Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnelies Mertens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Trefdag NT2 2014 Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan Nele Van Mieghem, Griet Luyten, Jan Van Keirsbilck en Kathy Van Oost
2
Buitenklasdifferentiatie Welkom Wie zijn wij? Wie zijn jullie? loop rond en vul in! criteria voor groepssamenstelling? aantal lesuren? aantal cursisten per lesgroep? individueel gesprek met de cursisten? Inhoud workshop Hoe is differentiatie bij VDAB structureel ingebed? Hoe kan jou dat inspireren?
3
Buitenklasdifferentiatie Definitie Wat is differentiatie? = ‘het positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen met het oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elke leerling’ (Vanderhoeven, 2004, p.29) Binnenklasdifferentiatie (= het microniveau, klasintern) = de manier waarop een leerkracht omgaat met de verschillen tussen leerlingen in zijn klas Buitenklasdifferentiatie (= het macroniveau, centrumniveau, institutioneel) = de organisatie van het schoolsysteem op basis van bepaalde kenmerken (capaciteiten, interesses,…) om leerlingen homogeen te groeperen. Bv. schoolgeschiktheid (buitengewoon onderwijs), levensbeschouwing (katholiek onderwijs, gemeenschapsonderwijs), onderwijsconcept (Steiner, Freinet),... Voor NT2: scholingsgraad (CBE, CVO, universitair traject); educatief perspectief (CVO) vs. professioneel perspectief (VDAB)
4
Buitenklasdifferentiatie Drempels OPDRACHT per 2 Werk samen met een voor jou onbekende partner. Wat zijn volgens jullie drempels om te differentiëren? Vind je dat je zelf voldoende differentieert? Wat houdt je eventueel tegen? Waarom kom je niet of te weinig tot differentiatie? Waarom heb je voor deze workshop gekozen? In groep: inventaris van de antwoorden
5
Buitenklasdifferentiatie VDAB-context 1. Resultaten rondvraag ‘Wie zijn jullie?’ 2. Hoe zit het bij VDAB? Professioneel perspectief: cursist zo snel mogelijk naar werk toeleiden Didactisch kader: taakgericht werken strategische keuze voor materiaalontwikkeling, instaptoetsen e.d. binnen dat kader nauw contact met volgende fase, nl. beroepsopleiding of werk objectieven voor in- en doorstroom van cursisten naar beroepsopleiding ook werken aan arbeidsattitudes, zelfstandig werken, enz.: ingebed in cursusmateriaal PREZI
6
Buitenklasdifferentiatie VDAB-context OPDRACHT Werk per 4. Je krijgt infofiches over 6 opleidingen bij VDAB. Je krijgt ook 6 cursistprofielen. Welke opleiding is geschikt voor welke cursist? Maria Maximarkt Claire ZorgkabiNED Fadha Hogerop Aleksander 1 Sector 2 Aleksander 2 NodO+ Faysel De Lift !! elke opleiding: verschillende doelen, zie voorbeeld voor elke vaardigheid
7
Buitenklasdifferentiatie Homogene groepen op vlak van beroepsprofiel/leerdoel a) in een intensief traject naar werk: zeer doelgericht en resultaatsgericht: goed voor cs. en lesgever maakt kort en intensief traject mogelijk intensieve opvolging mogelijk dankzij relatief kleine groep individuele gesprekken over vooruitgang op taalvlak werken aan arbeidsattitudes (stiptheid,...) administratieve opvolging & randvoorwaarden OPM.: heterogeen op vlak van taalniveau! daarom structurele differentiatie in het materiaal, zie verder b) in de beroepsopleiding: Nodo+ individuele aanpak op basis van groeipunten binnen opleidingscontext, niet simuleren opvolging door vakinstructeur en NodO-instructeur VDAB-context: de voordelen
8
Buitenklasdifferentiatie OPDRACHT: zoom in op 1 van 3 VDAB-opleidingen en ontdek hoe de taken zelf structureel differentiëren Groep 1: Zorgkabined doorloop de presentatie en oefen met de taken Groep 2: Sector 2 PREZI doorloop de presentatie en oefen met de taken Groep 3: NodO+ zoek het juiste scenario aan de hand van een case www.vdab.be/nodo VDAB-context: differentiatie in de taken
9
Buitenklasdifferentiatie —Welke structurele differentiatie zag je in het materiaal? —Kan de aanpak bij VDAB jou inspireren? Hoe? focus op leerdoel en taakgericht werken —Welke van de door jullie genoemde drempels worden door deze aanpak ‘overwonnen’? —Welke vormen van differentiatie gebruikten we in deze workshop? variatie in werkvormen variatie in groepssamenstelling nagaan voorkennis deelnemers deelnemers zelf laten kiezen gedifferentieerde feedback meer of minder uitleg tijdens de taak,... —Eigen voorbeelden van goede praktijken? Afronden
10
Buitenklasdifferentiatie Andere bronnen Studiedag differentiatie: http://enwaugent.be studiedagenhttp://enwaugent.be 08/10/2013 Binnenklasdifferentiatie 03/12/2013 Taalonderwijs op maat: droom of realiteit? Maatwerkhoeken ‘Doos op rollen’ —introductieactiviteit rollen kiezen: http://taalunieversum.org/onderwijs/nt2- beginnersdoelen/rollen_kiezen —catalogus Vlaanderen: taken downloaden per rol (ondernemer, opvoeder, consument, vrije tijdsbesteder,...) http://taalunieversum.org/onderwijs/nt2- beginnersdoelen/catalogus_vl Afronden
11
Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.