De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”"— Transcript van de presentatie:

1 Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
door: Anje de Vries ADV

2 Kennismaking en beginsituatie vaststellen
Voorstellen – “rugzak” - boerenverstand - ieder kind verdient het om gezien te worden - alles hangt met alles samen - zorg goed voor jezelf Beginsituatie Wat doe je op dit moment aan talentontwikkeling? Hoe bewust ben jij dagelijks opzoek naar het talent in ieder kind/mens? ADV

3 Verwachtingen afstemmen
Wat mag je verwachten van deze workshop (doelen afstemmen) Waarom is er al die aandacht voor talentontwikkeling? Wat verstaan we onder talentontwikkeling ? Belangstelling als basis voor het ontdekken van talenten. Belemmerende factoren m.b.t. talentontwikkeling – onderwijs belemmerende factoren m.b.t. talentonderwijs - leerlingen De praktijk ADV

4 VRAGEN

5 VRAGEN

6 Why Er is een toenemende behoefte (21e eeuw) aan slimme, vaardige,
innovatieve, creatieve mensen Vraag van de overheid: onderwijs help ons hierbij! ADV

7 21e eeuw ADV

8 What Opdracht vanuit de overheid:
Onderwijs richt je op talentontwikkeling van kinderen motto: “ Ieder kind haalt het beste uit zichzelf “ Kinderen laten uitblinken in 1 of meerdere vakgebieden Kinderen ontwikkelen zichzelf maar hebben leveranciers nodig De school, de leerkracht is een belangrijke leverancier ADV

9 De Basis voor talentontwikkeling
(wet van de wederkerigheid) ‘Geen prestatie zonder relatie’ Belangstelling = ABC geven Sympathie = krediet opbouwen Vertrouwen = fouten mogen maken succes = mogen/ kunnen presteren ADV

10 Belangstelling moet je organiseren
Ontmoetingsmomenten creëren gericht op: - wat denken, vinden en voelen kinderen - welke wensen en verwachtingen hebben kinderen bijvoorbeeld door: - Coöperatieve werkvormen in teams (groepjes) - Coachen van leerlingen – voortgangsgesprekken - Gouden gesprekken met ouders – ouders vertellen ADV

11 Talentenontwikkeling
Verstand en intellectuele vermogens staan in onze cultuur voor succes. Vermogen tot verlangen , geduld, vastberadenheid en vertrouwen spelen uiteindelijk een grotere rol bij het behalen van succes. Verveeld en rusteloos sluit de hersenen af! ADV

12 Talentenontwikkeling drie factoren
Aanleg Oefening Doorzettingsvermogen ADV

13 VRAGEN

14 Belemmeringen onderwijs
Slimme kinderen komen er wel. Ze krijgen meer van hetzelfde te doen en dus loont presteren niet! Achter storend gedrag wordt zelden ‘miskent talent’ gezocht. De leeromgeving en de vakken zijn niet inspirerend en uitdagend genoeg. Doel van opbrengstgericht werken wordt niet gezien als “uit laten blinken in vakken” maar als werken met groepsplannen. Vakken als techniek, sport, creativiteit, muziek worden gezien als ‘erbij vakken’. ADV

15 Belemmeringen onderwijs
Onderwijs is niet of te weinig gericht op praktische vaardigheden. Jongens (talenten) worden hierdoor vaak over onvoldoende gezien. School wordt gezien als een vast systeem waaraan leerlingen zich moeten aanpassen (leerstof- jaargroepen). Het gemiddelde niveau van de groep geeft het les tempo aan. Het hart van de leerkracht ligt bij de zorg-leerlingen. Aandacht gaat vooral uit naar waar een kind niet goed in is. ADV

16 Belemmeringen leerlingen
Fixed mindset - kinderen die denken: je kunt het of je kunt het niet als je iets niet kunt ben je er te dom voor - oefenen en doorzetten is zinloos Groei mindset – kinderen die denken: als je iets niet kunt, kun je dat leren oefening baart kunst doorzetten helpt Vroeg signalering is van groot belang! ADV

17 leren is een werkwoord Leren is een werkwoord en kennis, inzicht en vaardigheden zijn het resultaat van dit werkwoord. Ontwikkelen is een werkwoord en zichtbare talenten zijn het resultaat van dit werkwoord. Is dat wat het kind doet ook waar het van houdt? Zo niet, dan is dat het antwoord op de vraag waarom het kind nooit een talent zal worden. ADV

18 Onderwijs en talentontwikkeling
Visie Belang Plan Middelen Competenties Verandering Belang Plan Middelen Competenties Verwarring Visie Plan Middelen Competenties Weerstand Visie Belang Middelen Competenties Chaos Belang en Competenties zijn twee belangrijke pijlers Visie Belang Plan Competenties Frustratie Visie Belang Plan Middelen Angst 18

19 VRAGEN


Download ppt "Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”"

Verwante presentaties


Ads door Google