Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGustaaf Bosman Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Green Presents: Samen leren groen ondernemen
VAN DER SPEK
2
Programma Ondernemend denken, belangrijk voor de toekomst
Introductiefilm Scholen én bedrijven samen Wat is Green Presents Ervaringen van een leerling Wat krijgen bedrijven terug voor hun inspanning? Ervaar het zelf Terugkoppeling
3
Aanleiding project Ondernemender denken, belangrijk voor de toekomst
Groenbedrijven vinden bij leerlingen belangrijk: vakkennis, inzet en zelfstandigheid, representativiteit, communicatieve vaardigheden (Arbeidsmarktonderzoek hoveniers – Aequor ) Afgestudeerde hoveniers misten in hun studie: zelfstandigheid, initiatief en creativiteit (Kengetallenrapportage uitstroom groen onderwijs, IVA)
4
Filmpje
5
Onderwijsnetwerk AOC-Oost Almelo – Edwin Vos, Dick van der Neut
Wellantcollege Gouda – Peet Stolwijk, Margreet de Groot AgriHolland – Aleid van der Kolk & Harrie Kootstra Aequor – Henk Bruggink 4 groene bedrijven: Van der Spek Hoveniersbedrijf, Zoetermeer Donker, Hengelo Welhuis Landschapsadvies, Rossum Van Ginkel West-Nederland, Leiderdorp
6
Wat is Green Presents Presenteren Innovatief denken Verkooptechniek
Marketing Prototype Presenteren
7
Doel van het project Cursus Zelf ondernemen in groene sector MBO 3/4, 8 maanden 0,5 dag/week Leerlingen worden initiatiefrijker, ondernemender, door zelf stap voor stap hún ‘ondernemend idee’ uit te werken en te presenteren. Leren van echte ondernemers Uitdaging van ‘sparren’ tegen een andere school Combinatie les – internet - bedrijfsbezoek - coaching
8
Ervaringen van een leerling
Esmee Verweij, Wellant College Gouda Kijkje in de keuken van verschillende bedrijven Bedrijf stelt praktijkvragen, dat motiveert Je mag bezig met wat je zelf interesseert Je duikt stap voor stap dieper in je product Je leert op verschillende manieren presenteren Werken met je hoofd en met je handen (schets, prototype) Je wilt winnen van die andere school
9
Inbreng van de bedrijven
Coaching 2 teams (max. 4 uur) halverwege en bij prototype (kritisch zijn, tips geven, stimuleren) Rondleiding leerlingen op bedrijf, met extra aandacht voor trends, marketing, ondernemen Jurering bij tussenpresentatie, eindpresentatie Verkoopgesprek voeren
10
Wat is het belang van bedrijven?
Ruud Vis, Van der Spek Hoveniers, Benthuizen Motivatie van bedrijven: Bedrijf wil bijdragen aan goed en praktijkgericht onderwijs van toekomstige medewerkers Bedrijf wordt aan het denken gezet door de innovatieve ideeën van leerlingen en kan deze soms direct gebruiken Goedkope werving van nieuwe medewerkers
11
Ervaar het zelf! In groepjes brainstorm: Als jullie morgen samen een onderneming zouden moeten starten, wat ga je doen? Waar ben je goed in, wat interesseert je, wat doe je graag? Wat zijn trends om bij aan te sluiten? Wat kunnen jullie samen? Wat zou jullie product/dienst kunnen zijn? Wat moet er gebeuren om de markt te bereiken?
