De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN."— Transcript van de presentatie:

1 Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN

2 Prijs- en Productmix 1e klas 2008 – 2009 Ron Weijens

3 Vandaag De “Super Grote Gelukkigen van de Week” Herhalen elasticiteiten Uitreiken oefentoets

4 Presentie en Gelukkigen vd Week Presentie 1A Presentie 1B

5 Vraag 1 De internetwinkel Callme brengt voor orders onder de € 100,- administratiekosten in rekening aan de klant. De verzendkosten worden in rekening gebracht, ongeacht het orderbedrag. Voor zakelijke klanten zijn dit de werkelijke verzendkosten, voor consumenten een vast bedrag van € 8,- per order. Hoe wordt deze vorm van prijsstelling genoemd? a) Prijsdiscriminatie b) Prijsdifferentiatie c) Kostprijs plus methode d) Premiumpricing

6 Vraag 2 In 2005 was de omzet van KitKat € 335.500,-. De prijs per KitKat was € 1,10. In 2006 werd de prijs verlaagd met 10%. De omzet in 2006 is daardoor gestegen tot € 347.243,-. Hoeveel bedraagt de prijselasticiteit in 2006? a) -1 b) -1,5 c) -2 d) -2,5

7 Vraag 3 Bij het bepalen van de verkoopprijs van een product kun je uitgaan van de volgende uitgangspunten: a. Vraag bepaalt de verkoopprijs b. Concurrentie bepaalt de verkoopprijs c. Kosten bepalen de verkoopprijs Is dit Juist of Onjuist?

8 Vraag 4 Teken van de Kromme van Engel de Primaire Goederen op een x- en y-asKromme van Engel

9 Vraag 5 Bij een vraaggerichte (vraaggeorienteerde) prijsbepalingsmethode bepaalt de vraag naar het product de verkoopprijs. Er wordt uitgegaan van de prijs die de consument bereid is te betalen voor het product. Juist of Onjuist?

10 Vraag 1 De internetwinkel Callme brengt voor orders onder de € 100,- administratiekosten in rekening aan de klant. De verzendkosten worden in rekening gebracht, ongeacht het orderbedrag. Voor zakelijke klanten zijn dit de werkelijke verzendkosten, voor consumenten een vast bedrag van € 8,- per order. Hoe wordt deze vorm van prijsstelling genoemd? a) Prijsdiscriminatie A b) Prijsdifferentiatie c) Kostprijs plus methode d) Premiumpricing

11 Vraag 2 In 2005 was de omzet van KitKat € 335.500,-. De prijs per KitKat was € 1,10. In 2006 werd de prijs verlaagd met 10%. De omzet in 2006 is daardoor gestegen tot € 347.243,-. Hoeveel bedraagt de prijselasticiteit in 2006? a) -1 b) -1,5 B c) -2 d) -2,5

12 Vraag 3 Bij het bepalen van de verkoopprijs van een product kun je uitgaan van de volgende uitgangspunten: a. Vraag bepaalt de verkoopprijs b. Concurrentie bepaalt de verkoopprijs c. Kosten bepalen de verkoopprijs Is dit Juist of Onjuist? Juist

13 Vraag 4 Teken van de Kromme van Engel de Primaire Goederen op een x- en y-asKromme van Engel

14 Vraag 5 Bij een vraaggerichte (vraaggeorienteerde) prijsbepalingsmethode bepaalt de vraag naar het product de verkoopprijs. Er wordt uitgegaan van de prijs die de consument bereid is te betalen voor het product. Juist of Onjuist? = Juist

15 Elasticiteiten

16 Prijselasticiteit gevraagde hoeveelheid 1 Nieuw-Oud ---------------x 100% = Oud Gebruik je bij verandering vraag EN verandering prijs 2 Procentuele verandering van de vraag ------------------------------------------------------ = Procentuele verandering van de prijs

17 Schema Elasticiteit van prijs  ------Elastisch--------\---Inelastisch----  <___/____/____/____/____/____/ -4 -3 -2 -1 0 Voorbeeld

18 Inkomenselasticiteit gevraagde hoeveelheid De procentuele verandering van de vraag naar een goed als gevolg van de procentuele verandering van het inkomen Formules: Nieuw – Oud ----------------- x 100% = Oud Procentuele verandering van de vraag ----------------------------------------------------------- = Ey Procentuele verandering van het inkomen

19 Engel “goederen” Noodzakelijke (primaire) goederen (Dagelijks/Voeding) Uitkomst tussen 0 en 1 Luxe goederen (Shopping en Speciality van Copeland) zijn goederen die men pas koopt nadat een bepaald inkomen (drempelinkomen) verworven is. Uitkomst Groter dan 1 Inferieure goederen = Waaraan men procentueel minder besteedt bij stijging van het inkomen. Uitkomst kleiner dan 0 GrafiekenGrafieken / Uitkomsten in schemaUitkomsten in schema

20 Kruiselasticiteit 1 Nieuw-Oud ---------------x 100% = Oud Gebruik je bij verandering vraag, verandering prijs en kruiselasticiteit 2 Formule kruiselasticiteit Procentuele verandering van de vraag naar het andere goed --------------------------------------------------------------------------------------- = Procentuele verandering van de prijs van het ene goed

21 Uitkomst Positief of Negatief Negatief: Bij Complementaire goederen Positief: Bij Substitutiegoederen

22 Oefentoets Op dit scherm zie je straks 50 vragen. Deze vragen beantwoord je alleen met: Juist of Onjuist En schrijf je op!!! Thuis log je in op NovaPortal, op mijn site en klik op de link in document: Oefentoets binnen Prijs- en Productmix map en toets je antwoorden per vraag in. Let OP : Beantwoord IEDERE vraag, als je niet weet, vul je in wat meest bij jou opkomt. Een NIET gegeven antwoord is ALTIJD fout Prijs oefentoets Prijs oefentoets – Product oefentoetsProduct oefentoets

23 Als laatste Heel veel succes Tijd voor een filmpje …. Marketing ….filmpje Hoe krijg ik voor elkaar dat volwassen mensen kinderspeelgoed leuk gaan vinden!!


Download ppt "Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN."

Verwante presentaties


Ads door Google