij 5 leveranciers
Fouten in correcte vermelding bij 7 leveranciers Vermelding verbruikshistoriek 17 leveranciers toonden geen volledige verbruikshistoriek Verschillenden terecht (combined switch) 6 leveranciers hadden nog niets voorzien 2 leveranciers moesten aanpassingen maken Vermelding bijdrage energiefonds meestal in orde
38
Opvolging Vaststellingen november 2016
Leveranciers kregen mogelijkheid vaststellingen te weerleggen Combined switch Wijziging omstandigheden Aanpassingen meteen gemaakt Anderen aangeschreven dat nieuwe controle volgt in 2017 Voldoen => Geen gevolg Niet voldoen => Handhaving
39
Vervolg Komende maanden factuur uit maart opgevraagd
Evt. Boeteprocedure mogelijk Factuurcontrole niet periodiek herhaald Voorspelbaar Administratieve last voor leverancier en VREG Wel mogelijk: ad-hoc herhaling
40
Evoluties V-Test VREG | uw gids op de energiemarkt
41
Evolutie V-TEST® Toevoegen van linken naar de productpagina’s op de websites van de energieleveranciers Optie voor leveranciers Link achter contractnaam op resultaatpagina Doel: verhogen bewuste contractkeuze, bevordering switchgemak Voldoen aan VREG-criteria Opslaan van door de gebruiker ingevoerde en aangevinkte gegevens op de inputpagina Aanvinken ‘Gegevens bewaren’ Doel: verhogen gebruiksvriendelijkheid
42
Varia? VREG | uw gids op de energiemarkt
43
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt
gratis telefoon ‘Andere vraag’ Facebook: VREG Schrijf u in op onze nieuwsbrief op
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.