Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartina Vedder Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Themavoorlichting 20,21,22 mei Belangrijke info start master → slide 2 CRV → slide 9 PPT → slide 27 ILO → slide 50 GP → slide 70 HFE → slide 94
2
Themavoorlichting 20,21,22 mei ALGEMENE INFORMATIE 20 mei Start master Joleen de Jong en Laura Holsbeeke
3
PROCEDURE BACHELORTHESE
2 mogelijke startmomenten: september en februari Als je per september 2014 wilt starten en verwacht aan de voorkenniseisen (B1 en B2 afgerond) te kunnen voldoen: uiterlijk vóór 1 juli mail naar studieadviseur, inclusief gekozen specialisatie bachelorthese Zie voor meer informatie en het vervolg van de procedure en mail studieadviseur (deze ontvang je binnenkort)
4
PROCEDURE START MASTER
2 instroommomenten master: 1 september + 1 februari Harde knip = Start mastervakken en masterthese als bachelor of pre-master volledig is afgerond! Aanvullend voor PPT: De vakken Inleiding psychopathologie en Psychodiagnostiek moeten zijn behaald, via pre-master alleen toegankelijk voor studenten van TP Deventer
5
PROCEDURE START MASTER
Als je per september 2014 wilt starten met de master en / of verwacht dit studiejaar je bachelor / pre-master af te ronden: Aanmelden uiterlijk 2 juni aanstaande d.m.v.: reply op mail van boz-psy (ontvangen rond 7 mei j.l.) Na aanmelding ontvang je vervolgens meer informatie over o.a. verplichte startbijeenkomst
6
MASTERPROGRAMMA’S 2014-2015 Start september 2014
- Presentatie programma’s vandaag/morgen/overmorgen per specialisatie/thema - Programma’s eind mei/begin juni op psy website te vinden CRV, GP, ILO en HFE: programma vergelijkbaar met dit/vorig jaar 30 EC vakken 30 EC these/afstuderen (intern of extern) Vanaf : start met enkele mogelijkheden voor stages in de master meer info volgt later, na aanmelding Met stage (10EC) volg je één vak (5EC) minder en these is 25EC i.p.v. 30EC PPT: 30EC vakken en 20EC stage + 10EC these OF 30EC these
7
MASTERPROGRAMMA’S Voorbeeld opbouw masterprogramma start september 2014 Opbouw varieert per specialisatie! Semester Semester Blok 1A Blok 1B Blok 2A Blok 2B Vak 1 Vak 4 Vak 5 Vak 2 Start these Vak 6 Vak 3
8
MASTERPROGRAMMA’S 2014-2015 Start master februari 2015 of later?
Algemene inhoud specialisaties vergelijkbaar, maar: Master in het Engels (m.u.v. PPT) Vakken worden (deels) gewijzigd Kom (ook) naar de themavoorlichting in december 2014 voor start februari 2015 (of mei 2015 voor start september 2016 of later)
9
Psychologie Master thema Conflict, Risico & Veiligheid
dr. Sven Zebel
10
Drie centrale thema’s 1. conflict en crisismanagement
Groepsdynamiek + leiderschap 2. risicoperceptie en -communicatie burgers - overheid 3. Verklaringen voor risicovol, antisociaal en crimineel gedrag -> context (omgeving) + P sociaal psychologische theorieën effectieve beïnvloeding Hoe gaan we om met conflicten en crisisincidenten die een bedreiging vormen voor de veiligheid van mensen? Dit gaat over de manier waarop burgers en gezagsdragers zoals politieagenten e.d. met elkaar omgaan, bijvoorbeeld in gijzelingssituaties, in verhoor situaties bij de politie, maar ook in woonbuurten waar een escalerende situatie is ontstaan tussen