Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijs Boender Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Introductie ‘ Is er hier aan land iets te vinden kapitein,’ vraagt de scheepskok bezorgd. Het is 1606, vier jaar na de oprichting van de VOC. Kapitein Willem Jansz vaart met het VOC schip ‘Dufken’ op zijn eerste ontdekkingsreis. Hij is bezig de noordkust van het Zuiderland in kaart te brengen. ‘Ik ben bang van niet mannen,’ zegt de kapitein, ’al sinds we hier langs de kust varen hebben we alleen nog maar onvruchtbaar land en gevaarlijke, vijandige inboorlingen gevonden.’ Hij kijkt nog eens goed naar de kust, het ziet er niet uit dat het er beter op wordt. Ze zullen toch gauw ergens voedsel in moeten slaan, anders krijgen de mannen straks honger en een hongerige bemanning is een gevaarlijke bemanning! ‘We zullen om moeten keren, dit keer wint het Zuiderland!’ Wat is het Zuiderland? Hoe komt het daar zo dor en droog? Wie zijn die inboorlingen? In deze webquest zul je; Leren hoe Australie is gekolonialiseerd. Kennis maken met de inboorlingen. Leren hoe je zelf een kleine boemerang kunt maken!
2
Taak Wat gaan we doen? Je krijgt in deze webquest een heleboel informatie over Australië. Die informatie kun je vinden onder “bronnen”. Die informatie heb je nodig om het vragenblad in te kunnen vullen. Als je daarmee klaar bent heb je alles gelezen. Dat duurt ongeveer een kwartier. Dan ga je een boemerang maken! Weet je nog niet wat een boemerang is? Daar kom je in deze webquest achter! Lees de vragen goed, en zorg ervoor dat je naam op het blad staat! Succes!
3
Werkwijze Je hebt twee dingen nodig om deze webquest te kunnen maken. 1.Het vragenblad 2.Een atlas Bij deze webquest blader je de pagina’s door. Lees je informatie goed en maak het werkblad. Als je het werkblad af hebt dan lever je dat in bij de juf of meester. De juf of meester kijkt je werk na, als je het goed hebt gedaan krijg je wat je nodig hebt om je eigen boemerang te maken! Let er dus wel op dat je goed je best doet, ander kon het wel eens gebeuren dat je opnieuw moet beginnen!
4
Bronnen Australië is een continent. Hier kun je allerlei informatie vinden over Australië. Deze informatie kun je voor je opdracht gebruiken. Australië, waar ligt het?Een stukje geschiedenis De eerste bewoners van Australië. Australië – Europa Australië – Europa De boemerangDe boemerang
5
Beoordeling De beoordeling is heel makkelijk. Onvoldoende: De antwoorden zijn niet compleet ingevuld. Het handschrift is slecht te lezen. Vragen zijn overgeslagen Voldoende: De antwoorden zijn compleet ingevuld. Het handschrift is netjes Alle vragen zijn gemaakt. Als je de vragen voldoende gemaakt hebt krijg je een werkblad waarmee je je eigen boemerang kunt maken!
6
Australië – Down Under Hieronder zie je een wereldkaart. Er staat een pijl naar Australië en naar Nederland. Vanuit ons gezien ligt Australië helemaal aan de andere kant van de wereldbol! Dat is een heel eind! Als je op het plaatje klikt kun je het op een groter plaatje bekijken. Klik op verder om verder te lezen. Nederland Australië
7
Australië - Europa Als je Australië eens vergelijkt met Nederland zie je dat Australe veel groter is. Zelfs groter dan Europa. Er zijn dan ook veel verschillende landschappen van dorre woestijnen tot regenwouden kun je er tegenkomen. In Australië is ook het grootste rotsblok te wereld, Ayers Rock.Ayers Rock
8
Het grootste rotsblok ter wereld! Deze hele heuvel bestaat uit een stuk steen!
9
Australië – Down Under Australië ligt voor ons dus helemaal aan de andere kant van de wereld. Het zijn onze tegenvoeters. Dat noem je zo omdat hun voeten naar onze voeten toe wijzen. Vanuit Nederland gezien staan Australiërs dus op hun kop, maar voor hun staan wij op onze kop! Australië wordt ook wel ‘down under’ genoemd. Dat komt omdat het helemaal aan de onderkant van de globe ligt. Globe is een ander woord voor wereldbol. Hebben jullie een globe in de klas? Zoek daar op Australië dan maar eens op. Dan kun je het goed zien. Omdat het aan de andere kant van de wereld ligt is ook het klimaat daar omgekeerd. In april is het herfst en juni, juli en augustus is het er winter! Terwijl het bij ons met kerst winter is, is het daar dan zomer!
