Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHugo van de Velden Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen
SESSIE 3
2
Het statuut van de leraar: enkele uitgangspunten
3
Waar vind ik informatie?
WETWIJS ( SES
4
Waar vind ik informatie?
SES
5
Waar vind ik informatie?
H3 - statuut van het lerarenambt Waar vind ik informatie? SES SES 2014
6
Ter inleiding Arbeidsmarktbarometerhttp:// d/personeel/arbeidsmarkt.htm 20% van de afgestudeerde onderwijzers lager onderwijs gaat niet naar het onderwijs 30% van de startende leerkrachten in basisonderwijs verlaat binnen de 5 jaar het onderwijs SES
7
H3 - statuut van het lerarenambt
Lerarenopleidingen Drie soorten lerarenopleidingen: Geïntegreerde lerarenopleidingen Specifieke lerarenopleidingen Voortgezette lerarenopleidingen Banaba buitengewoon onderwijs Banaba zorgverbreding en remediërend leren Banaba schoolontwikkeling SES SES 2014
8
De Geïntegreerde Lerarenopleidingen
H3 - statuut van het lerarenambt De Geïntegreerde Lerarenopleidingen integratie van vakinhouden en pedagogisch-didactische onderdelen 3-jarige professioneel gerichte bacheloropleidingen graad ‘bachelor in het onderwijs,…’ kleuter onderwijs lager onderwijs secundair onderwijs ‘diploma van leraar’ hogescholen 180 studiepunten (1 studiepunt: 25 tot 30 uren studiebelasting) praktijkcomponent van 45 studiepunten pre-service training SES SES 2014
9
De specifieke lerarenopleidingen
H3 - statuut van het lerarenambt De specifieke lerarenopleidingen opleiding naast of na vakinhoudelijke opleiding of beroepservaring universiteiten, CVO’s & hogescholen als ingebouwde opleiding (max. 30 stp.) als aansluitende opleiding als aparte opleiding (60 studiepunten) praktijkcomponent: 30 studiepunten stage (pre-service) LIO-baan (in-service) combinatie van beide SES SES 2014
10
Gemeenschappelijk Beroepsprofiel
H3 - statuut van het lerarenambt Gemeenschappelijk Beroepsprofiel 10 typefuncties 8 beroepshoudingen tussendoortje: Wat staat er centraal in SES? Begeleider van leerprocessen Partner van ouders Opvoeder Lid van een schoolteam Inhoudelijk expert Partner van externen Organisator Lid van de onderwijsgemeenschap Innovator en Onderzoeker Cultuurparticipant Beslissingsvermogen Relationele Gerichtheid Kritische ingesteldheid Leergierigheid Organisatievermogen Zin voor samenwerking Verantwoordelijkheidszin Flexibiliteit SES SES 2014
11
H3 - statuut van het lerarenambt
Arbeidsvoorwaarden decreten 27 maart 1991 Statuut personeel Gesubsidieerd Onderwijs Statuut personeel Gemeenschapsonderwijs recente ontwikkelingen Functiebeschrijvingen en evaluaties Stimuleren externe mobiliteit Financiële waardering leidinggevenden Toename nascholingsmogelijkheden Verschillen tussen rechtsposities wegwerken Stimuleren lokaal personeelsbeleid SES SES 2014
12
H3 - statuut van het lerarenambt
verschil tussen officieel en gesubsidieerd onderwijs soort bediende in gesubsidieerd onderwijs soort ambtenaar in officieel onderwijs drie soorten aanstellingen contractuelen tijdelijke aanstelling vaste benoeming SES SES 2014
13
Statuut omwille van specifieke karakter van het onderwijs
statuut van ‘leraar’ verschilt van statuten in publieke en private sector omwille van specifieke karakter van het onderwijs lesuren i.p.v. klokuren jaarlijkse invloed leerlingenaantallen op tewerkstelling thuis werken veel vakantie SES
14
Ambten Drie soorten ambten (met elk eigen statuut) Wervingsambt
bv. leerkracht, begeleider Selectieambt bv. adjunct-directeur, technisch adviseur Bevorderingsambt bv. directeur SES
15
H3 - statuut van het lerarenambt
Toegang tot het beroep “subsidiërings- of financieringsvoorwaarden” bekwaamheidsbewijs burger zijn van EU of EV genieten van burger- en politieke rechten voldoen aan officiële taalwetten Nederlands is officiële taal SES SES 2014
16
Toegang tot het beroep getuigschrift goed zedelijk gedrag model 2
niet ouder dan 1 jaar medisch geschikt zijn “Gezondheid van leerlingen wordt niet in gevaar gebracht” SES
17
Toegang tot het beroep vereist bekwaamheidsbewijs