bewoners. Dit thema heeft ook betrekking op de mate waarin we met interventies en ingrijpen dergelijk bedreigende situaties kunnen afzwakken of doorbreken. Denk hierbij aan buurtbemiddeling bijvoorbeeld. Groepsdynamische aspecten en specifieke vormen van leiderschap in dergelijke bedreigende situaties worden ook onderzocht op hun effectiviteit. Wat maakt dat burgers het risico op overstroming, brand, of ziekte heel groot of juist als te verwaarlozen inschatten? Hoe kan de overheid (en allerlei private en publieke organisaties) burgers beinvloeden zodat zij deze risico’s op een adequate wijze inschatten en weten wat zij moeten doen in het geval van een ramp bijvoorbeeld? Factoren die gedrag in gang kunnen zetten (en verklaren) dat leidt tot risicovol, antisociaal en crimineel gedrag. Hierbij is onze insteek om vooral te kijken naar de sterke invloed van de omgeving (fysieke omgeving – veiligheidsmaatregelen (CCTV), maar ook de sociale omgeving (groepen, cultuur)) op dergelijk gedrag, naast de invloed van persoonlijkheidskenmerken. Daarnaast spelen interventies gericht op het tegengaan van dergelijk gedrag een belangrijke rol in ons onderwijs (bijvoorbeeld verschillen vormen van straffen die kunnen worden opgelegd aan daders en de effectiviteit daarvan in het tegengaan van crimineel gedrag).
11
Voorbeeld bij thema 1 & 3: Bemiddeling
‘Slachtoffer-dadergesprekken’
13
Effecten op slachtoffers: Angst voor de dader(s)
Heel erg - Behoorlijk - Redelijk - Een klein beetje - Helemaal niet - Items: - “Bent u bang voor de dader?” - “Wordt u angstig als u aan de dader denkt?”
14
Effecten op slachtoffers Woede richting de dader(s)
Heel erg - Behoorlijk - Redelijk - Een klein beetje - Helemaal niet - Items: - “Bent u boos op de dader?” - “Wordt u kwaad als u aan de dader denkt?”
15
Video conferencing bij slachtoffer-daderbemiddeling?
Geen woede afname bij indirect bemiddeld contact? …. Gemis aan nonverbale cues? ….Zou aanbod van video conferencing kunnen helpen?
16
Multi-partij perspectief
instanties die de veiligheid moeten waarborgen publiek daders slachtoffers Hoe verschillen de verschillende perspectieven in conflicten bijvoorbeeld, en hoe kunnen interventies gericht op het doorbreken van conflicten zo goed mogelijk tegemoet komen aan de verschillen belangen en behoeften van partijen? Voorbeelden van interventies: Online hulp en advies bij scheiding en consumentenconflicten Evaluatie van trainingen ter preventie van geweld tegen publieke functionarissen (conducteurs, ambulancepersoneel, agenten)
17
Aandachtspunten analyse van gedrag in realistische settings of van authentieke interacties interventies onderwerp van onderzoek (buurtbemiddeling of een diagnose & triage instrument) aandacht voor culturele verschillen verbinding met technologie toegepast karakter Research centre for Conflict, Risk, and Safety perception (iCRiSP) ‘students’ ‘PRCS in the media (in Dutch)’ De vakgroep PCRV heeft ook een onderzoekscentrum opgericht binnen de UT: iCRiSP. Daar is nuttige informatie voor onze studenten te vinden (over mastertheses bijvoorbeeld), en worden nieuwswaardigheden van de vakgroep online gezet (bijvoorbeeld optredens in de media, opvallende uitkomsten van onderzoek).
