Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina de Smedt Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving Activerende werkvorm: woordwiel meerkeuzevragen Casus
2
http://v3.quadiatv.com/template/210/welcome.html Principes van Marketing Hoofstuk12
3
vragen n.a.v. video Welke voorbeelden worden door Kotler genoemd t.a.v. Demografische Economische Ecologische (natural) Politiek Wat bedoelen ze met internet thing?
4
samen midden in de wereld:
5
invloeden
6
http://www.youtube.com/watch?v=UioRGOBJdsE B2B, B2C, B2G etchttp://www.youtube.com/watch?v=UioRGOBJdsE http://www.youtube.com/watch?v=JXsA9GXgg_s&feature=related (mindmap PEST)http://www.youtube.com/watch?v=JXsA9GXgg_s&feature=related
7
Micro, meso en Macro-omgeving Hoofdstuk 47 Bron: http://www.kernstofb.noordhoff.nl/
8
marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: kijken binnen de onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST
9
Bron: Essentie Marketing, Kotler
10
DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden
11
Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 411
12
DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export, Economische cyclus
13
DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca
14
DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
15
DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten
16
DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als I Phone, Tabs, apps.
18
Principes van marketing - Hoofdstuk 418 De interne en externe omgeving BEDRIJF Technologie Toeleveranciers Politiek Economie Vakbonden Demografie Afnemers Shareholders Financial world Concurrenten Ecologisch Cultuur MARKETING Lokale overheid MACRO MESO MESO Publieksgr. MICRO
19
Marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt
20
Relatie met SWOT (hoofdstuk 3) Interne analyse onderzoekt de micro-omgeving voor zover beïnvloedbaar S + W Externe analyse onderzoekt de macro-omgeving en het deel van de meso-omgeving dat niet- beïnvloedbaar is O + T Principes van marketing - Hoofdstuk 420
21
De concurrentiekrachten (Porter) 1.macht van leveranciers 2.macht van afnemers 3.substituten en complementaire goederen 4.dreiging nieuwe toetreders 5.interne concurrentie Concurrentie in de bedrijfstak
22
Porter: 5 krachtenmodel
23
Videouitleg (youtube) http://www.youtube.com/watch?v=57TzFsHqPLo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NxygE8Wvvjk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Cp4z3LWGHpk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=XpdXHTN8fmQ&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=MFdPhQhGFms&feature=plcp
24
24
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.