Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012
2
Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012
3
Paul Koopman Directeur Marketing & communicatie Dichterbij Martha van Biene Ontwikkelaar van het instrument Gerard Kersten Directeur Dichterbij regio Rijk van Nijmegen Even voorstellen…
4
Aanleiding: Kwaliteit inzichtelijk maken Kwaliteitskader gehandicaptenzorg Cliëntervaringen zijn belangrijke pijlers! Kwaliteit is een subjectief gegeven Ontwikkeld in het kader van zorgvernieuwing GK
5
‘Ben ik tevreden?’ Meten is niet alleen weten, maar ook directe actie! Meer dan een vragenlijst Gebaseerd op de domeinen van Schalock De dialoog is cruciaal MvB
6
Instrumentenset Vragenlijst Richtinggevende vragensets Samenvatting Mijn plan Verwantenenquête MvB
7
In gesprek: Jack en Judith
8
Elementen ‘Ben ik tevreden?’- gesprek: Narratieve werkwijze: open vragen, uitgenodigd om zijn verhaal te vertellen Op zoek naar de beleving en de ervaring van de cliënt Geen mening of oordeel Wederkerig leren Gespreksvoering: op maat van de cliënt MvB
9
Actie: Cliënt onderneemt de actie Acties en doelen matchen Iedere dag MvB
10
In gesprek: Margot en Dori
11
Uitgelicht: Geen doelgroepbenadering Uitgevoerd door de eigen begeleider Versterk het ondersteuningsplan van de cliënt met ‘Ben ik tevreden?’ GK
12
Wat is ‘Ben ik tevreden?’? Laagdrempelig Praktisch Niet iets nieuws erbij maar in het bestaande ondersteuningsproces GK
13
Wat heeft de cliënt er aan? Zicht en grip op: – “Wat heb ik nodig?” – “Wat wil ik en wat kan ik?” Inzet van eigen netwerk Regie op eigen leven De acties stimuleren de ontwikkeling van oude en nieuwe competenties Ondersteuning gericht op mogelijkheden MvB
14
Wat heeft de professional er aan? Vraaggericht werken Aanvullen in plaats van invullen Groei in gespreksvaardigheid Professionele houding: kunnen, willen en durven kijken naar het eigen handelen Creativiteit en innovatie: zoeken naar nieuwe antwoorden GK
15
Wat heeft de organisatie er aan? Gerichtere inzet professionals en het netwerk Geaggregeerde stuurinformatie Dialoog leidt tot professionaliteit Cliëntvragen sturen organisatie ontwikkeling Managen van leerprocessen Organiseer uw eigen oppositie GK
16
Implementatie
17
Implementatie Dichterbij: 220 Persoonlijk Begeleiders getraind 3.300 gesprekken gevoerd (2011) gekoppeld aan het IOP 8.500 acties uitgezet Doorlooptijden: Voorbereiding : 6 maanden Uitvoering : 1 jaar GK
18
De resultaten: GK Cliënt kunnen beter aangeven wat ze willen ondernemen acties waardoor kwaliteit van leven toeneemt Verwant makkelijker in gesprek met de begeleiding Medewerker groei in professionaliteit beter vragen en luisteren leren reflecteren eigen gedrag Management Thermometer voor ‘de kwaliteit van leven’. Input voor managementontwikkeling en leerprocessen Prioriteren plannen en budgetten
19
Inzet middelen: GK Tijd: voorbereiding 6 maanden: Trainings- en terugkombijeenkomsten Inrichten organisatie en rapportages Geld: Training en follow-upEenmalig 2 dagdelen per begeleider Advies inrichting organisatie (indien wenselijk) Nader te bepalen Kosten per uitgevoerd onderzoekAbonnementsysteem gebaseerd op de omvang van de organisatie (staffel)
20
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.