Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana Willems Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang
2
Interactief voorlezen 30-5-2016www.hetabc.nl2
3
Interactief voorlezen Herhaald voorlezen Het juiste boek In kleine groepjes Fasen van de voorleescyclus Leidstervaardigheden 30-5-2016www.hetabc.nl3
4
Herhaald voorlezen Dagelijkse activiteit Leuk en leerzaam Positieve invloed op de taalontwikkeling Taallijn: de vaste cyclus voor verdieping verhaalbegrip, kennis over de thema’s en woordenschatuitbreiding 30-5-2016www.hetabc.nl4
5
Het juiste boek Een boek dat interactie uitlokt – uitdagende tekeningen – en uitdagende verhaallijn – nodigt uit om zelf na te denken Sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen – Interesse – Herkenning Kans om een onderwerp aan de orde te stellen = uitbreiding van de kennis 30-5-2016www.hetabc.nl5
6
Het juiste boek (2) Illustraties ondersteunen het verhaal Herhalingen in het boek (zinnen of refreinen) Rijm 30-5-2016www.hetabc.nl6
7
Checklist boekkeuze Duidelijke verhaallijn Sluit aan bij het thema in de groep Aansprekende en bekende onderwerpen Illustraties en tekst ondersteunen elkaar Peuters kunnen voorspellen en actief meedoen met het boek De verhaallijn is kort om de aandacht vast te houden 30-5-2016www.hetabc.nl7
8
Kleine groepjes 30-5-2016www.hetabc.nl8
9
Kleine groepjes Het meest effectief voor verhaalbegrip van jonge kinderen. Interactie loopt gemakkelijker. Individuele kinderen in kleine groep meer kans op taalproductie. Gematigd heterogeen Anderstalige kinderen Voorleessetting (veraf – dichtbij) 30-5-2016www.hetabc.nl9
10
De fasen van de voorleescyclus 1.Introductie 2.Voorlezen en vertellen 3.Ingaan op het verhaal 4.Doorgaan op het thema met andere boeken 5.De boekenmuur 6.Napraten over het boek 30-5-2016www.hetabc.nl10
11
Leidstervaardigheden 30-5-2016www.hetabc.nl11
12
Leidstervaardigheden 1.De voorkant van het boek laten zien 2.Ingaan op de eigen ervaringen 3.De peuters laten voorspellen 4.Vooraf een luistervraag stellen 5.Ruimte scheppen voor de inbreng van peuters 6.Reageren op de inbreng 30-5-2016www.hetabc.nl12
13
Leidstervaardigheden (2) 7. Aanvullen tot een goede zin 8. Kernwoorden uitleggen 9. Samenvatten 10. Soorten vragen stellen 11. Relatie leggen tussen aanwezige en nieuwe kennis van de wereld 12. Probleem en oplossing in het verhaal bespreken 30-5-2016www.hetabc.nl13
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.