Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs van den Velde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV
2
Kennismaking en beginsituatie vaststellen Voorstellen – “rugzak” - drs Anje de Vries - boerenverstand - ieder kind verdient het om gezien te worden - alles hangt met alles samen - zorg goed voor jezelf Beginsituatie A.Wat doe je op dit moment aan talentontwikkeling B.Hoe bewust ben jij dagelijks opzoek naar het talent in ieder kind? ADV
3
Verwachtingen afstemmen Wat kan je verwachten van deze workshop (doelen afstemmen) Waarom al die aandacht voor talentontwikkeling? Wat bedoelen we met talentontwikkeling -denkkader schetsen De basis voor het ontdekken van talenten is belangstelling Bewust worden van belemmerende factoren - leerkrachten Bewust worden van belemmerende factoren - leerlingen De praktijk ADV
4
VRAGEN
5
Why Er is een toenemende behoefte (21 e eeuw) aan: slimme, vaardige, innovatieve, creatieve mensen Vraag van de overheid: onderwijs help ons hierbij. ADV
6
21 e eeuw vaardigheden
7
What Opdracht overheid: Onderwijs; richt je op talentontwikkeling motto: “ Ieder kind haalt het beste uit zichzelf “ Kinderen laten uitblinken op 1 of meerdere vakgebieden Kinderen ontwikkelen zichzelf maar hebben leveranciers nodig De school, de leerkracht is een belangrijke leverancier ADV
8
Talentenontwikkeling drie factoren Aanleg Oefening Doorzettingsvermogen ADV
9
De Basis (wet van de wederkerigheid) ‘Geen prestatie zonder relatie’ Belangstelling = ABC geven Sympathie = krediet opbouwen Vertrouwen = fouten mogen maken succes = mogen/ kunnen presteren ADV
10
Belangstelling moet je organiseren Ontmoetingsmomenten creëren gericht op: - wat denkt, van vindt,wat voelt het kind - welke wensen en verwachtingen heeft het kind vb - Coöperatieve werkvormen in de groep - Coachen van leerlingen – voortgangsgesprekjes - Gouden gesprekken met ouders – ouders vertellen ADV
11
VRAGEN
12
-Slimme kinderen komen er wel of krijgen meer van hetzelfde te doen – presteren loont dus niet! -Achter storend gedrag wordt zelden ‘miskent talent’ gezocht. -De leeromgeving en de vakken zijn niet inspirerend en uitdagend genoeg. -Doel van opbrengstgericht werken wordt niet gezien als “uit laten blinken in vakken” maar als werken met groepsplannen. -Vakken als techniek, sport, creativiteit, muziek zijn ‘erbij vakken’. ADV Belemmeringen onderwijs
13
-Onderwijs is niet of te weinig gericht op praktische vaardigheden. -School wordt gezien als een vast systeem waar leerlingen zich moeten aanpassen aan het systeem (leerstof- jaargroepen). -Het gemiddelde niveau geeft het les tempo aan. -Het hart van de leerkracht ligt bij de zorg-leerlingen. -Aandacht gaat vooral uit naar waar een kind niet goed in is. ADV Belemmeringen onderwijs
14
Belemmeringen leerlingen Fixed mindset - kinderen die denken: -je kunt het of je kunt het niet -als je iets niet kunt ben je er te dom voor - oefenen en doorzetten zijn zinloos Groei mindset – kinderen die denken: -als je iets niet kunt, kun je dat leren -oefening baat kunst -doorzetten helpt Vroeg signalering is van groot belang! ADV
15
VRAGEN
16
Visie Belang Plan Middelen Competenties Verandering Frustratie Chaos Weerstand Verwarring Angst Onderwijs en talentontwikkeling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.