12
Ervaringen Gaat niet om technisch haalbaar product, gaat om eigen initiatief en ‘drive’, zelf denken en doen Sluit dicht aan bij innovatief denken door bedrijven
13
Kernpunten project Leerlingen stimuleren breder te denken
Inleven in je doelgroep – presenteren voor eigen groep, voor ondernemers, voor breed publiek Ondersteuning docenten door AgriHolland Weblearning als basis Coaching door bedrijven Alle lesmateriaal openbaar beschikbaar op internet
14
Kracht van het project Innovatief denken, eigen keuze product (out-of-the-box) Stap voor stap je product (en jezelf) leren verkopen, voor iedereen zinvol (ondernemende houding) Bedrijven betrokken bij coaching, praktijkgericht en kritisch op andere punten dan docenten 2 scholen samen, elkaars cultuur ervaren Samen maar ook tegen elkaar: competitie tussen scholen, leerlingen houden elkaar scherp
15
Ervaringen
17
Resultaten
18
Resultaten Artikel uit vakblad Tuin&Landschap
19
Mogelijkheden andere vakrichtingen
Eindeloos Voorwaarde: Innoverende bedrijven in de regio die willen coachen Maak gebruik van kennis buiten het onderwijs Huur AgriHolland in
20
Bedankt voor uw aandacht
Vragen? Meer interesse?
21
Rol van AgriHolland AOC Oost penvoerder, declaraties en rapportage
AgriHolland projectleider, inhoudelijke regie Docenten AOC-Oost en Wellant: in jaar 1 ondersteunend, in jaar 2 trekker 9 keer bijeenkomst tussen bedrijven en docenten in 2 jaar tijd Stuurgroep MT scholen en AgriHolland Quality Review door extern bureau via AOC-Oost Website als basis
22
Workshops en acties Workshops Actie leerlingen Jij en je toekomst
Innovatieve trends Marketing Internetpromotie Verkooptechniek Ondernemingsplan Actie leerlingen Brainstorm Presentatie aan mede leerlingen Marketingplan Tussenpresentatie Internetpagina’s Folder Verkoopgesprek Prototype Eindpresentatie aan bedrijven
23
Ervaringen van het project
Leerlingen, docenten en bedrijven enthousiast Cursusprogramma werkt goed (zie internet) Leerlingen geven in evaluatie aan er echt iets van te hebben geleerd (presenteren, communiceren, voeren van verkoopgesprek) Leerlingen namen duidelijk meer initiatief (er moest veel worden geregeld door henzelf) Betere samenwerking tussen scholen en bedrijven Competitie tussen de twee scholen, wie heeft het beste idee……
24
Knelpunten Echte samenwerking tussen scholen kost veel tijd. Knelpunten: reistijd, lesprogramma, cultuurverschil Bedrijven willen wel, maar in de praktijk ontbreekt soms de tijd Tijd inruimen in rooster studenten (halve dag/week) Organisatie vergt tijd en inzet van alle partijen. In dit project AgriHolland als trekker en smeerolie.
25
Voorwaarden bij andere vakrichting
Lessen 32 dagdelen, waarvan 19 met docent en 13 zelfstudie (m.b.v. weblearning marketing en ICT). 5 excursies. Kennis docent: deel door vakdocent, deel evt. door bedrijfskunde/marketing/economie/etc. Cursus verkooptechniek: extern inhuren/via bedrijven Materialen: Beamer/digibord, internet, website, (videocamera) Organisatie: 60 uur (aanpassen voorbeelden, overleg bedrijven, excursies, internetsite) Samenwerking met meer scholen: +30 uur per school Bij organisatieproblemen AgriHolland inzetbaar Bedrijf investeert ca. 16 uur (coach,excursie,presentatie,gesprek)
26
Kwalificatiestructuur en pvb’s
Werkproces 2.8 – Acquireert (Groene standaard, Outdoor Manager 2 en 3) Nederlandse taal (3F) Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven LLB (Leren, loopbaan, burgerschap) Benoemt eigen ontwikkeling Stuurt eigen loopbaan Functioneert als kritisch consument
27
Portfolio Materiaal brainstorm Tussenpresentatie met beoordeling
Verkoopgesprek, evt. op video met beoordeling bedrijf Eindpresentatie met beoordeling Prototype, website, folders, overig
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.