Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kiezen na de basisschool
2
Hoe bereiden wij de kinderen voor in de klas?
Kiezen is een proces en stopt niet. Kinderen moeten dat begrijpen/beseffen. De leerkracht gaat dieper in op kiezen in se, jezelf leren kennen (talenten, interesses en motivatie) en bekijkt de beroepenwereld en het SO -> werkboek. Klassikale informatie over de structuur van het secundair onderwijs en de beroepenwereld aan onze leerlingen van het zesde leerjaar door de MW. Scholenbezoek.
3
Hoe willen we de ouders informeren?
- Info-avond CLB. - Informatiebrochure over studierichtingen. Individuele opvolging rond OLB door MW op vraag: Ook: beroepenhuis Gent, doe-beurs (beroepenbeurs) ed. !De expertise en deskundigheid van de leerkracht: zij kennen de kinderen erg goed. ! Bezoek scholen, volg de infomomenten met de kinderen erbij en spreek met ex-leerlingen. Een goede school betekent vaak voor iedereen iets anders. Wacht ook niet te lang met inschrijven!
4
First things first In welke school kan ik welke keuzepakketten/opties kiezen nu en in de (mogelijke) toekomst? of Wat zijn de inschrijvingsmodaliteiten? Zie websites van de scholen. Wanneer zijn de informatiemomenten en opendeurdagen? of of de websites van de scholen.
6
WEBSITES (Sint-Jozef Aarschot) (DIA Aarschot) (KAMSA Aarschot) (KS Diest)
8
Inschrijven geblazen Vanaf wanneer ?
Scholen beslissen zelf wanneer ze starten met inschrijvingen (ten vroegste op 1 september van het voorafgaande schooljaar). Voorrangsperiode ? Scholen zijn verplicht voorrang te geven aan broers en zussen (dezelfde “leefentiteit”)van leerlingen die reeds ingeschreven zijn in de school, alsook aan kinderen van personeelsleden van de school. Scholen kunnen voorrang verlenen aan kansarme leerlingen. Opmerking: Secundaire scholen vragen om niet in verschillende scholen tegelijk in te schrijven, want zo worden sommige leerlingen onnodig geweigerd.
10
19/4 12.00 u.: startschot en tem 7/5 12.00 u.
8/5: Toewijzing. Plaats in je voorkeurschool? E-nummer. Geen plaats? R-nummer .Plaats in VKschool 2? Zoja krijg je een E-nummer. Je behoudt je R-nummer in de eerste VKschool. 9/5: of brief vanuit KSL met E- en/of R-nummer. Ga je inschrijven: zie brief/ . Zoniet vervalt je E-nummer. Je R-nummer in een school van hogere voorkeur blijft behouden. Tussen 11/5 en 2/6: inschrijven in de school. Vanaf 15/5 is stavaza mbt R-nummers op te volgen op de website. Vanaf 6 juni starten vrije inschrijvingen: website nakijken.
11
Bij R-nummer: school contacteert je en dan heb je 5 dagen om in te schrijven.
Best verschillende scholen aangeven in voorkeur. Hoe minder scholen je aangeeft, hoe minder kans op een school. Eens aangemeld kan je steeds weer inloggen en wijzigen. Aanmelden bij A of B: bij de inschrijving dient pas de effectieve keuze doorgegeven binnen 1A. Geen chronologie! Op reservelijst tot afsluiting van inschrijvingen. Klachten: of CILLR binnen de 30 dagen. Scoolcapaciteiten voor 1A/1B: zie website KSL. : 87% had zijn E-nummer!!!
12
M Aandacht voor leerlingen met bijzondere leernoden en leerlingen met een leerstoornis: Eventueel maatregelen of GON-begeleiding. M-decreet: type 1 en 8 worden basisaanbod. Harder werken. Weigering van een leerling is mogelijk (mits mededeling binnen de 4 werkdagen én een motivering): Bij een definitieve uitsluiting. Bij een IV BuO. Als de leerling niet beantwoordt aan de toelatingsvoorwaarden. Bij overschrijding van de maximumcapaciteit.
