Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrma van de Velde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan
3
OPEN: Het project OPEN is een leernetwerk van 12 ziekenhuizen en onderzoekers van het NIVEL, de VU, en de UvA/AMC www.openindezorg.nl Twee Netwerkbijeenkomsten
4
De behoeften van patiënten: 1.Informatie over het incident 2.Erkenning en excuses/medeleven 3.Informatie over de gevolgen voor gezondheid/behandeling 4.Wat wordt er gedaan om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd 5.Vergoeding van eventuele financiële schade
5
“Het eerste gesprek is heel belangrijk, als je dat verprutst, is het hele traject kapot. Je moet je niet verstoppen.”
6
“Er lopen hier artsen rond, dat zijn pareltjes, die kunnen dat geweldig goed, daar hoef ik niet bij te zitten. En er zijn artsen voor wie dat lastiger is, en die daardoor extra schade veroorzaken omdat ze zo’n gesprek niet goed doen.” We zullen mensen een sjabloon moeten gaan bieden: hoe moet dat eerste gesprek inhoud krijgen. Maar het grappige is, dat heel veel artsen dat ook al wel in zich hebben hoe dat moet. De enige vraag waar mensen mee worstelen is: moet ik zeggen dat er een fout is gemaakt of niet.”
7
Opvang voor zorgverleners “Het heeft altijd impact, daar doe je niets aan. Maar de mate van impact, daar heb je wel controle over.” “Als je zelf nog in je emoties zit kun je volgens mij geen open gesprek aan gaan met de patiënt en familie die ook niet altijd redelijk zijn en jou dingen gaan verwijten. Dan kun je heel snel in de verdediging schieten. Als je zelf nog je emoties in je keel voelt zitten.”
8
Vergeet de patiënt niet… “Het is allemaal erg gericht op de verbetering in het ziekenhuis. Hoe doe je nou aan vertel en herstel naar de patiënt, of het nou verwijtbaar is of pech, daar zit nog wel werk.”
9
Leiderschap De eerste impuls van een operateur is vaak om bij de Raad van Bestuur binnen te lopen. Dan is die eerste opvang cruciaal. Onze voorzitter doet dat heel goed. Die gaat eerst op de menselijke aspecten in voor hij op de medische kant in gaat. Maar hij eindigt altijd met, ‘Nou denk ik wel dat het belangrijk is voor het vervolg dat je een VIM melding doet en dan wordt je geholpen om de rest van het traject goed te doorlopen’. Zij nemen die verantwoordelijkheid. Dat is een voorbeeld van leiderschap.
10
Conclusie -Openheid is een doel, maar je moet het ook organiseren! -Daarbij zijn de maatregelen die je neemt ter ondersteuning van de zorgverlener, ook in het belang van de patiënt. -De stap naar de patiënt moet wel expliciet gemaakt worden. -Openheid begint direct na het incident.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.