De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk."— Transcript van de presentatie:

1 Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo

2 Wat is HGD? Diagnostiek gericht op het handelen, op de praktijk Ontwikkeld binnen het onderwijs (door Noëlle Pameijer en Tanja van Beukering) Vervolgens aangepast voor de sector gehandicaptenzorg (2007 publicatie) Diagnostiek gericht op het handelen, op de praktijk Ontwikkeld binnen het onderwijs (door Noëlle Pameijer en Tanja van Beukering) Vervolgens aangepast voor de sector gehandicaptenzorg (2007 publicatie)

3 Handelingsgerichte diagnostiek; de essentie: Vijf uitgangspunten: 1. Systematisch & transparant 2. Doelgericht 3. Transactioneel referentiekader 4. Samenwerking met betrokkenen 5. Aandacht voor positieve factoren Vijf uitgangspunten: 1. Systematisch & transparant 2. Doelgericht 3. Transactioneel referentiekader 4. Samenwerking met betrokkenen 5. Aandacht voor positieve factoren

4 Ad. 1 Systematisch & Transparant Expliciteren en transparant maken van beslissingen Gebruik van goede instrumenten en verantwoorde kennis N.a.v. hypothesentoetsend model Expliciteren en transparant maken van beslissingen Gebruik van goede instrumenten en verantwoorde kennis N.a.v. hypothesentoetsend model

5 Ad. 2 Doelgericht Direct gericht op advisering, doelgericht van vraag -> antwoord Alleen onderzoeken wat strikt noodzakelijk is (als ik weet dat…dan adviseer ik om…) Adviezen die haalbaar zijn, je kunt pas afronden bij akkoord en vervolg Direct gericht op advisering, doelgericht van vraag -> antwoord Alleen onderzoeken wat strikt noodzakelijk is (als ik weet dat…dan adviseer ik om…) Adviezen die haalbaar zijn, je kunt pas afronden bij akkoord en vervolg

6 Ad. 3 Transactioneel Diagnostiek gericht op context:deze cliënt, in deze omgeving Interacties tussen betrokkenen Afstemming op behoeften Diagnostiek gericht op context:deze cliënt, in deze omgeving Interacties tussen betrokkenen Afstemming op behoeften

7 Ad. 4 Samenwerking We praten mét, in plaats van over of tegen mensen Informeren en overleggen Attitude: Begeleiders zijn professionals Ouders zijn ervaringsdeskundigen Het gaat om de belangen van de cliënt We praten mét, in plaats van over of tegen mensen Informeren en overleggen Attitude: Begeleiders zijn professionals Ouders zijn ervaringsdeskundigen Het gaat om de belangen van de cliënt

8 Ad. 5 Positieve kenmerken Altijd vragen: Wat gaat wél goed? Krachten en kansen in beeld brengen (van alle betrokkenen) Benutten in adviezen en aanpak Altijd vragen: Wat gaat wél goed? Krachten en kansen in beeld brengen (van alle betrokkenen) Benutten in adviezen en aanpak

9 5 Fasen van HGD 1. Intake2. Strategie 3. Onderzoek 4. Integratie / aanbeveling 5. Advies

10 De waarde van HGD Biedt een gezamenlijke werkwijze waarbinnen inhoudelijke vrijheid blijft bestaan Gemeenschappelijk kader: eenduidige procedure, visie en taal (reflectie en toetsing) Besluitvormingsproces met als start de hulpvraag en eindpunt een verantwoord en bruikbaar advies Vraaggericht, transparant, cliëntvriendelijk, doelmatig en resultaatgericht werken Biedt een gezamenlijke werkwijze waarbinnen inhoudelijke vrijheid blijft bestaan Gemeenschappelijk kader: eenduidige procedure, visie en taal (reflectie en toetsing) Besluitvormingsproces met als start de hulpvraag en eindpunt een verantwoord en bruikbaar advies Vraaggericht, transparant, cliëntvriendelijk, doelmatig en resultaatgericht werken

11 Aandachtspunten voor het werken met HGD; succesfactoren Implementatie HGD vergt keuze, kennis, kunde, kunst Beleid organisatie – visie HGD Behoefte aan gemeenschappelijk kader Keuze management Actieve rol gedragskundigen Tijd om te oefenen en experimenteren Implementatie HGD vergt keuze, kennis, kunde, kunst Beleid organisatie – visie HGD Behoefte aan gemeenschappelijk kader Keuze management Actieve rol gedragskundigen Tijd om te oefenen en experimenteren

12 Implementatie HGD Redeneer van wenselijk naar haalbaar Redeneer van gewenste inhoud naar werkwijze  Aansluiten bij wat al handelingsgericht is! Redeneer van wenselijk naar haalbaar Redeneer van gewenste inhoud naar werkwijze  Aansluiten bij wat al handelingsgericht is!


Download ppt "Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk."

Verwante presentaties


Ads door Google