De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact."— Transcript van de presentatie:

1 Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact

2 Naar idee van Paul Thayer, Colorado State University

3 Impact: student & institutional Impact = ervaren nut X verandering gedrag X studiesucces

4 Aantal deelnemers interventies (bron: Onderzoekshuis Studiesucces)

5 Ervaren nut studenten: ik heb veel aan …. gehad Interventie% (zeer) veel Mentoring (n=68)69% Tutoring (n=260)66% Intake BRV (n=298)54% Welkomstgesprek (n=636)50% Intake pilot 2011 (n=94)33% Schrijftoets (n=160) (tijd nuttig besteed) 33% Tutoring Pabo (n=48)19%

6 Impact studiesucces InterventieImpact studiesucces MentoringMentees (n=133) switchen relatief meer. Hebben een lagere binding dan overige studenten mbo/havo, behalve binding aan De Haagse Hogeschool IntakesGeen duidelijke impact gevonden op uitval/studievoortgang Studenten intake BRV hebben hogere (sociale/academische) binding TutoringHet aantal behaalde studiepunten van tutees is hoger dan gemiddeld tijdens de blokken van tutoring Tutees die meerdere blokken meedoen lijken een effectievere studeerstijl te ontwikkelen TaaltoetsenAlgemene taalvaardigheid heeft meer impact op behalen propedeuse dan werkwoordspelling. Uitval is lastiger te verklaren door taal. CAMBES studenten 2011 presteren iets beter (meer studiepunten eerste twee blokken)

7

8

9 Naar idee van Paul Thayer, Colorado State University

10 Impact vergroten Investeer in interventies die zowel gericht zijn op student impact als op institutional impact? De organisatie moet mee veranderen. Interventieniveaus: Organisatie Student Curriculum Docent/Staf Geïntegreerde aanpak Comprehensive: breed aanbod van services (interventies), samenhangend Integrated: geïntegreerd met leeromgeving Targeted: gedifferentieerd, specifiek, vraaggericht

11

12 Inclusief leerklimaat? Aandacht voor aansluiting en binding Verschillen uitval na 2 jaar tussen groepen studenten zijn groter geworden(bron: OSIRIS-082-o)

13 Opleidingskenmerken zijn medebepalend

14 Gedifferentieerd beleid uitval en studievoortgang

15 Adviezen voor design interventies Interventies moeten zowel student impact als institutional impact als doel hebben Ontwikkel een samenhangend pakket van Interventies op alle niveaus => organisatie, student, docent, curriculum Van generiek naar specifiek Maak generieke interventies als intake en taaltoetsen specifiek Maak monitoring en onderzoek onderdeel van design Maak onderscheid tussen studievoortgang en uitval


Download ppt "Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact."

Verwante presentaties


Ads door Google