drie soorten bekwaamheidsbewijzen: vereist bekwaamheidsbewijs opleiding die specifiek voorbereidt op het beroep bv. PBA lager onderwijs die werkt als onderwijzer voldoende geacht bekwaamheidsbewijs opleiding van gelijkaardig niveau met andere specialiteit bv. PBA kleuteronderwijs die werkt als onderwijzer ander bekwaamheidsbewijs bv. PBA sociaal werk die werkt als onderwijzer SES
18
Toegang tot het beroep Inrichtende macht moet steeds vereiste en voldoende geachte bewijzen voornemen bij aanwerving SES
19
Loopbaan van de leraar drie belangrijke stappen: TABD
Tijdelijke Aanstelling van Bepaalde Duur aanstelling van maximum één schooljaar in vacante of niet-vacante betrekking voorwaarden: voldoen aan subsidiërings- of financieringsvoorwaarden SES
20
Loopbaan van de leraar TADD
Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur voorwaarden: dienstanciënniteit van ten minste 720 dagen over ten minste drie schooljaren. van deze 720 moeten er 600 effectief gepresteerd zijn. vakanties en zwangerschapsverlof worden erkend als effectieve prestaties laatste evaluatie mag geen onvoldoende zijn aanvraag ingediend hebben SES
21
Loopbaan van de leraar vaste benoeming voorwaarden:
vervulling financierings- of subsidiëringsvoorwaarden dienstanciënniteit van minstens 720 dagen waarvan minstens 360 in het ambt waarvoor er benoemd wordt TADD op 31/12 voorafgaand aan de benoeming SES
22
H3 - statuut van het lerarenambt
Vaste benoeming voordelen: garantie op vastheid van betrekking en verloning terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking indien er geen betrekking is voorrang bij vacatures recht op reaffectatie en wedertewerkstelling reaffectatie gebeurt in hetzelfde ambt wedertewerkstelling in een ander ambt toegang tot verlofstelsels recht op een overheidspensioen SES SES 2014
23
Evaluatie en functiebeschrijvingen
aanduiden van 2 evaluatoren 1e evaluator: in praktijk bijna altijd de directeur neemt de coachende, ondersteunende rol op 2e evaluator: in praktijk bijna altijd lid van het schoolbestuur heeft toezichthoudende rol: gebeurt alles wel rechtvaardig? opstellen functiebeschrijving algemene afspraken op niveau van scholengemeenschap worden geïndividualiseerd na overleg tussen 1e evaluator en personeelslid het personeelslid krijgt per ‘ambt’ een functiebeschrijving bv. peroneelslid die klasleerkracht, ICT-coördinator en zorgcoördinator is, krijgt drie FB’s. personeelslid ondertekent ‘ter kennisname’ (niet ‘voor akkoord’) SES
24
Functiebeschrijvingen
elk personeelslid dat voor minstens 104 dagen wordt aangeworven, krijgt een geïndividualiseerde FB taken en instellingsgebonden opdrachten (enkel schoolopdracht dus) instellingspecifieke doelstellingen rechten en plichten inzake nascholing basis voor evaluatieproces dat maximum 4 schooljaren kan omvatten bepaalde activiteiten mogen niet opgenomen worden in de FB (‘de negatieve lijst’) SES
25
De negatieve lijst 1. het organiseren van busvervoer
2. het uitvoeren van materieel onderhoud en/of herstellingen van en in de school 3. het bijwonen van en het meewerken aan godsdienstige, levensbeschouwelijke of socio-culturele activiteiten buiten schoolverband 4. de opvang van kinderen tijdens klasvrije namiddagen en de schoolvakanties 5. bijlessen of therapie geven voor en na de schooluren SES
26
De negatieve lijst 6. huisbezoeken afleggen 7. middagtoezicht houden
8. verzekeren van busbegeleiding 9. het verkeer regelen op de openbare weg 10. het vervullen van administratieve en/of organisatorische taken van de directie of het schoolbestuur 5. t.e.m. 10. kunnen in “uitzonderlijke omstandigheden “en op een” niet-systematische wijze” opgelegd worden aan de personeelsleden SES
27
Functiebeschrijvingen
De FB moet rekening houden met de omvang van de opdracht billijke verdeling van de taken over het personeel mogelijkheden en capaciteiten van het personeelslid vertegenwoordiging in officiële organen SES
28
Evaluatieproces gaat om de kwaliteit van het werk
