De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Van 1 december 2008 tot 31 december 2010. 2 WAT? Sensibiliseringscampagne om senioren aan te zetten meer te bewegen  stappen/stappentellers Gericht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Van 1 december 2008 tot 31 december 2010. 2 WAT? Sensibiliseringscampagne om senioren aan te zetten meer te bewegen  stappen/stappentellers Gericht."— Transcript van de presentatie:

1 1 Van 1 december 2008 tot 31 december 2010

2 2 WAT? Sensibiliseringscampagne om senioren aan te zetten meer te bewegen  stappen/stappentellers Gericht naar sedentairen en actieve senioren Persoonlijk doel in 12 weken  gezondheidsvoordelen Communityproject  sterrensysteem cfr fata morgana (fit al gaand)

3 3 VOOR WIE? Sedentaire senioren De minder actieve senioren De sportieve senioren Gezondheidswinst via het ‘opbouwen’ van de conditie Aanzetten van senioren om op regelmatige basis samen te komen om het opbouwplan te volgen  sociale aspect

4 4 HOE? Peereducation: trefpunten OKRA en OKRA- SPORT: trekkers en buddy’s Ondersteund door: –KULeuven: opbouwplannen + behoeftenonderzoek –VIG: ondersteuning in vorming naar recrutering van deelnemers + ondersteuning bij evaluatie en implementatie –OKRA-SPORT: vorming - aanmaak wandelbox – algemene coördinatie –Stuurgroep: technische commissie + commissie organisatie

5 5 CONCREET februari tot juni 2009: informatievergaderingen en vorming April: pilootproject in 1 of meerdere trefpunten 3 start- en slotmomenten: –September/oktober 2009: 1 ste startmoment –November/december 2009: 1 ste slotmoment –Maart/april 2010: 2 de startmoment –Mei/juni 2010: 2 de slotmoment –September/oktober 2010: 3 de startmoment –November/december 2010: 3 de slotmoment

6 6 INFORMATIE VERGADERINGEN Organisatie: in 18 regio’s Doel: sensibiliseren van verantwoordelijken van de trefpunten om in te stappen in het project Inhoud: –Promotie DVD: getuigenis Veerle Dejaegere – CM preventie-arts Dr. Callens – minister Anciaux – minister Vanackere – algemeen voorzitter OKRA- SPORT Frans Beunens – algemeen voorzitter OKRA –Toelichting van het project

7 7 VORMINGSDAGEN Organisatie: in 18 regio’s Inhoud: –Hoe promotie voeren? –Hoe sedentaire senioren motiveren? (besmet de ander het mag) –Hoe deelnemers begeleiden bij het volgen van de individuele opbouwplannen? –Hoe deelnemers begeleiden tijdens de groepssessie? –Methodiek sterrensysteem (fit al gaand) –Hoe registreren? Wandelbox: promotie DVD – draaiboek – flyers – opbouwplannen – stappentellers …

8 8 START- EN SLOTMOMENTEN Startmoment: in het trefpunt –Info over belang van bewegen voor de gezondheid –Conditietest – wandeltest: inschaling in niveau Wekelijkse groepssessie + individueel volgen van opbouwplannen gedurende 12 weken Slotmoment: gewestelijk – regionaal –Afleggen van de eindtest –Uitreiking van diploma’s –Feestelijke afsluiting

9 9 COMMUNITYPROJECT - STERRENSYSTEEM –Ster 1: minimum 20 deelnemers –Ster 2: minimum 5 sedentairen –Ster 3: minimum 75% zit halverwege op schema –Ster 4: minimum 75% bereiken het einddoel –Ster 5: alle sedentairen hebben het programma gevolgd en volgehouden De sterren worden in fases uitgereikt: ster 1 en 2 bij de opstart – ster 3 halverwege – ster 4 en 5 tijdens het slotmoment

10 10 AMBITIES 40% van alle OKRA trefpunten nemen deel aan het project ( ± 400 trefpunten) Per deelnemend trefpunt schrijven er 20 senioren in (8000) Per deelnemend trefpunt schrijven er 5 sedentairen in (2000) Per trefpunt zijn er minstens 1 à 2 trekkers Elk trefpunt organiseert minstens 1x/week een groepssessie Elk trefpunt registreert

11 11 PUBLICATIE FICHES EN BOEK + BEHOEFTENONDERZOEK Persoonlijke opbouwplannen worden uitgegeven in fiches die de deelnemers elke week meekrijgen en later gepubliceerd worden in een boek (samenwerking met Davidsfonds) Per provincie worden 5 vrijwilligers opgeleid om een enquête af te nemen bij zoveel mogelijk senioren ifv van specifieke wensen en behoeften ivm sport en bewegen – resultaten hiervan worden gepubliceerd in een boek

12 12 PARTNERS CM: promotie via CM kantoren en huisartsen KULeuven: uitschrijven van opbouwplannen en behoeftenonderzoek + publiceren van de resultaten van dit onderzoek VIG: ondersteuning in vorming naar recrutering van deelnemers en ondersteuning in evaluatie en implementatie LOGO’s: ondersteunen van OKRA trefpunten bij sensibiliseren en recruteren van senioren + eventueel uitbreiden van het netwerk rond het project

13 13 Misschien SUBSIDIE ??? UNIEK! Door 2 kabinetten: Kabinet Welzijn Kabinet Sport Bewegen en sporten bij de doelgroep senioren ligt vaak in de grijze zone tussen ‘gezondheid’ en ‘sport’. Ondersteuning vanuit beide kabinetten is dan ook een goed signaal van mogelijke samenwerking van beide beleidsdomeinen.

14 14 Bedankt voor uw aandacht !


Download ppt "1 Van 1 december 2008 tot 31 december 2010. 2 WAT? Sensibiliseringscampagne om senioren aan te zetten meer te bewegen  stappen/stappentellers Gericht."

Verwante presentaties


Ads door Google