Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrieda van der Laan Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius
2
Wat is dyslexie?
3
Dyslexie; meer dan problemen met spellen en lezen. Begrijpend lezen lage leestempo geen automatisering van leesvaardigheid Vreemde talen beginnende lees en schrijfmoeilijkheden duiken weer op Sociale en emotionele moeilijkheden faalangst, lage zelfbeeld, schaamte Andere moeilijkheden teksten schrijven, rekenen, gepaste woorden oproepen…
4
Hoe wordt de diagnose gesteld? 1.Criterium van de achterstand: De vaardigheden van lezen en schrijven ligt beduidend lager dan verwacht wordt 2. Criterium van de hardnekkigheid of didactische resistentie: Het probleem blijft bestaan ook wanneer voorzien wordt van oefening en aangepaste remediërende omstandigheden (STN2008)
5
Oorzaken dyslexie Biologisch niveau Cognitief niveau gedrag : lezen en spellen omgeving
6
Tips voor aanpak : RRemediëring Logopedisten en orthopedagogen zijn specialisten in remediërende instructie en oefening voor mensen met dyslexie. IInzet van compenserende soft- en hardware Ondersteuning lezen ovov oorleessoftware Ondersteuning spellen en schrijven oToT ekstverwerkers, woordvoorspelling, Voorleessoftware, Spraakherkenningssoftware, digitaal notitietoestel (diginoter).
7
Structureren van de leerstof Mindmapping Memoriseren Overhoorprogramma’s
8
Tips voor aanpak : CCompenserende onderwijs- en examenfaciliteiten kopies van notities van medestudenten of docenten beschikbaar stellen; digitale bestanden van cursusmateriaal beschikbaar stellen; het gebruik van een laptop toelaten; de examenvragen voorlezen; het schriftelijk examen mondeling toelichten; de duur van het examen verlengen; spellingfouten niet scoren als spelling geen curriculumonderdeel is.
9
De problematiek van dyslexie kreeg recent aandacht in de onderwijscontext, maar nog niet genoeg in de arbeidscontext. Een cruciale nood blijft om algemene selectieprocedures om te vormen zodat ze toegankelijk zijn voor personen met dyslexie.
10
Zijn er nu meer mensen met dyslexie dan vroeger? Vanaf de jaren ’90 is de maatschappelijke belangstelling voor het domein van de leerstoornissen sterk gegroeid. Binnen het onderwijs is er een trend tot inclusie: voorheen werden kinderen met moeilijkheden vlugger doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs. voorheen werden kinderen met moeilijkheden vlugger doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs. 3 à 8% van het Nederlandse Taalgebied heeft te maken met dyslexie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.