13
leerling moet doorstromen naar 1A GEEN GETUIGSCHRIFT
op het einde van het zesde leerjaar GETUIGSCHRIFT leerling moet doorstromen naar 1A GEEN GETUIGSCHRIFT leerling moet naar 1B ook vanuit lager jaar indien 12 jaar
14
Het secundair onderwijs
15
Een woordje uitleg...
16
MAAR…
17
WAAROM? Omdat er te weinig mensen een diploma behalen.
Om de juiste studiekeuze te maken: proeven! Om niet te vroeg te moeten kiezen. Omdat TSO en BSO negatief belicht worden. Om SO te laten meegroeien met de samenleving. Omdat er meer en meer jongeren schoolmoe zijn. Omdat de overgang van BO naar SO te bruusk gebeurt. Meerjarenplan (volledige implementatie in 2025), start 1/9/2018. Brede eerste graad.
18
2018-2025 Stapsgewijze invoering van de modernisering
Na grondig overleg met het onderwijsveld en het regelgevend werk, stappen scholen vanaf het schooljaar in het nieuwe hervormde onderwijsstelsel. De modernisering van het secundair onderwijs start dan in het eerste leerjaar van het secundair onderwijs -> kinderen die nu in l5 zitten.
19
Finaliteit Doorstroom Dubbele finaliteit Finaliteit Arbeidsmarkt
Finaliteit Doorstroom Dubbele finaliteit (doorstroom / arbeidsmarkt) Finaliteit Arbeidsmarkt Domeinoverschrijdend ASO Domeingebonden TSO/KSO BSO BUSO OV3 TAAL EN CULTUUR Grieks-Latijn Latijn Moderne talen Natuurwetenschappen Sportwetenschappen Topsport.-Natuurwet.(*) Topsport-Economie(*) Economische Wetenschappen Humane Wetenschappen Rudolf Steinerpedagogie(*) Yeshiva(*) Taal en Communicatie Toerisme Organisatie en Logistiek / STEM Technologische Wetenschappen Biotechnische wetenschappen Bouwtechnieken Elektromechanische technieken Elektrotechnieken Grafische technieken Houttechnieken Voertuigtechnieken Podiumtechnieken (*) Textieltechnieken (*) Zee- en binnenvaarttechnieken(*) Bouw Schilderen en Decoratie Elektriciteit Hout Mechanica Printmedia Zee- en binnenvaart (*) Basis Bouw Basis Hout Basismechanica KUNST EN CREATIE Architecturale en beeldende vorming (*) Beeldende en audiovisuele vorming (*) Dans (*) Muziek(*) Woordkunst-drama (*) Architectuur en beeld Ballet (*) Creatie en mode (*) Fotografie (*) Artistiek-creatieve bewerkingen LAND- EN TUINBOUW Plant-, dier- en milieutechnieken Plant, dier en milieu Paardenhouderij (*) Groenvoorziening en -decoratie ECONOMIE EN ORGANISATIE Bedrijfswetenschappen Bedrijf en organisatie Basis Organisatie en Logistiek MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN Zorg- en welzijnswetenschappen Maatschappij en Welzijn Creatie en Mode(*) Haar- en Schoonheidsverzorging Moderealisatie Zorg en Welzijn Basis Verzorging Confectie en Textielverzorging SPORT Sport Topsport-Sportbegeleiding (*) Topsport (*) VOEDING EN HORECA Biotechnische Wetenschappen Bakkerijtechnieken Horeca Slagerijtechnieken Bakkerij Restaurant en Keuken Slagerij Basis Bakkerij Basis Horeca Basis Slagerij
20
CONCREET 8 studiedomeinen ipv 29 studiegebieden in tweede graad.