18
Voorbeeld verbinding met technologie: Onderzoek naar leugendetectie
Kunnen we zien wanneer iemand gaat liegen? H 1: Cognitieve belasting is hoger tijdens het liegen dan het vertellen van de waarheid. H 2: Cognitieve belasting is hoger tijdens waarheid vertellen met een intentie om op 1 vraag te liegen, dan de gehele tijd de waarheid vertellen
19
Cognitieve belasting Huidgeleiding als indicator voor cognitieve belasting .. En dit kunnen wij meten met sensoren …stijgt de huidgeleiding Als cognitieve belasting omhoog gaat… Deelnemers dragen de sensoren tijdens het hele experiment
20
Resultaten Hypotheses 1 en 2 Repeated measures ANOVA
F (2, 90) = 18.53, p < .01 Significante verschil = Ongelijke letters C μS B A
21
Onderwijs: track conflict, risico & veiligheid
Keuzevakken: - Social Problems (vak MB) - Public & Private Policing (vak MB) - Resilience Engineering (masterspecialisatie HFE)
22
Mogelijke stageplekken (nog niet definitief; nog in gesprek met deze organisaties):
WODC (onderzoekscentrum van Ministerie van Veiligheid en Justitie; wodc.nl) Slachtoffer in Beeld (bemiddeling tussen slachtoffers en daders) Politie Amsterdam TNO (deviant gedrag) TNO (zelfredzaamheid) Dienst Speciale Interventies van Landelijke Politie Veiligheidsregio Twente Defensie (trainingen / onderwijs voor medewerkers defensie) Bureau Zuidema (trainingen gericht op invloed en leiderschap) Intern op lopende onderzoeksprojecten
23
Mogelijke thema’s voor de masterthese:
Afstudeeronderzoek Persuasieve technologie en veiligheid Betrouwbare ooggetuigen Hoe worden we zelfredzamer als het aankomt op onze veiligheid? Agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak op YouTube Acceptatie van liegen in een groepscontext Slachtoffer-dadergesprekken na een misdrijf Wat zegt men op sociale media over incidenten? Voorkeuren voor buurtbemiddelingsinterventies ‘Key players’ in de communicatie over voeding Zie onder ‘students – new master thesis assignments’
24
Mogelijke functies gedragswetenschapper bij politie, defensie of justitie trainer of mediator (conflict en onderhandeling, groepsprocessen) consultant veiligheid/veiligheidscoördinator P & O functie (ongewenste omgangsvormen, diversiteit en leiderschap) beleidsmedewerker of voorlichter ministerie of multinational onderzoeker/adviseur veiligheid (Universiteit, WODC, TNO) ( Zie voor interviews met afgestudeerden en professionals uit de praktijk!
25
Waar werken afgestudeerden van PCRV?
Openbare veiligheid professional, Utrecht Recherchekundige i.o., Politie Twente Freelance adviseur personeel en communicatie (coaching, mediation, begeleiding) Medewerker Zware Criminaliteit bij Centraal Justitieel Incassobureau psycholoog bij stichting Terwille, Enschede (GGZ verslavingszorg) Information Security Officer at Medical Research Data Management, Apeldoorn Account Manager at Harvey Nash (HRM bedrijf) in München Freelance-interviewers voor het Prison Project, Leiden University Jeugdvoorlichter/ organisator evenementen bij Unicef Trainee Netwerkstad Twente (onderzoek en advies tbv GGD project ‘Twente in balans’) Bij laatste 60 van 3700 kandidaten voor rijkstraineeprogramma: Zie voor interviews met afgestudeerden!