10
Down Under Nederland Australië (Down Under)
11
Een stukje geschiedenis In 1606 ontdekte Kapitein Willem Jansz met het VOC-schip ‘Duyfken’ een nieuw land, maar vier jaar na de oprichting van de VOC. Hij heeft toen de noordelijke kust in kaart gebracht. Hij ontdekte niet veel meer dan dor, onvruchtbaar land en gevaarlijke inboorlingen. Het voedsel raakte op en omdat het land zo dor was konden ze daar niet genoeg vinden. Daarom zijn ze teruggevaren naar Kaap Keerweer. Door deze reis en andere reizen hierna wist de VOC dat ze het Zuiderland gevonden hadden. Ze kenden het Zuiderland alleen van verhalen. Het zou een fabelachtig land vol goud zijn dat daar zomaar voor het oprapen lag! Dat bleek niet waar te zijn. Het duurde tot halverwege de 19 e eeuw tot er goud werd gevonden in Australië. De bekendste toch naar Australië was die van Abel Tasman, ook een Nederlander. Doordat hij zo ver om Australië heen voor miste hij het, maar ontdekte wel Tasmanië. Dat is een eilandje onder Australië en is naar hem vernoemd. Tasmanië
12
Een stukje geschiedenis In 1606 is Australie dus ontdekt, toch duurde het tot 1770 dat James Cook, een Britse ontdekkingsreiziger, als eerste de oostkust ontdekte. Dat is wel 164 jaar later!!! Terwijl Willem Jansz in het noorden geen vruchtbare gebieden had gevonden, vond James Cook die in het oosten wel. Hij nam het land in bezit voor Engeland. De Engelsen gebruikten het om hun ballingen heen te sturen. Dat waren mensen die door heel ernstige misdaden levenslange gevangenisstraf kregen. Een balling mag niet meer in zijn eigen land komen, daarom werden ze hierheen gestuurd.
13
Wie woonden er eerst? Voordat de Europeanen naar Australië kwamen woonden er al mensen. Die mensen werden door de Europeanen de Aboriginals (aa- bo-rid-ji-nals) Ze leefden toen in stammen. Een stam is een familiegroep. Iedereen in een stam stamt af van dezelfde stamvader. In Australië waren geen dieren die geschikt zijn om als vee te gebruiken. Ook groeiden er geen planten om op akkers te telen. Daarom waren de Aboriginals jagers en verzamelaars. De mannen gingen jagen, de vrouwen verzamelden eetbare vruchten, wortels en zaden en de kinderen speelden met de boemerang. De Aboriginals waren heel goed in spoorzoeken, zelfs zo goed dat ze elkaar konden herkennen aan hun voetafdruk! Probeer dat maar eens uit in het zand en je zult zien hoe moeilijk dat is! Voor de jacht gebruikten de mannen een speer en een speerwerper. De boemerang werd niet gebruikt om te jagen, wel iets dat erop leek namelijk een werpstok. Hiermee konden ze heel ver maar precies gooien. (plaatjes)(plaatjes)
14
Wie woonden er eerst? Tegenwoordig zijn we nog wel Aboriginals zoals vroeger leven. De meeste Aboriginals wonen en werken tegenwoordig in de stad net als alle andere mensen.
15
Plaatjes Werpstok Aboriginal gebruikt een “Woomera” Werpstok Speerwerper (ook “woomera” genoemd)
16
Welke wapens kun je ontdekken?
17
De boemerang De boemerang is dus geen wapen voor de jacht maar een speeltje waar kinderen mee speelden. De boemerang lijkt wel veel op de werpstok, de kinderen leerden dus spelenderwijs om goed te kunnen mikken. Zo konden ze later de werpstok heel goed gebruiken. Maar hoe werkt de boemerang nu eigenlijk? Je kunt een boemerang vergelijken met een vliegtuigvleugel. De bovenkant is bol en de onderkant is recht. Als een vliegtuigvleugel heel hard beweegt stroomt er lucht langs. De lucht kan makkelijk langs de rechte onderkant maar moet sneller langs de bolle bovenkant. Daardoor ontstaat er aan de bovenkant een klein lagedrukgebied. De luchtdruk is lager aan de bovenkant dan aan de onderkant. Hierdoor wordt de vleugel omhoog getrokken. Je kunt dit uitproberen met een vel papier. Ga naar het proefje.
18
Proefje 1.Neem een vel gewoon papier. 2.Laat het blad over de tafel naar beneden hangen. 3.Blaas nu over de bovenkant van het blad. 4.Wat gebeurt er?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.