Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Moens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
12 acties voor de VOERTUIGINDUSTRIE 28 juni 2005
2
Verwelkoming Fientje Moerman Vice-minister-president en Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel
3
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie3 Oprichting Taskforce 18 oktober 2004 – Rondetafel Oprichting Taskforce Voertuigindustrie Samenstelling: Auto, bussen, vrachtwagens en toeleveranciers Agoria Vlaanderen Werknemersorganisaties Federale/Vlaamse/Brusselse overheden Voorzitter: Eddy Geysen, gewezen CEO General Motors Belgium
4
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie4 Mission statement De Taskforce heeft tot doel alle betrokken actoren in een ruim overleg samen te brengen om op korte termijn tot maatregelen te komen voor het realiseren van een optimaal flankerend beleid voor de voertuigsector.
5
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie5 Werkgroepen 1.Loonkost en arbeidsflexibiliteit voorzitter: Eddy Geysen 2.Innovatie voorzitter: Jan Gijsen 3.Logistiek voorzitter: Jos Kayaerts 4.Andere ondernemingskosten (exclusief loonkosten) voorzitter: Freddy De Mulder
6
Sectoranalyse Eddy Geysen Voorzitter Taskforce Voorzitter Agoria Automotive
7
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie7 Belang Auto Bussen Vrachtwagens Tewerkstelling: 100.000 werknemers Productie: ± 1.000.000 eenheden Aandeel BBP Vlaanderen: 2,1 % Exportgraad: 96 % Investeringsbedrag: 300.10 6 €/jaar + toeleveranciers
8
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie8 Kenmerken Mondiaal→groeimarkten gesatureerd →consolidatie →overcapaciteit →concurrentiedruk
9
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie9 Kenmerken België=investeringsbeslissingen in buitenland =technologisch geavanceerde producten/processen =arbeidsintensief met hoge loonkosten
10
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie10 Loonkost en arbeidsflexibiliteit De grootste uitdaging
11
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie11 Loonkost en arbeidsflexibiliteit Gemiddelde 2002- 7,33 2003- 5,5 2004- 2,5 2005- 1,23 2006+ 0,37 Prognose 2010+8 Vergelijking loonkost België - Duitsland
12
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie12 Uitdagingen Investeringsbeslissingen op basis van kosten per eenheid product regelgeving sociaal klimaat Dringend competitiviteit versterken om nieuwe investeringen te kunnen aantrekken
13
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie13 Prioritaire acties voor de sector Loonkostendaling Lasten op ploegenpremies verlagen Meer flexibiliteit Energiekost verminderen Financiële steun bij investeringen en opleiding Innovatiestimulering
14
Actieplan Fientje Moerman Vice-minister-president en Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel
15
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie15 Actieplan 1.Verlaging van de loonkost door lastenvermindering op ploegenarbeid 2.Permanente monitoring van loonhandicap 3.Invoering van tijdsspaarrekening in bedrijven 4.Voertuig en industrieel bedrijf van de toekomst
16
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie16 Actieplan 5.Pro-actieve sensibilisering inzake procesinnovatie 6.Verruiming van het concept “innovatie” 7.Innovatief uitbesteden bij overheidsopdrachten 8.Accountmanagers voor de voertuigindustrie
17
28 juni 2005Taskforce Voertuigindustrie17 Actieplan 9.Betere afstemming tussen vraag en aanbod van arbeidskrachten 10.Samenwerking op vlak van de logistiek 11.Betaalbare energie door herziening van het groene-stroombeleid 12.Accijnsverlaging of –vrijstelling op energieproducten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.