Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTine Smits Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
examentraining vaardigheden
5
oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de druppel die de emmer doet overlopen - oorzaak is meestal structureel, waar het ècht om gaat: de vaak belangrijkere volle emmer - onderscheid maken tussen oorzaken van meer belang en zaken die meer op de achtergrond spelen * Verschillende soorten gevolgen - gevolgen op korte termijn en op lange termijn - bedoelde en onbedoelde gevolgen - belangrijk / minder belangrijke gevolgen
6
veranderingen en continuïteit veranderingen: * de betekenis van de verandering kunnen aangeven * verschillende soorten verandering kunnen aangeven zoals: -langzame, geleidelijke verandering (evolutie) / gewelddadige/ snelle verandering (revolutie) -ingrijpende/oppervlakkige verandering -sociaal-culturele/economische/politieke verandering continuïteit: * van korte / lange duur. Herkennen dat elementen uit verschillende tijdvakken gelijktijdig kunnen voorkomen (de gelijktijdigheid van het ongelijktijdige). * het unieke van het algemene in de geschiedenis onderscheiden
7
maak de opdrachten bij ‘TIJD’ 20 minuten
8
interpretatie
9
standplaatsgebondenheid waardepatroon primaire en secundaire bronnen bruikbaarheid (nut) betrouwbaarheid representativiteit vergelijking hypothese argument
13
http://nos.nl/video/676803-het-verhaal-achter-de-man-met-de-knuffel.html
18
maak de opdrachten bij ‘interpretatie’ 20 minuten
19
Betekenis/oordeel nu – Betekenis/oordeel toen
22
URL ‘Jong in de DDR’ (schooltv) http://schooltv.nl/video/jong-in-de-ddr/#q=Koude%20Oorlog Kijkvragen 1 Wat is in de DDR een ‘pionier’? A Een lid van de FDJ. B Een lid van de SED. C Een lid van scouting. 2 Immer bereit! riepen de kinderen tijdens het dagelijks appèl. Op welke vraag is dat het antwoord? 3a Welke verborgen doelen heeft het vak lichamelijke opvoeding op de scholen in de DDR? b Wat leren jongens bij pre-militair onderwijs? 4a Welke bijnaam heeft de Berlijnse Muur in het Oosten? A antisocialistische schutzwall B antifascistische schutzwall C anticommunistische schutzwall b Verklaar die naam. 5a Tot welke conclusies komt Matthias Melster na het zien van de mars voor Honecker op tv? b Welke gevolgen heeft dit voor hem? (verdiepingsvraag) 6 Hoe kun je uit de ervaringen van de geïnterviewden opmaken dat volgens hen vrijheid het allerbelangrijkste in het leven is?
23
Antwoorden 1A 2 Für dat socialismus, sind Sie bereit? 3a Kinderen lichamelijk sterk maken voor het leger b Marcheren, handgranaten werpen, etc. 4a B b De communisten hadden de nazi's verslagen, in het Westen woonden nog steeds nazi's 5a De SED en de nazi's verschillen niet zo veel van elkaar. Vragen stellen is verboden b SED en Stasi volgen hem, probeert te vluchten. 6 Alle geïnterviewden geven aan dat ze er liever voor kozen te vluchten, dan verder te leven in het systeem.
24
maak de opdrachten bij: Betekenis/oordeel nu - Betekenis/oordeel toen 20 minuten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.