26
Dank voor de aandacht! Voor vragen: s.zebel@utwente.nl
of loop even binnen: Cubicus: B206
27
Mastervoorlichting Positieve Psychologie en Technologie (PPT)
Hester Trompetter, MSc. Mei 2014
28
Onderzoeksprogramma www.positievepsychologie.nu Positieve psychologie
Positieve technologie Narratieve psychologie
29
Onderzoekslijn 1: Positieve psychologie
↑ Welbevinden en veerkracht Psychologische flexibiliteit Persoonlijke talenten Positieve emoties Optimisme en hoop Positieve relaties Waarden en doelen Compassie
30
Onderzoekslijn 1: Positieve psychologie
Ontwikkeling van interventies, zoals: Geluksroute Dit is jouw leven Veerkracht Welbevindentherapie Voluit leven (ACT en mindfulness)
31
Onderzoekslijn 2: Narratieve psychologie
Levensverhalen (incl. zelfbeeld en identiteits-herinneringen) Levensverhaalinterviews Web-based methoden Persoonlijke herinneringen Toekomstbrieven Geestelijke gezondheid
32
Onderzoekslijn 2: Narratieve psychologie
Voorbeelden van interventies: Dierbare herinneringen Op verhaal komen
33
Onderzoekslijn 3: Positieve technologie
Welbevinden en veerkracht Interventies User-centered designs Adherentie
34
Onderzoekslijn 3: Positieve technologie
Voorbeelden van interventies / projecten: Op verhaal komen Leven met pijn Voluit Leven Dit is jouw leven Geen paniek APP Behoud gezond gedrag (APP) Blended care
35
Soorten onderzoek Theorievorming Bevolkingsonderzoek
Instrumentontwikkeling Psychologische processen Effectstudies Werkzame processen Meta-analyses 35
36
Masterprogramma Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2)
Verdieping psychopathologie (5EC) e-Mental health Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) Geestelijke gezondheidsbevordering (5EC) Toegepaste positieve psychologie (5EC) Masterthese (10EC) 36
37
Masterprogramma Kenmerken en verklaringsmodellen van angst- en stemmingsstoornissen en somatoforme stoornissen. Beschrijvende diagnose opstellen, behandeling selecteren, behandeladviesgesprek voeren. Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) Geestelijke gezondheidsbevordering (5EC) Toegepaste positieve psychologie (5EC) Masterthese (10EC) 37
38
Masterprogramma Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2)
Verdieping psychopathologie (5EC) e-Mental health Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) Geestelijke gezondheidsbevordering (5EC) Toegepaste positieve psychologie (5EC) Masterthese (10EC) Leren a.d.h.v. een hulpvraag zelfstandig een behandelplan op te stellen en een kortdurende behandeling uit te voeren met diverse gesprekstechnieken. 38
39
Masterprogramme Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2)
Verdieping psychopathologie (5EC) e-Mental health Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) Geestelijke gezondheidsbevordering Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) Theorie, processen en interventies m.b.t. positieve geestelijke gezondheid. Maken en presenteren onderzoeksontwerp m.b.t. GGB. . 39
40
Masterprogramma Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2)
Verdieping psychopathologie (5EC) eMental health Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) Geestelijke gezondheidsbevordering (5EC) Toegepaste positieve psychologie (5EC) Masterthese (10EC) o.a. Functie en werking van e-health in de GGZ. Methoden voor de ontwikkeling van e-health technologie. Kennismaken met verschillende e-health toepassingen in de praktijk. 40
41
Masterprogramma Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2)
Verdieping psychopathologie (5EC) eMental health Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) Geestelijke gezondheidsbevordering (5EC) Toegepaste positieve psychologie (5EC) Masterthese (10EC) Analyseren van problemen vanuit de CGT, uitvoeren van verschillende cognitieve en gedragstherapeutische technieken (passende bij casus). 41
42
Masterprogramma Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2)
Verdieping psychopathologie (5EC) eMental health Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Toegepaste positieve psychologie (5EC) Masterthese (10EC) Kennismaking met theorieën en interventies binnen de positieve psychologie en specifieke zorgsettingen. Oefenen met online counseling. 42
43
Masterprogramma Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2)
Verdieping psychopathologie (5EC) eMental health Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) Geestelijke gezondheidsbevordering (5EC) Toegepaste positieve psychologie (5EC) Masterthese (10EC) 43
44
Keuzemogelijkheden stage
Klinische stage (gemiddeld 3/4 dagen per week): deels vastgelegde stageplaatsen + zelf zoeken (dus geen gegarandeerde stageplaats voor iedereen!!) zie BB voor nadere informatie over zelf zoeken stageplaats Voorwaarde: ‘Counseling en gespreksvaardigheden’ EN ‘Verdieping psychopathologie’ behaald EN ‘Cognitieve en gedragstherapie’ gevolgd Onderzoeksstage: 30 EC geen toegang GZ opleiding Onderzoek/praktijkstage: Online counselor in lopend onderzoek Alleen toegang tot GZ opleiding mits (beperkte) deficiëntie is aangevuld
45
Masterthese 10 EC (mits klinische stage gelopen wordt)
UT opdracht / eigen opdracht Advies: sluit aan bij lopend onderzoek! Meer algemene informatie op afstudeerweb (
46
Opdrachten masterthese
Enkele voorbeelden van eerdere opdrachten Ontwikkeling narratieve toekomstgerichte therapie Voluit leven online: relatie gebruikerskenmerken en adherentie/uitkomst Effect lange termijn van de online cursus ‘Leven met pijn’ Meta analyse interventies voor vergroten psychologisch welbevinden Validatie van de Committed Action Questionnaire (CAQ-20) Kwalitatieve analyse sessies groepscursus ‘Haal meer uit je leven’ Kwalitatieve analyse therapienarratieven uit de cursussen Routine Outcome Measurement: implementatie en resultaten GGNet Validatie DSM-IV vragenlijst pathologisch gokken Prevalentie stoornissen en cliëntkenmerken binnen verslavingszorg ACT-consistent werken en competenties van zorgprofessionals
47
Stage en werkveld GZ-opleiding (beperkt aantal plekken beschikbaar!)
