Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSonja Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
2
Belang van “een sterk merk” Ondersteuning van rationele en emotionele beslissingsprocessen Interne katalysator Resistentie tegen ad hoc incidenten
3
Meerwaarde gecoördineerde aanpak Toenemende visibiliteit Efficiëntiewinst Herkenbare kwaliteitsreferentie Interactie – coherentie – synergie diverse deeldomeinen (cultuur, onderwijs, export, toerisme, investeringen, …)
4
Internationale reputatie van Vlaanderen -Conclusies onderzoek Indigov/Callebaut 2009 -Focusgroepgesprekken bij specifieke expatprofielen (incl. buitenlandse onderzoekers in Vlaanderen) -Imago van Vlaanderen en de Vlamingen, en visie op internationale communicatie -Conclusies parallel aan factuele analyses (cfr. Nulmeting Pact 2020) -Resultaten Nation Brands Index 2010 -Kwantitatieve studie bij 20.000 respondenten -Perceptie van 50-tal landen en regio’s
5
Internationale reputatie van Vlaanderen: globaal Nation Brands Index 2010: -Beperkte bekendheid van Vlaanderen -39% van de respondenten heeft nog nooit gehoord over Vlaanderen; van de overigen heeft minder dan de helft concrete kennis -Attributie van concrete elementen aan “België” -Geen significante aanknopingspunten -Matige score voor België -Onderaan West-Europese ranking -Voordelen van “aura” EU
6
Internationale reputatie van Vlaanderen: globaal Kenmerken Vlaanderen Aantal clusters met potentieel (centrale ligging, cultuur, levenskwaliteit) Aantal clusters niet geloofwaardig, onderscheidend of relevant Knelpunt: openheid / internationale oriëntatie van de Vlamingen en de Vlaamse overheid Communicatielijnen vanuit Vlaanderen Inhoudelijk onderbouwd verhaal Nood aan interactie met Vlaamse burgers, collega’s, intermediairen, … Nood aan aangepast onthaalbeleid en onthaalcommunicatie
7
Internationale reputatie van Vlaanderen: research Nation Brands Index 2010: -Contributes to science and technology: -Top 3: Japan (5,9/7), VS (5,9/7), Duitsland (5,4/7) -België: 4,2/7 -Vlaanderen: 3,6/7 -Good place to study for educational qualifications: -Top 3: VS (5,6/7), VK (5,4/7), Duitsland (5,3/7) -België: 4,5/7 -Vlaanderen: 3,9/7
8
Internationale reputatie van Vlaanderen: research Voordelen van onderzoek in Vlaanderen: Talenkennis Vlamingen Levenskost en levenskwaliteit Work-life balance Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling (Kwaliteit onderzoeksomgeving geen onderscheidend criterium) Nadelen van onderzoek in Vlaanderen: Arbeidsmogelijkheden na/naast onderzoekscarrière Regelgeving taalgebruik Bevestiging van globale perceptie over Vlaanderen/Vlamingen
9
Uitgangspunten reputatiebeleid Vlaanderen -Functionele benadering: beeldvorming als onderdeel van langetermijnbeleid -Inhoudelijk onderbouwd (ViA, Pact 2020, …) -Focus op internationale beeldvorming van Vlaanderen (beeld Vlaamse overheid hiervan afgeleid) -Synergie tussen de merken: zowel binnen de Vlaamse overheid, als tussen Vlaanderen en andere overheden
10
Project beeldvorming en reputatie Vlaanderen 1.Monitoring reputatie Vlaanderen 2.Ontwikkeling merkverhaal Vlaanderen 3.Bijkomende aandacht internationalisering 4.Actielijnen buitenlandse doelgroepen 5.Reputatiemanagement Vlaamse overheid
11
1. Monitoring reputatie Vlaanderen -Kwalitatief onderzoek (eind 2009) -Participatie Nation Brands Index 2010 -Internationale online nieuwsdatabank -Buitenlandse persoverzichten -Langetermijnanalyses int. berichtgeving
12
2. Ontwikkeling merkverhaal Vlaanderen -Consistente basisomschrijving Vlaanderen, prioritair voor internationale communicatie -Heldere merkenarchitectuur en naamgeving -Inhoudelijke basis voor internationale communicatie (ook bruikbaar voor communicatoren buiten de Vlaamse overheid)
13
3. Bijkomende aandacht internationalisering -EU-voorzitterschap: acties Vlaamse bevolking -Binnen Vlaamse overheid: EU-acties, uitwisseling, interne communicatie, … -Vlaanderen in Actie: internationalisering als expliciet aandachtspunt
14
4. Actielijnen buitenlandse doelgroepen Focus vanuit DAR/DiV op intermediairen in internationale beeldvorming: EU-instellingen en diplomatie, buitenlandse verslaggevers in Brussel -EU-voorzitterschap: communicatie, events, ontmoetingen -Onthaalcommunicatie -Duurzame communicatie en relatieopbouw Decentrale, doelgroepgerichte werking
15
5. Reputatiemanagement Vlaamse overheid -Nieuwsmonitoring en -opvolging -Proactieve themacommunicatie (“fact sheets”) -Professionaliseren crisis- en perscommunicatie, woordvoerderschap
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.