Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJasper de Backer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Kinderen effectief helpen met rekenen
2
Inhoud Betekenis geven Manier van sommen aanbieden Tafels
Grote delingen Tijd - klokkijken Rekenplezier Zelf nog even aan de slag
3
Startopdracht Vouw het kladblaadje doormidden
Links komt het antwoord te staan wat je denkt Rechts komt te staan hoeveel je er naast zat
4
Begrip Rekenen gaat niet alleen om tot het juiste antwoord te komen, maar vooral ook om het begrip!
5
Betekenis geven Maak een tekening bij de som 4 x 3
Bedenk een verhaal bij de som Maak een tekening bij de som 1/3 van 9 Bedenk een verhaal bij de som 50 : 5
6
Sommen aanbieden Fase 1. Informeel handelen in werkelijkheidssituaties
2. Voorstellen - concreet 3. Voorstellen - abstract 4. Formeel handelen
7
Fase 1 Informeel handelen in werkelijkheidssituaties
Zelf met echt materiaal
8
Fase 2 Voorstellen - concreet
Plaatjes op het bord / boek / tablet
9
Fase 3 Voorstellen - abstract
Abstracte weergave +
10
Fase 4 Formeel handelen 5 + 1 = Kale som
11
Fase 1 Informeel handelen in werkelijkheidssituaties
Zelf met echt materiaal
12
Fase 2 Voorstellen - concreet
Plaatjes op het bord / boek / tablet
13
Fase 3 Voorstellen - abstract
Abstracte weergave
14
Fase 4 Formeel handelen Kale som
Een geluidsbox kost € 39,00. Welke som hoort er bij het betalen van de box? = € 39,00 Kale som
16
Tafels Opbouw Groep 4: tafels 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 10
Groep 5: tafels 7, 8 en 9 tientallentafels 5 x 40 = grotere vermenigvuldigingen 6 x 12 = en 6 x 32 = schattend uitrekenen €38,75 x 3 lange vermenigvuldigen 2 x 5 x 8 = Groep 6 en 7: cijferend vermenigvuldigen
17
Rekenen in de supermarkt
2 x 6
18
Rekenen in de supermarkt
2 x 4
19
Rekenen in de supermarkt
3 x 24
20
Rekenen in de supermarkt
6 x 6
21
Tafels Strategieën: Omkeren Halveren Verdubbelen Eén minder Eén meer 4 x 5 = 5 x 4 10 x 4 = 40 5 x 4 = 20 2 x 4 = 8 4 x 4 = 16 10 x 4 = 40 9 x 4 = 36 5 x 4 = 20 6 x 4 = 24
22
Eigen tafelkennis Eind groep 5 is het de bedoeling dat de kinderen 100 tafelsommen in 3,5 minuut kunnen maken Hoelang doen jullie hierover? ;)
23
Grote delingen Kinderen leren niet meer de ‘staartdeling’ zoals deze vroeger vaak werd aangeboden 288 : 8 = 36 288 : 8 = 36 x x 208 48 x x 128 x 48 x
25
Tijd Van jongs af aan: Tijdsbesef bij brengen door tijd expliciet te gaan benoemen Over 5 minuten gaan we weg Het is een kwartier fietsen
26
Tijd Groep 3: Dagen van de week Hele uren analoog Tijdbalk
Maandkalender
28
Om kwart over acht moet je ontbijt op zijn, want de school begint om half negen.
29
Tijd Groep 4 Herhaling van het klokkijken met hele en halve uren (analoog en digitaal) Introductie van het kwartier (analoog) Maandkalender en jaarkalender
31
Tijd Groep 5 Klokkijken (analoog en digitaal, tot op de minuut)
Tijdsduur berekenen (van 9.45 uur tot uur) Introductie seconde; tijdsduur; kalender
33
Rekenplezier
34
Zelf ook nog even aan de slag
Potje Duizend Spelbeschrijving Iedere speler maakt op zijn vel papier een tabel De spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen en noteren de waarde van hun worp in een van de 9 dun omlijnde vakken . Dat gebeurt negen keer. Daarna worden de getallen (cijferend) opgeteld en de uitkomst wordt genoteerd in de dik omlijnde vakken. Tenslotte wordt het verschil met 1000 bepaald. De speler met het kleinste verschil is de winnaar.
35
Zelf ook nog even aan de slag
Geheim Getal Spelbeschrijving Speler 1 schrijft een getal op (tussen de 0 en 100) en houdt het verborgen voor speler 2. Dit is het geheime getal. Speler 2 mag raden en schrijft een getal op het lege vel papier. Speler 1 reageert op het getal van speler 2: Een pijl omhoog als het geheime getal hoger is Een pijl omlaag als het geheime getal lager is O Een rondje om elk cijfer dat goed is en precies op de goede positie staat _ Een streepje onder elk cijfer dat in het geheime getal voorkomt, maar op een andere positie.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.