GGZ-Preventie GGZ-Stemming/Angst GGZ-Persoonlijkheidstoornissen Ziekenhuis en revalidatie Ouderenzorg Eerstelijnszorg Verslavingszorg Gehandicaptenzorg Kinder- en jeugdhulpverlening Forensische instellingen Arbeidsreïntegratie en preventie Coaching & advies Onderzoek GZ-opleiding (beperkt aantal plekken beschikbaar!) Duitse arbeidsmarkt?! 47
48
Voorkenniseisen Bachelorstudenten Premasterstudenten
Volledig afgeronde bachelor (inclusief presentatie bachelorthese) Bovendien moeten de volgende vakken zijn behaald: het B3 keuzevak Inleiding Psychopathologie het B3 keuzevak Psychodiagnostiek Premasterstudenten Volledig pre-master programma, inclusief
49
Tenslotte….. Onderschat deze master niet! 49
50
Instructie, Leren en Ontwikkeling
Master PSY Universiteit Twente
51
Wij stellen ons voor
52
En … niet te vergeten
53
zwaartepunten onderzoek & Onderwijs Bij ILO
54
Analyse: Wat wil iemand leren en wat kan hij/zij al?
Ontwerp: Hoe ziet de beste instructie (vaak met ICT-gebruik) eruit? Evaluatie: Wat zijn de leereffecten?
55
Onderzoeksthema’s Analyse: leerstijlen, voorkennis, motivatie, denkvaardigheden, mentale rotatie, intelligentie, “inquiry skills” Ontwerp: games (scripts, debriefing), simulaties (concept maps), video’s, animated pedagogical agents, digibord-lessen, Ziggy, QuikScan
56
Studieprogramma
57
Afstuderen bij ILO
58
Is echt beter dan gesimuleerd?
61
Leerstijl & video instructies
63
QuikScan & begrijpend lezen
64
Tekeningen als hulpmiddel bij leren
65
Kunnen we dyslecten ondersteunen?
Dit lettertype bevat veel visuele ruis, en er zijn kleine verschillen tussen letters. Het leest daarom moeilijk.
66
Werk na je studie
67
Trefwoorden vacatures Afgestudeerden
Leermiddelenspecialist e-Publisher Ontwikkelaar e-learning Opleidingsadviseur Onderwijskundig Adviseur Adviseur Leren & Ontwikkelen Adviseur/beleidsmedewerker Adviseur E-Learning & Didactiek Afgestudeerden Alieke van Dijk onderzoeker/AiO bij vakgroep IST Renske de Leeuw adviseur Dyslexie en onderwijskundig ontwerper bij Dexlex Anne Lohuis docent Onderzoeksvaardigheden bij Saxion Hogeschool Eefje Albers onderwijskundig ontwerper en consultant bij Bright Alley Johanna Jager onderwijsadviseur bij Expertis
69
Meer weten ?
