Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliaan Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe
2
Verkenningscommissie KT (2010) Problematiek: Motivatie Kloof taalverwerving en leesvaardigheid Advies onderbouw: Herbezinning taalverwervings- en lectuuronderwijs Betekenisvolle context (taal, tekst, cultuur) Begrijpend lezen Modern taalonderwijs in lijn met MVT Betekenisgrammatica
3
Situatie Celeanum Verkenningscommissie KT (2010) Augustus 2015: Lingua Latina per se Illustrata, Familia Romana Gesproken Latijn op basis van TPR(S) Zelftoetsing < formatief toetsen Onderzoek t.b.v. vakleerplan
4
Onderzoeksvraag Hoofdvraag: Wat zijn volgens betrokkenen stimulerende en belemmerende factoren met betrekking tot de motivatie van leerlingen in de vernieuwde didactiek van Latijn klas 1 op het GC? Deelvragen: Welke stimulerende en belemmerende factoren qua motivatie noemen betrokkenen over de grammaticavertaalmethode/didactiek in hogere jaren? Hoe hebben vakdocenten het leesboek Familia Romana, het gesproken Latijn en de zelftoetsing bij Latijn ingezet volgens vakdocenten en leerlingen? Hoe hebben de betrokkenen de vernieuwde aanpak ervaren voor wat betreft de motivatie voor Latijn bij leerlingen? Welke mogelijkheden voor het verbeteren van de vernieuwde didactiek benoemen betrokkenen?
6
Taalverwerving (Krashen, 2009) Eerste hypothese: leren en verwerven (GVM natuurlijke benadering) Inputhypothese: begrijpelijke input Affectieve filter: zo laag mogelijk o.a. door begrijpelijke input
7
Stimulerende factoren Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 2000) CompetentieAutonomieRelatie Taalverwerving (Krashen, 2009) inputhypotheserelevantie inhoudaffectieve filter Familia Romana (Oerberg, 2003) veel Latijnse tekst op basis van contextuele inductie met afbeeldingen en toelichtingen in de kantlijn zelfstudieprogrammainhoud Romeinse familie Gesproken Latijn (Ray & Seely, 2008) begrijpelijkheid door - gepast tempo - betekenisvolle grammatica-uitleg - begripscontrole - vertalend lezen - door gebruik moedertaal herhaling door - een verhaal vragen - te cirkelen - invloed op tempo - uiting van al dan niet begrip - invloed op verhaallijn interesse door -100% begrijpelijkheid, - te personaliseren, - interessecontrole - de TPRS-procedures te handhaven Zelftoetsing (Schildkamp, et al., 2014) (Sluijsmans, Joosten-ten Brinke, & van der Vleuten, 2013) - direct maken en nakijken - regelmaat - aansluiting bij curriculum - keuze boek of computer - ruimte voor eigen planning qua tijdstip - ontwikkeling metacognitieve vaardigheden - feedback - ruimte voor vragen in de klas
8
Curriculaire spinnenweb (SLO, 2009)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.