Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNelly de Ridder Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
2
Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen
Doelen Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Opfrissen kennis rekenen bij jonge kinderen Leerlijnen rekenen koppelen aan Puk&Ko/ Ik&Ko Kijkwijzer toespitsen op rekenen Leren van elkaar
3
Programma Opening en starter
Rekenen bij jonge kinderen Opfrissen van de rekenontwikkeling bij jonge kinderen, Kijken naar meten/ meetkunde Kijkwijzer Hoe kunnen we de kijkwijzer verbeteren op het gebied van rekenen? Rekentoetsen We kijken naar de inhoud, informeren elkaar en wisselen uit over wat we met deze toetsen willen. Leerlijnen en tussendoelen Welke tussendoelen, wanneer? Afsluiting Waar staan we? Afspraken Lunch
4
Rekenen bij jonge kinderen
Gedreven door eigen kinderlijke nieuwsgierigheid Natuurlijke drang om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten Behoefte om na te spelen wat ze grote mensen zien doen Geïnteresseerd in kleine rekenprobleempjes
5
Leerlijnen 3 domeinen Getalbegrip Meten Meetkunde
6
Getalbegrip Omgaan met de telrij Omgaan met hoeveelheden
Omgaan met getallen
7
Verschillende vormen van tellen
Akoestisch tellen Synchroon tellen Resultatief tellen Verkort tellen Afnummeren
8
Getalbegrip: betekenis van getallen
Aantal Naamgetal Telgetal Meetgetal Rekengetal
9
Getalbegrip: bewerkingen
Erbij-situaties Eraf-situaties Splitsingen
10
Meten Meten= grootte van objecten en verschijnselen bepalen
Lengte meten Gewicht meten Inhoud meten Meten gericht op afpassen en verhoudingen
11
Meten: fasen bij meten Meten via vergelijken en ordenen
Meten via afpassen aan de hand van meeteenheid Meten via meetinstrument Meten van tijd
12
Meetkunde Oriënteren Construeren Opereren
13
Peuter- en kleutertoets
CITO nieuwe toetsen i.p.v. Ordenen en ruimte en tijd Peutertoets, toets voor gr. 1 en voor gr. 2
14
Peuters en kleuters toetsen
Waarom? (Middel, geen doel) Toetsen is waardevol als je er iets mee doet: Kinderen volgen in hun ontwikkeling en eventueel aanbod aanpassen van een kind, groepje of de groep
15
Leerlijnen SLO Wenselijke beginsituatie aan begin van groep 1 en eind van groep 2: - voor aanvang van groep 1 heeft de leerling ervaring op gedaan met…. - de leerling moet minimaal aan het eind van groep 2… - de leerling kan doorgaans aan het eind van groep 2 ….
16
Doorlopende leerlijnen
Van (tussen)doelen en leerlijnen naar onderwijsaanbod
17
Rekendomeinen in Puk & Ko
Ontluikende gecijferdheid Ruimtelijke oriëntatie Meten
18
Rekendomeinen in Ik & Ko Rekenen
Tellen Getalbegrip Meten Meetkunde Tijd
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.