70
Gezondheidspsychologie
Marcel Pieterse Mastervoorlichting, 21 mei 2014
71
Gezondheidspsychologie
Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Comazuipen Entertainment Education (sociale) leertheorieën Risico-communicatie Onbewuste processen HPV Vaccinaties Obesitas Gehoorbescherming Veilig vrijen Distress
73
Gezondheidspsychologie
Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Help-seeking Arts-patientcommunicatie (online) Lotgenotencontact Therapietrouw Coping-strategieen Self-management
75
Gezondheidspsychologie
Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op behandeling & beloop van ziektes Invloed lichamelijke gesteldheid op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Vooroordelen & stigma Vermoeidheid pijn Omgaan met verlies en (naderende) dood Post-traumatische groei Gevolgen van ziekte voor partner
76
Dementerende partner zorgt voor depressie
AMSTERDAM - Partners van patiënten met dementie hebben meer kans op depressie in vergelijking met mensen met een partner zonder dementie. Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL en de Vrije Universiteit. Door de vergrijzing neemt het aantal mensen met dementie toe. Van die groep woont het merendeel vaak nog thuis en wordt daar verzorgd door een familielid, veelal de partner. Die zorg is echter zwaar en veroorzaakt vaak gezondheidsprobleem zoals depressie of angststoornissen. De onderzoekers volgden zes jaar lang de medische gegevens van ruim zeshonderd partners van patiënten met en zonder dementie. Vergeleken met mensen met een partner zonder dementie blijken partners van patiënten een vier keer zo groot risico op depressie te hebben. Ze hebben daarnaast een twee keer zo grote kans antidepressiva voorgeschreven te krijgen. (ANP)
77
Gezondheidspsychologie
Lichamelijke en geestelijke gezondheid van publiek & patiënt Niet primair psychiatrische ziektebeelden (wel preventief) Bestuderen en beïnvloeden (via beleid of (groeps)interventies) Geen opleiding tot individuele counselor/therapeut Gericht op publiek, patiënten of zorgverleners Aandacht voor individuele, sociale, culturele en omgevingsfactoren
78
Gezondheidspsychologie IN TWENTE
Technologie Centraal Hoe kunnen we met de psychologie de eHealth verbeteren? Hoe kunnen we met eHealth de (gezondheid) psychologie ondersteunen Ontwerpgericht Aandacht voor context, betrekken eindgebruikers Aandacht voor levensloop-perspectief, Aandacht voor individuele, sociale, culturele en omgevingsfactoren
79
Het curriculum GezondheidsPsychologie
- Variant instroom september - BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) eHealth Behavioural Medicine Research Methods in Health Psychology These Entertainment- Education Professional Skills for Health Psychologists Stage Studenten GP volgen: 30EC vakken + 30 EC These, óf… 25EC vakken + 25 EC These + 10 EC stage (de vier kernvakken en Prof Skills)
80
Het curriculum GezondheidsPsychologie
BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) eHealth Behavioural Medicine Research Methods in Health Psychology These Entertainment- Education Professional Skills for Health Psychologists Gericht op ICT in de zorg Theorieën over o.a. Typen eHealth toepassingen Impact eHealth op patiënten & zorg Persuasieve technologie Vaardigheden: Formatieve evaluatie van een eHealth toepassing Zelf een ehealth toepassing maken Oefenen met User Centered Design Studenten GP volgen: 30EC vakken en 30 EC These, óf 25EC vakken en 25 EC These en 10 EC stage (de vier kernvakken en één van de keuzevakken)
81
Het curriculum GezondheidsPsychologie
BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) eHealth Behavioural Medicine Research Methods in Health Psychology These Entertainment- Education Professional Skills for Health Psychologists Gericht op gezonde mensen (en hun omgeving) Theorieen over o.a.: Determinanten van gezondheid Determinanten van gedrag Beinvloedingsstrategieen Vaardigheden Theorie vertalen naar praktijk- toepassingen ‘verkopen van je interventie’