In S1 extra remediëring om te versterken -> minder C-attesten maar meer A-attesten met verplichte remediëring. 1A: 27 u. algemene vorming + 5 u. basisopties 1B: 20 u. algemene vorming + 12 u. keuzegedeelte 2A: (kunst-wet/wisk.-techniek-eco-nederl.-moderne talen-klassieke talen) 2BVL: Tweede graad : 75 studierichtingen (-1/4de). Derde graad : 146 studierichtingen (fijnmaziger) Curriculumdossier.
21
UITGANGSPUNTEN Transparant aanbod -> reductie van richtingen. Rationeel ifv de arbeidsmarkt -> innovatie & actualisering. Breed -> “niche-opleidingen” => inhoud opleiding gaat samen met beroepskwalificaties. Finaliteiten = eindtermen!
22
DOMEINSCHOOL CAMPUSSCHOOL
23
HET EERSTE MIDDELBAAR
24
KEUZEGEDEELTE = 4/5 lesuren BASIS = 27/28 lesuren
25
Keuzegedeelte algemene vakken (moderne): Troeven:
Heterogene groep: gericht op de brede middengroep van leerlingen. Gericht op het verwerven van een uitgebreide basisvorming: opbouw van een goede basis voor Nederlands, Frans, wiskunde. Kennismaking met belangrijke domeinen zoals natuurwetenschappen, economie. Extra uren LO - PO- MO: maken het pakket boeiender en evenwichtiger Keuzegedeelte technische vakken of kunstvakken: Voor leerlingen met specifieke interesse. Leerlingen die graag praktisch bezig zijn. Handige leerlingen kunnen uitblinken.
26
Keuzegedeelte Latijn: Troeven:
Vormende waarde: geheugen, analytisch denken, andere talen. Vraagt behoorlijke studie-inzet: stimulans om te leren werken. Alle mogelijkheden blijven nog open. Doorgaans gemotiveerde groepen. Beperkingen: Vorming kan ook via andere vakken. Latijn is geen ‘must’ voor hoger onderwijs.
27
BASISVORMING (28 u.) GO! Stedelijk / Katholiek gemeentelijk
Godsdienst/ Zedenleer Nederlands Frans Engels 2 Geschiedenis Aardrijkskunde Wiskunde Biologie Plastische Opvoeding Muzikale Opvoeding Lichamelijke Opvoeding Technologische Opvoeding Exploratie – TO – Gezins- of 1 Nijverheidstechnieken (ICT)
28
KEUZEGEDEELTE (4/5 u.) Latijn 4 of 5 u. Latijn
Algemeen (moderne) Extra algemene vakken (NDLDS, FR, wisk., LO, MO,…) Theoretisch technisch (handel, IW, TW,…)Extra algemene vakken Extra 2 of 3 u. technologie Praktisch technisch (bouw, hout, agro,…)Extra 4 of 5 u. technologie Kunst (ballet, drama,…) Extra 4 of 5 u. kunstvakken STEM (nieuw) Gemeenschappelijk deel + keuzegedeelte = 32 lesuren per week Het keuzegedeelte kan verschillen van school tot school : neuronenproject KAT, wetenschap of techniek in actie KSD, persoonlijk ontwikkelingsplan (Redingenhof) ea).