grondhouding is constructief en positief gaat om de kwaliteit van het werk niet om tuchtmaatregelen (daarvoor: tuchtprocedure) in functie van autonoom personeelsbeleid gericht op ondersteuning en coaching directeur wordt in begeleidende rol ‘geduwd’ SES
29
Functioneringsgesprekken
gesprek tussen personeelslid en 1e evaluator basis van gelijkwaardigheid over het volledig functioneren (zie FB) met afspraken ter verbetering gericht op samenwerking! SES
30
Functioneringsgesprekken
Doel verbeteren motivatie en kwaliteit personeelslid verbeteren van de samenwerking binnen het team Inhoud taakinhoud én taakvervulling ondersteuning door coach werkomstandigheden samenwerking met collega’s Gevolg: concrete afspraken over persoonlijke ontwikkelingsgerichte doelstellingen coaching SES
31
Evaluatiegesprek gesprek tussen 1e evaluator en personeelslid doel
hiërarchische verhouding oordelend, afsluitend karakter (gericht op verleden) doel waardeoordeel uitspreken over functioneren van het personeelslid eindoordeel bepalen en toelichten gevolg evaluatieverslag met conclusie voldoende of onvoldoende aanpassing van de individuele FB start van nieuwe evaluatieperiode SES
32
Wat bij onvoldoende? bedoeling is dat dit eerder uitzonderlijk voorvalt evaluatie van leerkrachten is gericht op begeleiden voorkomen van extreme situaties TABD ontslag na één onvoldoende belangrijk: ontslag geldt enkel voor het ambt in de betrokken school TADD/vastbenoemde leerkrachten ontslag na 2 opeenvolgende onvoldoendes 3 onvoldoendes tijdens de loopbaan beroep steeds mogelijk SES
33
Pedagogische reflectie
H3 - statuut van het lerarenambt Pedagogische reflectie Vinden jullie dat de invoering van een evaluatiebeleid bijdraagt tot een ‘herwaardering van het lerarenambt’? Bespreek voor- en nadelen vanuit jullie perspectief als toekomstige leerkracht. Gaat het hier om een verantwoordings- of ontwikkelingsperspectief? Gaat het hier om beleidsmaatregelen die geïnspireerd zijn op onderwijskundige motieven? Of spelen ook andere motieven mee? SES SES 2014
34
Nascholing vraaggestuurde nascholing
scholen krijgen verantwoordelijkheid over eigen nascholingsbeleid en krijgen hier budget voor nascholingsplan elke leerkracht kan hier beroep op doen enige voorwaarde: nuttig voor de taken die je dient uit te voeren jaarlijks enkele gratis nascholingsmogelijkheden! SES
35
Salaris wordt uitbetaald door de Vlaamse gemeenschap
salaris wordt beïnvloed door het uitgeoefende ambt wervings-, selectie- of bevorderingsambt de statutaire toestand tijdelijk of vastbenoemd de administratieve toestand actief, non-actief SES
36
Salaris bekwaamheidsbewijzen en de eraan verbonden salarisschalen
basisonderwijs: weddeschaal 148 aard en omvang van de betrekking hoofdbetrekking of bijkomende betrekking aantal uren in dienst vroegere diensten weddenanciënniteit (niet gelijk aan dienstanciënniteit) SES
37
Salaris persoonlijke en familiale situatie
vakantiegeld, kindergeld, eindejaarspremie, vergoeding transportkosten andere tegemoetkomingen vergoeding kinderopvang, middagtoezicht, kraamgeld… SES
38
Salaris evolutie aanvangssalaris periodieke verhogingen
wijzer.htm periodieke verhogingen eerst jaarlijks, daarna tweejaarlijks salaris is geïndexeerd Meer info op SES
39
Arbeidstijd en vakantie
opdrachtvolume wordt uitgedrukt in lestijden dus niet in uren werk opdracht alle taken die leerkracht uitvoert (ook thuis) schoolopdracht alle schoolgebonden taken maximum 26 klokuren/week exclusief: oudercontacten en personeelsvergaderingen hoofdopdracht (lesopdracht) bevordering mogelijkheden beperkt meest voorkomend: directeur SES
40
? Pensioenregeling federale bevoegdheid gebaseerd op
aantal jaren dienst gemiddeld inkomen laatste 5 jaren voorwaarden ? SES
41
Rechten en plichten van ouders en leerlingen in het basisonderwijs
42
http://www. ond. vlaanderen
43
OPDRACHTEN BIJ SESSIE 3 http://schoolensamenleving.weebly.com
VOORBEREIDENDE TAKEN BIJ SESSIE 4 & 5 = voorwaarde om toegelaten te worden tot de sessies
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.