Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSterre de Jong Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
1 Dewaele Consultancy Power for your Organisation amand_dewaele@hotmail.com www.dewaeleconsultancy.com Dewaele Consultancy Power for your Organisation amand_dewaele@hotmail.com www.dewaeleconsultancy.com Amand Dewaele
2
2 Tevredenheidscirkel Medewerkers EMPOWERMENT Medewerker is tevreden Servicekwaliteit verbetert Klant is tevreden Leiderschap Beleid Medewerkersbeheer Processen Middelen
3
3 DUS De organisatie wordt er beter van Kan haar doelen beter bereiken Verbetert haar diensten M.a.w. werkt beter “Uw slecht humeur werkt op ieders zenuwen. Dat is al veel beter!”
4
4 Wat moeten we daarvoor weten? Om een goed vrijwillgersbeleid uit te tekenen: Soorten organisaties Ontwikkelingen en gevolgen Ruilmotieven en mobilisatiemechanismen Soorten vrijwilligers Organisatiedemocratie Elementen vrijwilligersbeheer
5
5 Soorten organisaties CAMPAIGNING Service delivery Mutual Support ORGANISATIE Soort organisatie (volgens kerndoelen)
6
6 Soort organisatie (volgens plaats van medewerkers) 100% beroepskrachten100% vrijwillige medewerkers V ondersteunen B V en B delen de taken B ondersteunen de V
7
Bepaal de soort organisatie volgens kerndoelen en plaats vrijwilligers/medewerkers (inleiding) Oefening
8
8 Ontwikkelingen Opkomst van modern burgerschap Ongebonden: diverse levensstijlen Zelfstandig en zelfbewust Calculerend Welvaart en groeiende vrijetijdsmarkt Meer geld voor vrije tijd en kwaliteit Uitbesteden of genieten
9
9 Gevolgen Leden worden klanten Vrijwilligers zappen Organisatiedemocratie onder druk (verschil in waarom doen ze het, dus ook verschil in wensen t.a.v. inspraak en inzet)
10
10 Leden worden klanten Meer aanspraak op kwaliteit en service Afweging kosten en inbreng Ruilmotief!!! Lid zijn ≠ vrijwilliger zijn ≠ deel zijn Lid = ruil
11
11 Oud mechanisme de fuik
12
FUIK Fuik leidt tot: Verstening van de organisatie Komt uit de redenering: Groeien in vrijwilligheid
13
Wat dan wel? Een systeem steunend op ruilmotieven ≠ Soorten vrijwilligers ≠ Soorten motieven
14
Typologie van motieven Actie medewerkers Eigenaars motieven Klantmotieven Sponsormotieven Betrokkenheid Geeft geld en tijd Krijgt wij-gevoel, invulling identiteit, plek voor zingeving Grote inspraakbehoefte: meedenken en -besluiten Geeft geld, naam Krijgt inzet voor doel, collectie- ve belangenbehartiging, gevoel van betrokkenheid Inspraakbehoefte: hou me op de hoogte, lange termijnkeuzen Geeft tijd Krijgt plek om zinvol bezig te zijn Stelt zich een beetje op als betaalde medewerker Geeft geld Krijgt individuele belan- genbehartiging, service- pakket of aantrekkelijke goederen/diensten Inspraak ligt op tevre- denheid korte termijn
15
Oefening We toetsen de theorie aan de praktijk Welke motieven biedt je organisatie aan? Vul het werkblad ‘bepaling populatie en ruilmotief’ in
16
16 Detecteren en Mobiliseren Actie Vrijwillige medewerkers Eigenaars Klanten Sponsors Betrokkenheid
17
17 Motieven (soort vrijwilliger) Probeer nu in groep te brainstormen en motieven te vinden. Probeer dan activiteiten van de organisatie te plannen om deze motieven aan te bieden
18
18 Motieven (soort vrijwilliger)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.