82
Het curriculum GezondheidsPsychologie
BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) eHealth Behavioural Medicine Research Methods in Health Psychology These Entertainment- Education Professional Skills for Health Psychologists Gericht op patiënten en de zorgverlening Theorieën over o.a. Arts-patient communicatie Impact van ziekte op Kwal v Leven Sociale Steun Self Management Inrichting v/d zorg Vaardigheden Interventieontwerp & en evaluatie in de medische praktijk
83
Het curriculum GezondheidsPsychologie
BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) eHealth Behavioural Medicine Research Methods in Health Psychology These Entertainment- Education Professional Skills for Health Psychologists Specifiek voor de zorg: Ethiek van onderzoek bij patiënten METC Veelgebruikte meetinstrumenten Veelgebruikte onderzoeksopzetten Vaardigheden ‘kritisch kunnen beoordelen van onderzoek in de zorg”
84
Het curriculum GezondheidsPsychologie
BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) eHealth Behavioural Medicine Research Methods in Health Psychology These Entertainment- Education Professional Skills for Health Psychologists Vaardigheden voor GP
85
Het curriculum GezondheidsPsychologie
BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) eHealth Behavioural Medicine Research Methods in Health Psychology These Entertainment- Education Professional Skills for Health Psychologists GP- interventies ‘verpakt’ in amusement. Interdisciplinair
86
De Praktijkstage De stage -is optioneel -is in omvang 10 EC
-kan onderdeel uitmaken van masterthese (maar hoeft niet) -vindt plaats in blok 2 -meer informatie volgt Stageplaatsen -worden (beperkt) aangeboden door de opleiding -vaak gekoppeld aan masterthese
87
De Afstudeeropdracht - is verplicht
- is in omvang 30EC, óf 25EC (i.c.m. 10 EC stage) - vindt plaats in 2e blok vanaf start master - Eisen om te mogen beginnen: 10EC GP-vakken behaald Zie afstudeerweb
88
Voorbeelden van afstudeeropdrachten
Welke behoeftes hebben partners van kankerpatiënten en hoe kunnen we hen sterken bij het accepteren en omgaan met de ziekte van hun partner? Kunnen we patient-veiligheid bevorderen door patiënten méér te betrekken bij de zorg? (de “Eye-Pad”) Kunnen we dmv beloningen jongeren stimuleren minder alcohol te drinken? Waarom laten MSM zich wel/niet online testen op HIV? Werkt bewegingsbiofeedback bij de vermindering van pijn bij fibromyalgie?
89
Waar zou je kunnen gaan werken?
De Nederlandse Gezondheidsbevorderende instituten (GBI’s) & Kennisinstituten
90
Waar zou je kunnen gaan werken?
Andere relevante instellingen Ziekenhuizen Bedrijven
91
Samengevat Gezondheidspsychologie
de relatie tussen de psyche en het lichaam (groeps)interventies staan centraal, niet het geven van psychotherapie Curriculum 5 vaste vakken, 1 keuzevak Skills gericht op: ontwerp, onderzoek & professioneel handelen Werken Bij zeer uiteenlopende organisaties, als GP-functionaris, beleidsmedewerker, consultant, projectleider/coördinator van GP-interventies, wetenschappelijk onderzoeker
92
Zoeken naar oplossingen
relevant afwis-selend toegepast er toe doen.. Contact met mensen creatief Nog vragen?? Stans Drossaert Citadel H434 T: 6049 Uitdagend Zoeken naar oplossingen
93
Voorbeelden van GP-onderzoek op de afdeling
Hoe kunnen we COPD-patienten van het roken afkrijgen? Prevalentie en oorzaken van gameverslaving Computer adaptieve test voor het meten van fysiek functioneren bij reuma Hoe kunnen we patiënten méér betrekken bij medische besluitvorming? Hoe kunnen partners van kankerpatiënten psychologische gesteund worden? Worden patiënten beter van het online ‘monitoren’ van hun ziekte?
