De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale vaardigheden leren door buitensport

2 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten 6. Begeleiders 7. Onderzoek 8. Toekomst Inhoud

3  Busova =Buitensport- sociale vaardigheidstraining  Hogeschool Windesheim  Jongeren: 12 tot 18 jaar  Sociaal-emotionele of gedragsproblemen 1. Inleiding

4  Avontuurlijk: - samenwerking stimuleren - eigen sterke en zwakke kanten - … succes? Zelfwaardering omhoog succes? Zelfwaardering omhoog  Uitdagingen: grenzen verleggen + bijleren + bijleren  Begeleider: moeilijkheidsgraad activiteiten 2. Buitensportactiviteiten

5  ‘Idee’ van ervarend leren = leren door te doen  Leerstijlen Kolb Hier: de actieve experimentele leerstijl Leercirkel:Concreet ervaren Waarnemen en overdenken Abstracte begripsvorming Actief experimenteren 3. Theoretische achtergrond

6  Competentiemodel = Ontwikkelingstaken + vaardigheden in balans brengen Bestaande competenties? Verwachtingen? Verworven competenties extra aandacht  Goldstein: structuur Structural learning therapy = vaardigheden gestructureerd aanleren Structural learning therapy = vaardigheden gestructureerd aanleren

7  Aanmelden door ouder/mentor  Intakegesprek  2 trainers + jongere  Wat leren?  Herkenning probleemgedrag?  Opstellen van doelen  !Met jongere 4. Inschrijvingsprocedure

8  8 bijeenkomsten, 1/week, 1 uur 30 min.  1 ste keer: Kennismaking + veilige sfeer creëren  Volgende: werken aan doelstellingen +bespreken +bespreken  Halverwege: evaluatie  Laatste bijeenkomsten: helpen organiseren en begeleiden van de activiteiten 5. Traininsbijeenkomsten

9  Goldstein-methodiek: houding van de trainer 1. Directief 2. Accepterend 3. Bekrachtigend  Luckner en Nadler: rapport opbouwen = houding op de jongere afstemmen  Feedback geven 6. Begeleiders

10 Effect van de training?  Vragenlijst  Jongeren  Voor en na training  2 subschalen: prosociaal en sociaal ongepast gedrag  Enquête  Ouders/mentoren !!!Beide positieve gedragsverandering !!!Meer gegevens nodig 7. Onderzoek

11  Verder onderzoek  Trainingen ook elders  Handboek + opleiding voor begeleiders  Erkenning van methodiek? 8. Toekomst Bron: Jellema, M., Bosscher, R. (2010). Sociale vaardigheden leren door buitensport. Jeugd en Co Kennis, 1, 37-47.


Download ppt "Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten."

Verwante presentaties


Ads door Google