Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith van de Berg Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Effectief sensitief Moderne zorg in een superdiverse samenleving
2
Chinese meneer
3
Antenne, hier is iets niet pluis Lef van de verpleeghuisarts in opleiding Cliënt en cliëntsysteem en participatie Ervaring senior verpleeghuisarts Chinese heer Investering in tijd Kwaliteit van zorg Klanttevredenheid
5
Voorstellen JBA Directeur verpleeghuizen ENIEC China
6
Hindoestanen, Creolen, Scheveningers, Javanen, Schilderswijkers, Chinezen en Indianen. Turken Koerden, Marokkanen, Berbers, Italianen, Een Ier en een enkele Portugees. Medewerkers Uit voormalig Joegoslavië, Hong Kong, China, Het Westland, Indonesie, Vietnam, Kaap Verdië, Dominicaanse republiek, Wit Rusland, Jordanië, Iran, Iraq. Pakistan, Afghanistan, Ghana, Egypte, Rwanda, Ethiopie, Somalie, Eritrea en India, as well as from Zuid Afrika, Togo, L iberia, Duitsland en Colombia.
7
Door invloeden vanuit de wereld is de spanwijdte van de diversiteit groter geworden,... de essentie is niet veranderd. De complexiteit echter wel!
8
2005 - 47.817 2020 - 130.473 2050 - 444.136 > 65 jr
9
Een dynamische uitwisseling en wisselwerking tussen individuen, die zich, zowel lijfelijk als virtueel, vaker en sneller verplaatsen dan enkele decennia geleden, en die zelf bepalen op welke manier en onder welke voorwaarden ze bij welke groepen en gemeenschappen behoren. Kortom, immigranten komen in soorten, maten en klassen, etnische achter- grond is een steeds minder goede indicatie van het vermogen tot integratie en groepen mengen steeds meer met elkaar Steven Vertovec Superdiversiteit
10
4 persoonskamer
11
Competenties leidinggevende Ruimte maken Ontmoeting & confrontatie Gebruik van kennis en deskundigheid Netwerk van geestelijken De vierpersoonskamer Bezetting en omzet Werving & behoud Communicatie intern / extern Politieke context Weerstand*
12
Even verder voorstellen
13
Interculturalisatie (normalisatie) is het proces waarbij een organisaties veranderen naar cultuursensitieve moderne organisaties en samenwerkingsverbanden die midden in de samenleving staan. Organisaties met oog, oor en antenne voor de samenleving waar mensen met veel verschillende achtergronden actief zijn. Een proces wat veranderingen dwars door de gehele organisatie bewerkstelligt, te maken heeft met zowel de structuur als de cultuur van de organisatie en met de houding van medewerkers, management, vrijwilligers en bestuur.
14
Kortom: Organisaties en werkverbanden waar cultuursensitiviteit tot in de haarvaten is doorgedrongen, gericht op optimaal resultaat.
15
Opvattingen over zorg en behandeling Opvattingen over wonen en privacy Eten & drinken (mede)zeggenschap Levensbeschouwing & religie Klachtenmanagement Personeelsbeleid - HRM Management, leiderschap en besluitvorming Instrumenten en metingen Communicatie, Marketing Woon en Zorgconcepten Architectuur & design Recreatie & ontspanning Etc.
16
Belangrijk is te sturen op de vragen en behoeften van individuen, niet op die van culturen Kennis en inzicht in de verschillende culturen helpt!
17
Grotere herkenbaarheid voor alle cliënten en medewerkers Sterkere cliëntgerichtheid Verhoogde kwaliteit van het werk Aangesloten op een bredere markt Optimaal gebruik van de beste talenten op de arbeidsmarkt Meer diversiteit, meer creativiteit, meer frisse ideeën, meer effectiviteit Kwaliteit van de interne en externe communicatie
18
Weerstand en doorzetten................. belang van het P e r s p e c t i ef
19
Steun van de top van de organisatie is een belangrijke succesfactor Eindverantwoordelijken (politiek)bestuur, directie en management) ondersteunen niet enkel dit proces, maar sturen daarin, schetsen het perspectief en leiden de transitie. Leiderschap/verantwoordelijkheid is hierin gevraagd. ‘De bal rolt van boven de berg af'
20
Interculturalisatie.... heeft te maken met alle aspecten van de organisatie... en is daar vanuit een strategisch vraagstuk... strategie hoort op de bestuurlijke agenda’s... is dus een zaak van leiderschap Belangrijke rol voor de gemeente
21
Rol van de gemeenten steeds belangrijker.... Zeker na 2015 Decentralisatie en nadruk op eigen kracht, wijken en buurten kleinere AWBZ Grotere WMO Regierol wordt meer en meer opgepakt
22
Niet enkel een zaak van de aanbieders van welzijn en zorg....
24
Ook belangenbehartigingsorganisaties van migranten staan niet buiten dit proces! Niemand staat stil!
25
Leren om van elkaar te leren Leren van cliënten Cliënten als pioniers
26
Vergissingen, maar ook confrontaties zijn noodzakelijk en onontkoombaar om het proces van interculturalisatie tot in de haarvaten van de organisatie te laten doordringen. Daar waar het wringt, daar waar we de confrontaties kunnen verwachten kunnen we het meeste leren.
27
Toolkits Methodes Handleidingen
28
Niks mis met Trial and Error!
29
Geen nieuw onderwerp Al 30 jaar op de agenda Waar waren de specialisten ouderengeneeskunde / verpleeghuisartsen?
31
Anders kijken naar hetzelfde
32
Dank u wel!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.