94
HUMAN FACTORS & ENGINEERING PSYCHOLOGY Themavoorlichting 22 mei Suzanne Vosslamber
95
Even voorstellen Suzanne Vosslamber, themacoördinator HFE Cubicus B320 Jeanine Lodeweges-de Vries, secretaresse Cubicus B322
96
Human Factors & Engineering Psychology
Interactie tussen mens en techniek staat centraal A.d.h.v. cognitieve psychologie technologische toepassingen ontwerpen of verbeteren Bijv: Hoe moet een feedbacksysteem voor energieverbruik werken en bediend worden?
97
Studieprogramma
98
Verplichte vakken Research in HFE (1A, 10 EC)
Resilience Engineering (1A, 5 EC) Human Computer Interaction (2A, 5 EC)
99
Research in HFE (1A, 10 EC) Kennismaken met verschillende state-of-the-art onderzoeksmethoden in HFE, onder andere: Usability Testing Psychophysiological measures Cognitive task analysis
100
Resilience Engineering (1A, 5 EC)
Prof. Dr. Jan Maarten Schraagen Nadruk op veerkrachtiger maken van organisaties tegen verstoringen
101
Human Computer Interaction (2A, 5 EC)
Dr. Martin Schmettow Wat hebben mensen nodig? Wat willen en kunnen ze? Focus op onderzoek binnen HCI Uitgaan van ontwerpproblemen (hoe vindt iemand informatie op het web?)
102
Keuze vakken Aangeboden vanuit PSY Intelligent systems (2A, 5 EC)
Traffic psychology (2B, 5 EC) Aangeboden vanuit HMI Mediatechnologie (1B, 5 EC) Conversational agents (2A, 5 EC)
103
Intelligent systems (2A, 5 EC)
Prof. Dr. Frank van der Velde Hoe kan een systeem een mens begrijpen? Hoe reageren mensen hierop? Kennis maken met voorbeelden van Intelligent Systems (bijv. stofzuiger robot)
104
Traffic Psychology Prof. Dr. Ing. Willem Verwey
Cognitieve processen die een rol spelen bij autorijden (geheugen, aandacht) Factoren die effect hebben op auto rijden
105
Mediatechnologie (1B, 5 EC)
Prof. Dr. Dirk Heylen Beleving van een product creëren met technologie Opzoek naar creatieve toepassingen van technologie *Aangeboden vanuit master HMI
106
Conversational Agents (2A, 5 EC)
Dr. Rieks op den Akker Bestuderen van dialogen en gesprekken Omzetten naar een dialoogsysteem voor een virtueel mens *Aangeboden vanuit master HMI
107
Masterthese (1B, 30 EC) Cognitive Psychology Human Factors
Bedrijven (Philips, Vredestein) Technical Cognition Zie afstudeerweb voor opdrachten (
108
Stage (1B, 10 EC) Optioneel Wanneer stage: Verplichte vakken (20 EC)
1 v/d 4 keuze vakken (5 EC) Masterthese (25 EC)
109
Arbeidsmarkt / toekomstperspectief
Wetenschappelijk onderzoeker (assistent in opleiding / promovendus) of docent Human factors expert / application researcher / veiligheidsexpert (IFADO, TNO) Usability expert Consultancty / Ontwerp
110
Verder leren? User System Interaction (Technische Universiteit Eindhoven) Nieuwe en innovatieve producten, diensten en systemen vragen om een gebruiksvriendelijke interactie tussen mensen en systemen. De USI-opleiding leert de ontwerper de vaardigheden om deze interactie optimaal te maken. Tweejarige (post-master) opleiding. Net als bij de promotie krijg je de status van TU/e-werknemer als je voor de opleiding wordt geselecteerd. De opleidingen beginnen met een jaar vervolgonderwijs. Daarna volgt een grote ontwerpopdracht van acht tot twaalf maanden in een bedrijf. De opleiding leidt tot een Professional Doctorate in Engineering (PDEng-graad)
111
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.