Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw."— Transcript van de presentatie:

1 Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit

2 Casus

3 Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.

4 Algemeen advies aan de school: Evenaar blijft katholieke basisschool  Katholieke geloof als basis  Met waarden als gemeenschap en respect  Vanuit deze waarden staan we open voor andere religies

5 Concrete aanpak Vieringen Katholiek geloof schoolbreed Vieringen andere religies klassikaal Projecten rondom klassikale vieringen Filosofie uren

6 Vieringen Katholiek geloof schoolbreed Identiteit Globalisering >< Lokalisering (Prior, 2009) (Zagers, 2013)

7 Vieringen andere religies klassikaal 6 fasen ontwikkeling culturele sensitiviteit Identiteit & diversiteit (Van Loon, 2003) (Deb-Strik, 2013)

8 Projecten rondom klassikale vieringen 6 fasen ontwikkeling culturele sensitiviteit (Van Loon, 2003)

9 Project Divali Maandag: Inhoud feest Dinsdag: Divali vieren Woensdag t/m vrijdag: Hindoeïsme

10 Filosofie uren Begrip Waarden Houding Ontwikkelen van interesse 6 fasen ontwikkeling culturele sensitiviteit (Van Loon, 2003) (Oxfam, 2006)

11 Stelling Een voorbeeld van een stelling tijdens een filosofie uur: Gemeenschap is belangrijker dan individualisme.

12 Bronnenlijst Deb-Strik, E. (2013)Wereldburgerschap, wereldburgerschap & internationalisering in het basisonderwijs. Fontys: Tilburg Oxfam GB. (2006), Education for Global Citizenship. A guide for schools. Oxfam Development Education Program: Den Haag Prior, F. en Walraven, G. (2009) De wereld wordt kleiner als je groter wordt. De basisschool als oefenplaats voor wereldburgers. Amsterdam: NCDO Van Loon, R. en Wijsbek, J. (2003) Dialoog en reflectie als uitgangspunt voor de ontwikkeling van organisaties, leiders, teams en medewerkers. Van Gorcum: Assen Zagers, M. (2013) college globalisering en lokalisering. Fontys: Tilburg


Download ppt "Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw."

Verwante presentaties


Ads door Google