Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChrista Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
3
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING : WAAR PRATEN WE OVER ?? syndroom van Downsyndroom van Angelman fragile-X syndroom syndroom van Hunter Rett-syndroom
4
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING ; W AAR PRATEN WE OVER ? reguliere ZMLK: 35 < IQ < 55 ZMLK-MG: IQ < 35 ZMLK-LVG+: 55< IQ < 70 met bijkomende problematiek Voor alle drie de groepen geldt dat ouders kunnen kiezen voor regulier onderwijs met een rugzakje.
5
ministerie van onderwijs ministerie van volksgezondheid regulier speciaal AWBZ onderwijs - zorgarrangementen zorg inkopen in Onderwijs centrale indicatiestellig ouders moeten aanvragen: zorg verdelen tussen thuis en school
6
W AT HELPT MIJ BIJ EEN GOED ONDERWIJSAANBOD ? Aangeven van een uitstroomprofiel Werken met leerlijnen Klassenmanagement Inzet rugzakje Inzet extra ondersteuning vanuit zorg
7
K IJKWIJZER UITSTROOMPROFIELEN SO 18 JUNI 2009 LEER - ROUTECOGNITIEFDIDACTISCHREDZAAMHEIDSOCIAAL - EMOTIONEEL LEREN U ITSTROOMNI - VEAU CED V IJF - WIJZER IQ <35 VEELAL SPRAKE VAN BIJKOMEN - DE PROBLEMEN - COMMUNICATIE - SPEL - EXPRESSIE - MOTORIEK - IS BEPERKTE ZELFREDZAAM - IS COMMUNICATIEF MET ONDERSTEUNING VEEL AANSTURING VEELAL EXTRA ONDERSTEUNING - ZELFONTPLOOIIN G - MAAKT WENSEN KENBAAR - DEELT AANDACHT EN ERVARINGEN - WERKT MET DAGRITMESCHE MA - WERKT MET EENVOUDIG STAPPENPLAN - MAAKT KORTE OPDRACHTEN - WEET WELKE MATERIALEN NODIG ZIJN INDIVIDUELE AANPASSINGEN <2 HOOG IQ >60 - LEERT VIA COGNITIEVE LEERSTIJL - LEERT NIEUWE ZAKEN IN CONTEXT - IS ZELF -, SOCIAAL EN MAATSCHAPPELI JK REDZAAM - COMMUNICEERT ZELFSTANDIG - GEBRUIKT ZELFSTANDIG COMMUNICATIE MEDIA - KENT ZIJN / HAAR STERKE EN ZWAKKE KANTEN - KAN VOOR ZICHZELF OPKOMEN EN KAN DIT VERWOORDEN - IS WEERBAAR - KAN WERK PLANNEN - MAAKT ZELFSTANDIG MEERVOUDIGE OPDRACHTEN - KAN SAMENWERKEN - VRAAGT INDIEN NODIG OM HULP - KAN OP WERK REFLECTEREN CED 7/8/9
8
WERKEN MET EEN LEERLIJN Voor ZMLK-MG: De Vijf Wijzer Voor ZMLK: Leerlijnen, ontwikkeld door het CED
9
I NZET AMBULANTE BEGELEIDING
10
Z ORG IN ONDERWIJS : Naast een indicatie voor onderwijs, is het mogelijk om zorg in te zetten in het onderwijs. Voor zorg moet een aparte indicatie aangevraagd worden. Indicatie kan op 3 gebieden aangevraagd worden: Verpleging Verzorging begeleiding
11
W ET - EN REGELGEVING AWBZ-zorg Aanvulling op de zorg en begeleiding in het (speciaal) onderwijs Moet geheel ten goede komen aan de leerling die voor de zorg geïndiceerd is
12
W ET - EN REGELGEVING Methodiek indicatiestelling Ouders (m.b.v. --) inventariseren benodigde zorg CIZ beoordeelt de indicatieaanvraag CIZ bepaalt voorliggende voorziening controleert de afgegeven CvI-indicatie
13
H OE NU VERDER ?? Welke keuzes zijn al gemaakt Welke keuzes moeten nog gemaakt worden? Uitzetten van een meerjaren plan: wat kun je al, wat wil je in de toekomst kunnen? Wie neemt welke taken op zich? Welke afspraken wil je nu al maken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.