29
STEM STEM staat voor Science – Technology – Engineering – Mathematics en bundelt een waaier aan technologische en exacte wetenschappen. In een complexe maatschappij als de onze is er een grote nood aan mensen met STEM-profielen. Om loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek te stimuleren, stippelde de Vlaamse Regering een actieplan uit tot 2020. GO in de regio = KA Tervuren en KA Etterbeek Andere scholen in de regio = SMO , GITO Overijse, GITO Tervuren
30
leerstof lagere school wordt herhaald niet elke school heeft 1B
Wat meer uitleg over 1B leerstof lagere school wordt herhaald niet elke school heeft 1B technologische opvoeding krijgt veel aandacht: via praktijk maak je kennis met materialen, grondstoffen, gereedschappen bouw, decoratie, elektriciteit, hout, kantoor, verzorging, voeding… je leert ook met de computer werken aangepast tempo en kleinere klasgroep
31
Lessentabel van 1B BASISVORMING GO! Stedelijk / Katholiek gemeentelijk
Basisvorming (28u) Nederlands Frans 2 0/1 Geschiedenis 1 1 Aardrijkskunde 1 1 Maatschappelijke vorming 3 Wiskunde Natuurwetenschappen Lichamelijke Opvoeding 2 2/3 2 Muzikale Opvoeding 1 1 1 Plastische Opvoeding 2 2 3 Technologische Opvoeding 6 5 6 Godsdienst/ Zedenleer 2 2 2 els
32
KEUZEGEDEELTE GO! 4u. Stedelijk / Gemeentelijk en Katholiek 5u.
Combinaties van volgende vakken kunnen aangeboden worden: Aanvulling Nederlands, Frans, wiskunde Aanvulling Lichamelijke, Muzikale, Plastische opvoeding Aanvulling Technologische opvoeding Gezinstechnieken, Nijverheidstechnieken, Nautische technieken Frans (indien niet in basisvorming) Meestal maakt de school deze keuze voor jou. els
35
Op het einde van het eerste jaar
Oriënteringsattesten A-attest = geslaagd (B-attest = geslaagd MAAR (clausulering)) C-attest = niet geslaagd -> in S1 enkel een A- of een C-attest Daarnaast kan de klassenraad ook een (vrijblijvend) advies geven in verband met studiekeuze. tim
36
BVL (beroepsvoorbereidend leerjaar) Na 1A
Na 1B BVL 1A els
37
HET TWEEDE MIDDELBAAR
38
BASISOPTIES A-stroom (11 ipv 20) Latijn (-Grieks)
Moderne talen & wetenschappen Stem – wetenschappen (IW-TW) Stem – technieken (mech/elktr.-agro/biotechnieken-grafische comm.&media-textiel) Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Voeding & Horeca Sport Kunst & creatie Steiner Yeshiva
39
B-stroom (7 ipv 33 BV) Techniek Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Voeding en Horeca Sport Kunst en creatie Opstroomoptie
40
Tweede leerjaar van de eerste graad
24 of 26 uur basisvorming (fysica en Engels komen erbij) + 5 tot 9 uur keuzeopties (naam) + eventueel keuzegedeelte van 1 tot 3 lestijden LATIJN Latijn Latijn-Grieks ALGEMEEN (moderne) Moderne wetenschappen THEORETISCH TECHNISCH Handel IW TW Sociale en technische vorming PRAKTISCH TECHNISCH Agro- en biotechnieken Mechanica-elektriciteit Maritieme vorming Bouw- en houttechnieken Textiel Creatie en vormgeving Topsport Grafische communicatie en media Hotel-voeding KUNST Ballet Artistieke vorming Grieks- Latijn: KA Ettrebeek, Handel: KA Tervuren, GITO Tervuren Mod wetenschappen, KAT, KAE, SMO
41
Beroepsvoorbereidend leerjaar
