Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTessa Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Wie zijn wij? -Lilian en Mariëlle -Lisa Ineke is intern begeleider voor de onderbouw en Hetty begeleidt het plusgroepje/plusklas
2
2015-2016: Deelthema Feedback (zie filmpje website) 2016-2017: Deelthema Zichtbare leerling Ambitie binnen de Zichtbare Leerling: “Onze leerlingen worden beoordelingsbekwaam, omdat ze weten waarop ze moeten letten( criteria)” Succescriteria Heldere begrijpelijke leerdoelen aangevuld met criteria die leerlingen helpen met het beter beheersen van het leerdoel of met het bereiken van het leerdoel. Succescriteria (kennis, vaardigheid of inzicht) geven preciezer aan wat een leerling zou moeten of willen leren. Voorbeeld: Leerdoel is: Ik kan de tafel van 4 opzeggen Wat kan je als je de tafel van vier opzegt?(vaardigheid) Criteria: “Ik kan de tafel van vier foutloos opzeggen. “Ik kan de tafel van vier vlot opzeggen. “Ik kan de tafel van vier gebruiken.
3
Welbevinden en betrokkenheid Vertrouwen geven, is vertrouwen krijgen Belangstelling tonen en contact maken Structuur, regelmaat, voorspelbaarheid zorgt voor veiligheid. Kinderen zijn medeverantwoordelijk Er wordt veel aandacht besteed aan de omgang met elkaar. (samenwerken, samen organiseren, overleggen) Nieuw pestprotocol op Morgenzon.
4
Lezen Schrijven Taal Spelling Rekenen Levensbeschouwing Sociale vaardigheden Jeelo Gym Creativiteit Weektaak
5
16 thema’s per schooljaar. U ontvangt steeds een ouderbrief met informatie over het thema. We zijn dit schooljaar gestart met het thema “wennen”.
6
Methode ‘Pennenstreken 2 schriften We leren de hoofdletters Tot Kerst schrijven we met potlood daarna met vulpen (kinderen die eraan toe zijn) Eventuele hulpmiddelen: verdikte huls
7
Technisch lezen Estafette Begrijpend lezen Nieuwsbegrip Vrij lezen
8
De leerlingen worden AVI getoetst tot basisniveau 4 keer per week estafette of estafetteloper
9
Twee keer per week willen we gaan lezen waarbij ouders kinderen helpen met lezen van 8.30 – 8.45uur zodat we extra veel kunnen oefenen Hiervoor hebben we ouders nodig! Wie kan op donderdag en vrijdag een kwartiertje met ons meelezen? We starten na de herfstvakantie.
10
We werken met de methode `Nieuwsbegrip´ Elke week een actueel onderwerp 1 reguliere les, hierin komen 5 strategieën aan bod: ◦ verbanden leggen ◦ Samenvatten ◦ vragen stellen ◦ ophelderen van onduidelijkheden ◦ voorspellen 1 XL les: woordenschat en andere tekstsoorten komen aan bod
11
Alle kinderen lezen uit een biebboek (iedere 6 weken kiezen we een nieuw boek) Boekenbeurt vanaf de herfstvakantie (ouders krijgen tips om hun kind thuis mee te helpen met voorbereiden)
12
Methode ‘taal in beeld’ 3 lessen per week Woordenschat, spreken en luisteren, schrijven, taalbeschouwing Na 8 lessen volgt er een toets
13
Methode `spelling in beeld´ Werkboek en uitlegkaarten 3 Spellingscategorieën: klankwoorden, onthoudwoorden en regelwoorden In 3 weken worden er ca. 60 woorden aangeboden Na 7 lessen volgt er een signaaldictee, waarna herhaling en controledictee
14
Methode `Wizwijs´ Ieder blok een werkboek en oefenboek
15
Getallen en bewerkingen Verhoudingen Meten Meetkunde Informatieverwerking
17
Bij de vakken rekenen, lezen en spelling wordt gewerkt met drie aanpakken: ◦ Aanpak A: aangepast programma / verlengde instructie / veel begeleiding leerkracht ◦ Aanpak B: basisprogramma / instructie / zelfstandig verwerken ◦ Aanpak C: verkort programma / korte instructie / zelfstandig verwerken / verrijking Plusgroep: Voor kinderen die meer verrijking / verdieping nodig hebben dan aanpak C. Begeleiding door Hetty en leerkrachten (eventueel ouders)
18
Twee leskisten met daarin acht thema’s over geestelijke stromingen Kerstproject Vastenproject Alle informatie over de voorbereiding van De Eerste Communie gaat via de werkgroep van de parochie.
19
https://www.youtube.com/watch?v=Ujj_5br3VyE https://www.youtube.com/watch?v=Ujj_5br3VyE https://www.youtube.com/watch?v=33VAWOUae t4#t=69 https://www.youtube.com/watch?v=33VAWOUae t4#t=69 We starten dit jaar met Jeelo dat staat voor: je eigen leeromgeving Thematisch onderwijs voor de wereld- oriënterende en creatieve vakken 31 scholen zijn aangesloten Binnen Vlasgaard is er een kartrekkersgroep We gaan met drie thema’s aan de slag. ◦ Thema 1 ‘personen van vroeger’ ◦ Thema 2: ‘maken van een product’ ◦ Thema 3: ‘omgaan met de natuur’.
20
Ouderhulp: We willen graag gebruik gaan maken van kennis en talenten van ouders, opa’s/oma’s etc. Kinderen krijgen inloggegevens waarmee ze op school en thuis in kunnen loggen. (tablet)
21
Beeldende vorming: handenarbeid, tekenen, muziek en dans/drama waar mogelijk in samenhang met Jeelo Creatief kwartier voor cluster en ouders
22
De kinderen werken zelfstandig aan de weektaak, leren plannen en evalueren 3x in de week, een half uur Werk afmaken / creatieve opdrachten / techniekopdrachten / schrijven / computeropdrachten
23
We gymmen voorlopig één x per week, op woensdag De kinderen dragen gymkleding en we gymmen op gymschoenen of blote voeten. We gymmen met 2 groepen tegelijk. Het is fijn dat kinderen zich zelf kunnen aan- en uitkleden.
24
2-3 keer per jaar een CITO-toets voor lezen, spelling, rekenen en woordenschat Tijdens de toetsweek; passen we het programma aan Resultaten worden vanaf groep 1 t/m groep 8 bijgehouden in het Cito LOVS bijgehouden.
25
Schooltv: Huisje Boompje Beestje, Studio snugger Verjaardagen: Zonder de ouders in de klas rond 10 uur Schoolreisje: we gaan samen met groep 3 op 22 juni op schoolreis Juffendag: woensdag 24 mei
26
Opstart werkgroepen via SOR Opgavebrief invullen en aan leerkracht geven Wie wil groepsouder worden? ◦ Taken onder andere: ouders regelen bij uitstapjes en activiteiten in de groep Ouders regelen poetsavond Aanwezig zijn bij de kerstviering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.