Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Jansen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Dordrecht 27-10-2015
2
Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
3
druk op schaarse openbare ruimte; parkeren, leefbaarheid, mobiliteit en economische vitaliteit; inwoners eisen kwaliteit en gemak van dienstverlening; oplossingen vereisen grote investeringen; parkeren is gevoelig beleidsterrein; context stelt hoge eisen aan uitvoeringsvariant; bezuinigingen en teruglopende parkeerinkomsten Context parkeren
4
Ontstaan Coöperatie Overwegingen destijds excellente uitvoering & dienstverlening; lagere kosten dan gemeente; groeiende expertise; volledig afhankelijk van 1 klant; onvoldoende schaalgrootte; investeringen in digitalisering
5
Nieuwe keuze zelf doen; uitbesteden aan marktpartij. Naast bestaande opties: Nieuwe mogelijkheid….. Coöperatieve Samenwerking
6
Ontstaan Coöperatie Vorm Coöperatieve vereniging UA; uitgesloten aansprakelijkheid; deelname zonder aanbesteding; ALV hoogste orgaan; RVC toezicht en advies; uitvoering ParkeerService.
7
Werkwijze Coöperatie ParkeerService UA… werkt alleen voor leden (overheden); leden bepalen eigen parkeerbeleid en - tarieven is zelf aanbestedingsplichtig; heeft geen winstoogmerk; bezit geen vastgoed; neemt zelf geen exploitatierisico; biedt schaalvoordelen door standaardisatie; werkt op basis van standaardtarieven.
8
parkeermanagement bij ParkeerService; schaal- en inkoopvoordeel door standaardisatie en digitalisering; cafetariamodel; gemeente kiest in te besteden taken; beleidsverantwoordelijkheid blijft bij gemeenten; vastgoedeigendom blijft bij gemeenten. Werkwijze
9
Standaard calculatie…’open begroting’! Financiën
10
Producten en DienstenCatalogus (PDC) Producten
11
Leden Amersfoort Hilversum Nijkerk Barneveld Zeist Deventer Nieuwegein Woerden IJsselstein Zuidhorn Alphen aan den Rijn Lelystad Alkmaar Gorinchem Hoogeveen
12
Toekomst Toekomst van parkeerproces in drie fasen Toekomst van ParkeerService
13
Toekomst in drie fasen Korte termijn (0-12 maanden) Belparkeren via open markt model Betalen per minuut op straat Kentekenparkeren (straat, garages, binnenstad en vergunningen) Cashless Parkeerloket voor bewoners & bedrijven via internet Optimalisatie parkeerexploitatie
14
Toekomst in drie fasen Middellange termijn (1-3 jaar) Digitale parkeer handhaving (scanauto/scooter) Terugdringen parkeerbeheer kosten Geen slagbomen of hekken (free flow) Betalen per minuut in garages Dynamische tariefdifferentiatie (tijd, locatie en vraag) Garages worden laadplaatsen (elektra of waterstof) Garages worden afhaalcentra.
15
Toekomst in drie fasen Lange termijn (3 - 10 jaar) Navigeren naar vrije parkeerplaatsen (geen zoekverkeer) Eerste zelfrijdende auto’s op straat Parkeerautomaten verdwijnen van straat Optimalisering gebruik plaatsen (straat => garages) Afbouw subsidie parkeren
16
Verre toekomst Opheffen openbare parkeerplaatsen Sloop bovengrondse parkeergarages Stadsrand parkeren Verblijfsheffing ipv parkeergeld
17
Toekomst van ParkeerService Groei is geen doel Doel is lage uitvoeringstarieven en hoge kwaliteit Doel realiseren door standaardisatie, centralisatie en digitalisering Zorgvuldig verder groeien, zoeken naar schaalvoordeel Groei mede afhankelijk van snelheid van digitalisering bij gemeenten Veel interesse vanuit gemeenten voor coöperatieve samenwerking
18
Toekomst ParkeerService maakt parkeren makkelijker!
19
Slim Samenwerken Heeft u nog vragen of opmerkingen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.