Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoost de Smedt Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH 19112015
2
Waarom bewegen? en vooruitgaan Sterker worden en fit zijnGezond Kortom: Wat beweegt leeft
3
De aanleiding van de beweging Geen focus op de haventaken binnen gemeenten Haventaken versnipperd in de organisaties : Nautische beheertaken Fysieke beheertaken Beleidstaken (EZ, RO) Juridische taken (o.a. verordening) Gronduitgifte, -verhuur administratie Acquisitie Onvoldoende aandacht voor economisch ruimtelijke randvoorwaarden Notie dat de regio werk kan maken van logistiek als een van de topsectoren in Nederland (logistieke draaischijf/hot spot) Meer vervoer over water, toename water gerelateerde bedrijvigheid en daarmee toename werkgelegenheid Positief effect op milieu en leefbaarheid (uitstoot, hinder, veiligheid)
5
Gemeente Overslag (2013) M1 kade (Damwand) in onderh. bij de gemeente M2 haven in onderh. bij de gemeente Aantal schepen per jaar (2013) Inkomsten havengeld (2013) Hof v. Twente - Markelo - Goor - Delden -- 77.452 ton 384.644 ton 310 364 155 2790 4368 1395 -- 115 305 € 55.451 Lochem 976.050 ton 177315.920825€ 100.305 Hengelo Bulk Containers 3.339.000 ton 99.892 containers 4000 - 4500 64.500 3280 €355.227 Almelo 820.440 ton 1120 11.520 851 € 98.998 Enschede 273.313 ton 6300 250.000 251 € 36.058 XL-park ------------- 350 Totalen (afgerond) 5.870.900 ton 14,9 km 35 ha 5.627 € 650.000,- 100.000 cont.
6
Lochem Goor Almelo Enschede Hengelo
7
Ontwikkelingen en kansen Strategische ligging Opwaardering vaarweg naar klasse Va Vergezicht Brug- en sluisbediening Beschikbaarheid en ontwikkeling bedrijventerreinen Milieu en leefbaarheid vragen aandacht Arbeidspotentieel aanwezig en terugdringen werkloosheid Kortom: “er is meer te halen uit de logistieke sector”
8
Samenwerkingsovereenkomst Bedrijfsplan (incl. begroting + verdeelsleutel) Havenmanager / kwartiermaker Uniforme haven(beheer)verordeningen Uniforme haven(geld)verordeningen Centrale inning havengeld Per 1 januari 2015: “Gemeenschappelijk Havenbeheer Twentekanalen” Welke beweging is inmiddels gemaakt?
9
Ambitie en opgave “Het GHT is een aansprekende binnenhaven van Nederland, zich continue ontwikkelt op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid en waarde creëert voor gebruikers (vervoerders) en bedrijfsleven. Zij levert daarmee een substantiële bijdrage aan de economische structuurversterking en werkgelegenheid niet alleen in de Regio en directe omgeving maar ook voor de BV Nederland.” BHOGHT 12032015
10
Thema’s en Programma 2015-2017 1.Haven gerelateerde assets in beeld en geschikt voor de toekomst 2.Vlot en veilig onderweg in een leefbaar havengebied 3.Een herkenbaar gezicht en profiel 4.Door ontwikkelen havengebieden en stimuleren vervoer over water 5.Een nieuwe entiteit als wenkend perspectief
11
De (net)werk organisatie GHT
12
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … “Havenbedrijf Twente” de mainport van Oost Nederland
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.