Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrans de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
3
Uitgangspunten Sectoraal niveau Kwaliteit van opleidingen en diploma centraal! Uitgaan van bestaande wet- en regelgeving: –Trajecten gericht op behalen van een volwaardig diploma –MBO examencie = verantwoordelijk voor examinering –MBO wordt aangesproken op opleiding en examinering –Wet Big eisen bij mbo-verpleegkundige instapniveau bepalend voor het traject individuele student. –vooropleiding –Intake –EVC
4
Beoogd resultaat Btg ZWS Kwaliteit van volwaardig diploma met examinering Kansrijke trajecten voor BBL studenten (in 2 jaar studeerbaar en uitvoerbaar) Dit betekent: –EVC van goede kwaliteit om te verzilveren òf –Intake (assessment) met aandacht instroomniveau Nederlands, rekenen en Engels en relevante werkervaringen
5
Wat is daarvoor nodig? Vrijstellingen verantwoord en geborgd voor opleidingsonderdelen en/of examenonderdelen Landelijk sectoraal faciliteren; niet dicht regelen/afspreken (is niet bevoegdheid btg) Ruimte voor de regio Samenhang met overige mbo-sectoren bewaken NB 2013: Min. 240 klokuur IIVO voor BBL met min. 610 BPV klokuren per jaar gekoppeld aan WVA Diplomabekostiging alleen op basis van voorafgaand bekostigd onderwijs
6
Wat kan de Btg betekenen? Zonder wettelijke, landelijke status: Onderzoek: mogelijkheid van logische eenheden van werkprocessen in EVC die bepaalde studielast omvatten, waarbij vakkennis en vaardigheden in EVC herkenbaar geborgd zijn om EVC en verzilvering daarvan te optimaliseren Servicedocumenten/instrumenten ter facilitering leden
7
Kwalificatiedossier CE’s Diploma Certificaten Kwalificatiedossier Logische eenheden Opleiden Versnellen/verkorten opleiding Vullen portfolio Ne Rekenen Engels (n. 4) Centr. ex. Ne Rekenen Engels (n. 4)
8
Wat verwacht Btg van werkgevers? Bijdrage aan kwaliteit EVC procedures Examineren van brancheopleidingen en "ROC"opleidingen met gezamenlijk gelegitimeerde exameninstrumenten. Deelname ECVET pilot in de Zorg –Bevordert formulering eenheden bij VP/VZ/MZ –Bevordert (inter)nationale mobiliteit
9
30 + = heterogene groep Zij- en doorstromers uit verwante opleidingen Zij- instromers uit niet verwante opleidingen Instromers met verwante kwalificaties Werkenden binnen branche(s) Werkenden buiten branche(s) Dus: Geen eenduidig 30 pluscurriculum mogelijk
10
Doel is studeerbaar traject met diploma Individuele student moet best passend en studeerbaar programma krijgen Student moet kansrijk traject geboden worden Op student/doelgroepniveau passend (regionaal) studieprogramma
11
EVC Een instrument om relevante competenties en vaardigheden gevalideerd te benoemen. Een instrument voor duur/intensiteit en niveau bepaling van de opleiding Een instrument om gevalideerd verworven competenties te verzilveren in certificaten/diploma’s
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.