De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL."— Transcript van de presentatie:

1 ‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL

2 De kracht van 4 scholen ‘Vitaal en duurzaam onderwijs’ - beleid van SPOOR De kleine school is kwetsbaar Samen ben je sterk Leren van elkaar Delen van expertise ‘Het grootste effect op leren van kinderen als leerkrachten het samen doen’ John Hattie

3 Wat kunt u verwachten? Over onderwijs vroeger, nu en in 2032 Wat betekent dat voor het onderwijs Wat is er al op de scholen Wat ontwikkelen de scholen zich naar toe? U bent aan het woord

4 Onderwijs in de vorige eeuw Functie in de industriële samenleving Opleiden tot een beroep Als leren niet leuk was dan wist je zeker dat het met 16 jaar klaar was Nu ook socialisatie functie en persoonsvorming

5 Onze kinderen worden 100 jaar, onze kleinkinderen misschien wel 120 School is er om bagage mee te geven om meer dan 100 jaar te worden en moet ons voorbereiden op een toekomst die we nog niet kennen. (Ruud Veltenaar)

6 We leiden kinderen op voor beroepen die nu nog niet bestaan Beroepen die de afgelopen 10 jaar erbij gekomen zijn: 1.Bitcoin handelaar 2.Drone operator 3.Vlogger 4.iPhone glazenmaker 5.Draagdoekconsulent 6.Cupcake Designer 7.3D printspecialist 8.Moleculair kok 9.Crowdfunding specialist 10.Scrum master

7 Globalisering - mondialisering

8 Multimedia – homo zappiëns

9 Om jullie goed te beoordelen, krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht…..

10 Passend onderwijs: uitgaan van verschillen Wist u dat Nederland één van de hoogste percentage speciaal onderwijs van de hele wereld heeft

11 Over hersenonderzoek Bewegen stimuleert leren Fouten maken is de beste manier om te leren Geleerde kennis toepassen in verschillende contexten stimuleert hersenen Buiten de lijntjes denken stimuleert hersenen De Daily Mile

12 Onderwijs in 2032 https://www.youtube.com/watch?v=jRGNfrbAffU

13 Deze tijd vraag om redzame mensen die: -Keuzes kunnen maken (liefst de goede) -Zich bewust zijn dat je zelf regie, initiatieven moet nemen -Zich trots en competent voelen -Niet bij de pakken neer gaan zitten -Een uitdaging aan willen gaan -Kunnen doorzetten (ook als het tegenzit) -Een leven lang leren

14 Wat is goed onderwijs? Kinderen leren veel (naar hun mogelijkheden). Kinderen leren leren (een leven lang). Kinderen leren feiten - vaardigheden - inzichten. Kinderen leren kiezen en flexibel zijn. Kinderen leren reflecteren. Rekening houden met verschillen in aanleg - intelligentie - tempo – interesse. Kinderen leren van elkaar. Talenten ontwikkelen. Vandaag kwam mijn leerkracht binnen en zei: “Wat willen jullie leren?”

15 Maar er zijn dilemma’s In evenveel tijd als ‘vroeger’ moet er veel meer. Onderwijs op maat : instructies op maat – begeleiding op maat en niet meer personeel. Basisvakken: lezen – taal – rekenen is en blijft de basis.

16 Antwoorden Wat kinderen zelf kunnen moeten ze ook zelf doen – dat betekent zelfstandigheid en verantwoordelijkheid ontwikkelen. Meer samenwerking leerkrachten, assistenten, specialisten en benutten talenten. Kinderen leren veel door samenwerken Inzet ICT: oefenen, verwerken, automatiseren met de computer – volgen van prestaties en ontwikkeling van kinderen - ICT als toegang tot bronnen Leren vanuit verbinding inhoud (meer thematische aanpak zaakvakken)

17 Hoe ziet het onderwijs er dan uit? Leerkrachten en ondersteuners werken meer met elkaar samen en zijn samen verantwoordelijk. Taken en rollen worden verdeeld Mogelijkheden om te werken met specialismes Leren van en met elkaar Groot waar het kan, klein waar het moet Van mijn klas  onze kinderen Rijke uitdagende leeromgeving Gebruik maken van zelfstandigheid van kinderen Vele groeperingsvormen Meer onderwijs op maat

18 Zelfstandig werken en leren Leren op verschillende plekken Werken met taken Leren vanuit een probleem en die samen oplossen Samenwerken

19 Begrijpend lezen & begrijpend luisteren Groep 1, 2 en 3 begrijpend luisteren; groep 4 t/m 8 Nieuwsbegrip Groot waar het kan en klein waar het moet. Kinderen leren van kinderen.

20 Kinderen leren van en met elkaar in een rijke leeromgeving van meerdere leerkrachten op verschillende plekken alleen of samen inzet van talenten en specialisme.

21 Werkplekken op de gang Werken met weektaken vanaf groep 1 Thematisch werken

22 De kracht van 4 scholen De neuzen de zelfde kant op Accentverschillen per school Gezamenlijke studiedagen Innovatiegroep vanuit de 4 scholen 1 directie

23 U bent aan het woord Maak groepjes van …. Zoek een plek. Bespreek met elkaar de vragen op de placemat. Bij elke groep een leerkracht die op schrijft wat u zegt. Na ongeveer 45 min. hangen we de placemats op. We koppelen een paar items plenair terug. We maken afspraken over het vervolg.

24 Vragen Hoe lang duurt zo een traject? Zijn er scholen in Nederland die al verder zijn?

25


Download ppt "‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL."

Verwante presentaties


Ads door Google