Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien van den Velde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy – project ZIRKO Lerend Netwerk: 3 Voorzieningen VAPH en 4 Woonzorgcentra Projectbegeleiders: Veerle Herst (Arteria) en Ronny Leeten (In Profiel)
2
Hoe hebben we onze zorg georganiseerd? - splitsing van het werkproces - functionele structuur (veel werkstromen, structuur in afdelingen met specialisaties,…) - scheiding management en uitvoering - organisatie in kerstbomen
3
In tussentijd … willen we de ontwikkeling van onze cliënten veel korter op de voet volgen; wordt de zorg voor onze cliënten steeds complexer; zijn cliënten en hun context mondiger/veeleisender worden; evolueren we van aanbod gestuurd naar vraag gestuurd werken; doet de PVF vanaf 2017 zijn intrede; dienen we onze middelen efficiënter in te zetten; … ?
4
We ondervinden hoe langer hoe meer de gevolgen van onze arbeidsdeling … Voor de organisatie en haar slagkracht... Voor de werknemers en hun werkgoesting en de werkbaarheid van hun jobs... Voor de cliënten en hun gevoel echt klant te zijn …
5
Symptomen van een organisatie in kramp… - Vergaderitis - Knippen leidt tot nood aan afstemmingsrelaties - Toename van systemen en procedures en van wij/zij denken - Paraplusysteem – georganiseerde onverantwoordelijkheid - Smalle taakbreedte - SNIF syndroom - Toenemend verloop, stress, burn out -…
6
MAAR HET KAN OOK ANDERS!
7
Een integraal werkkader in een context van verandering: Model IAO zoeken naar en installeren van een nieuw evenwicht…
8
Innovatieve Arbeids Organisatie de 4 hoekstenen Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal
9
1. Procesgericht organiseren van een complexe organisatie met eenvoudige taken naar een eenvoudige organisatie met complexe taken Een verhaal van anders knippen en plakken
10
Vertrekken vanuit het netwerk dat werkt voor de ‘bewoner’ of ‘cliënt’ ??? OF… N=190
11
1. Procesgericht organiseren Orders ordersoort a ordersoort b ordersoort c Sorteercriteria Organisatiebouwsteen a Organisatiebouwsteen b Organisatiebouwsteen c Parallelliseren Denken in functie van orders en/of orderstromen = denken in functie van het proces = denken in functie van de klant = basis om te specialiseren is de klant ipv de functie
12
2. Verhogen van het regelvermogen van medewerkers Karasek Taakeisen Regelkracht Active Jobs Low strain Jobs High strain Jobs Passive Jobs 21% 32% 22% 25%
13
3. Het team is de hoeksteen van de organisatie Zelfsturende teams: wat is het niet ? Vrijheid, blijheid Chaos, onduidelijkheid Iedereen moet alles kunnen De teamleider heeft niets meer te zeggen en mag niet meer ingrijpen
14
4. Leiderschap vanuit geloof en vertrouwen Ondersteunen Voorwaarden scheppen Aanmoedigen Onzekerheid Extern gericht Niet-routine taken Tactisch – strategisch Op resultaat gericht Ontwikkeling Gericht op team Controleren Regelen Dirigeren Zekerheid Intern gericht Routine taken Operationeel Op werkwijze gericht Beheersing Gericht op individuen Leidinggevende is tegelijk veranderaar en object van verandering VANNAAR Paradigmashift
15
ONS TRAJECT : STAVAZA ONTWERP 1)Ontwerpgroep 2)Waaromvraag 3)Grensafbakening 4)Visie: missie – waarden –kernkwaliteiten- ambitieus project op lange en korte termijn 5)Strategische keuzes: doelgroep, dienstverlening, locaties,… 6)Primair proces cliënten ordenen en organiseren 7)Teamsamenstelling en leiderschap STRAK COMMUNICATIEPLAN !!!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.