16 uur basisvorming + 14, 15 of 16 uur beroepenvelden + eventueel keuzegedeelte van 2 tot 4 lestijden Beroepenvelden van 9 uur BOUW DECORATIE ELEKTRICITEIT HAARZORG HOUT KANTOOR EN VERKOOP METAAL MODE RIJN- EN BINNENVAART TEXTIEL VERZORGING-VOEDING Beroepenvelden van 18 uur HOTEL-BAKKERIJ-SLAGERIJ LAND- EN TUINBOUW NIJVERHEID ZEEVISSERIJ Na het BVL kan je naar de tweede graad BSO
42
Wat na de eerste graad ? ASO TSO KSO BSO DBSO tim
43
ALGEMEEN SECUNDAIR ONDERWIJS
ASO of ALGEMEEN SECUNDAIR ONDERWIJS Je wordt voorbereid op een studie in het hoger onderwijs. Je leert voornamelijk uit boeken. Leren leren, abstract denken. Latijn, Grieks-Latijn, humane wetenschappen, economie of wetenschappen. tim
44
KUNSTSECUNDAIR ONDERWIJS
KSO of KUNSTSECUNDAIR ONDERWIJS Je krijgt algemene vakken en leert muziek, dans, toneel, creëren met film en geluid of ontwerpen met potlood, papier, verf, klei (beeldende kunsten of architectuur)… Na deze opleiding kan je best verder studeren, maar gaan werken is mogelijk. Toelatingsproeven: kunde vereist. tim
45
TECHNISCH SECUNDAIR ONDERWIJS
TSO of TECHNISCH SECUNDAIR ONDERWIJS Je krijgt naast algemene vakken ook technische vakken. Technisch gerichte studiegebieden zoals IW, handel, STWE. Praktisch gerichte studiegebieden zoals bakkerij, tuinbouw, elektro-mechanica,… Achteraf kan je gaan werken of verder studeren. tim
46
BEROEPSSECUNDAIR ONDERWIJS
BSO of BEROEPSSECUNDAIR ONDERWIJS Je leert een beroep: bouw, elektrische installaties, bakkerij, haartooi, nijverheid, decoratie, hotel ea. De praktijk krijgt meer aandacht dan het leren uit boeken. Eventueel volg je een zevende leerjaar of je gaat werken. tim
47
NIEUWE TERMEN
48
DEELTIJDS LEREN – DEELTIJDS WERKEN
Na een tweede leerjaar kan je een beroep leren in een bedrijf en je gaat nog 1 of 2 dagen per week naar school. Je moet wel 15 jaar zijn of worden voor 31/12. Leercontract: (SYNTRA) 1 dag school + aanvullend werken (max. 38u) / tewerkstelling wordt vergoed Deeltijds beroepsonderwijs: (meestal verbonden aan BSO of TSO school) 15 u les + 15 u deeltijdse tewerkstelling.
49
MOEDER, WAAROM LEREN WIJ?
Info rond “leren leren”: de map Leerzorg, onderdeeltje “Thuis leren en studeren: Technieken en vaardigheden voor ouders en leerlingen” (blz 123 tot 157) (gratis te downloaden) els
50
ALGEMENE VAARDIGHEDEN:
Mijn boekentas - Hoe vergeet ik zo weinig mogelijk? Hoe overzicht houden als ik van nature wanordelijk ben? Hoe organiseer ik een werkplek waar ik snel en efficiënt kan werken? Hoe plan ik de studietijd thuis? Hoe studeer ik zelfstandig en toch nauwkeurig?
51
SPECIFIEKE VAARDIGHEDEN
Hoe studeer ik woordenschat? Hoe krijg ik greep op spelling? Hoe leer ik een dictee? Hoe zie ik de structuur van een tekst? Hoe maak ik een mindmap? Hoe studeer ik teksten met ‘ZO KLAAR’? (zit-overzicht-kern-lezen-aanduiden-associeer-repeteer) Hoe studeer ik schema’s? Hoe kan ik al die informatie uit een tekst onthouden? Hoe leer ik uit het hoofd? Hoe leer ik definities en samenvattingen? Hoe maak ik een spreekbeurt? Hoe bereid ik een openboekexamen voor? tim
52
Kenmerken van de school?
Studie-aanbod? Bereikbaarheid? Grootte? Begeleiding? Dienstverlening? Kosten? Bekendheid? Vertrouwen? Net? Sfeer? Inschrijvingsmodaliteiten?
53
Kenmerken van het kind? - INTERESSE? - PERSOONLIJKHEID? - TALENTEN?
- INZET/STUDIEHOUDING?
54
NUTTIGE WEBSITES www.onderwijskiezer.be
56
Veel succes met het kiezen!
Neem gerust contact op bij vragen: of
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.