Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFerdinand Boer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Experiment 5: Museumbezoek door evenementen
2
Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen organisatie. Er zijn totaal 7 experimenten of onderzoeken die elk afzondelijk worden behandeld. Dit is experiment 5 en bevat: – Een samenvatting van vraagstelling, vormgeving, doelstelling en resultaten* – Aanbevelingen waarmee een individueel museum vandaag nog mee aan de slag kan Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen hebt of meer informatie wilt over de experimenten. Hiervoor kunt u contact opnemen met Antoinette Beijen van de Nederlandse Museumvereniging (abeijen@museumvereniging.nl / 020 – 5512922)abeijen@museumvereniging.nl * Het volledige onderzoek is gepubliceerd in het rapport ‘Stimulering museumbezoek door kinderen – resultaten en verantwoording van de experimenten’ van Aarts De Jong Wilms Goudriaan Public Economics bv (APE) en Paul Postma Marketing Consultancy bv (PPMC) van november 2011. Hierna te noemen APE/PPMC rapport en te downloaden via
3
Inhoud Inleiding en uitgangspunten Vormgeving Doelstellingen Resultaten Aanbevelingen voor musea
4
Inleiding en uitgangspunten Experiment 5 onderzocht in hoeverre museumbezoek door kinderen gestimuleerd kan worden door een landelijk evenement De volgende uitgangspunten staan centraal in dit experiment: Kinderen in schoolverband en gezinsverband. Langlopend; in eerste instantie wordt uitgegaan van drie jaar. Schaalgrootte; dit type evenementen heeft alleen effect indien het tot nationaal niveau kan worden opgebouwd. Rechtstreeks communiceren met de kinderen zelf. Kinderen zijn actief, moeten dingen doen en ontdekken. Bijdragen aan de kerndoelstellingen van het primair onderwijs
5
Vormgeving (1) Twee trajecten: – Via scholen: Door erfgoed- en museumkoepels worden bezoeken van scholen aan musea georganiseerd. Hier wordt een prijsvraag aan toegevoegd. De winnaar mag zich museumklas van het jaar 2012 noemen. – Via gezinnen: De doelstellingen van de ANWB Explorers komen overeen met die van de experimenten. De leden van de ANWB Explorers en mijnTIKKIT.nl worden uitgenodigd museuminspecteur te worden. Zij moeten hiervoor een museum inspecteren en hun rapport uploaden op www.museuminspecteurs.nl.
6
Vormgeving (2) Brochure verspreid met deelnemende koepels: Museumgroep Leiden Erfgoedspoor Zuid-Holland Museumschatjes Brabant Cultuurkaartje Limburg Culturele Mobiliteit Drenthe Museumschatjes Fryslan Cultuurmenu Den Haag Website museumklasvanhetjaar.nl met de volgende functies - Informatie over de te winnen prijzen - Aanmelden - Insturen - Stemmen op inzendingen - Tussenstanden van de stemmers en inzenders
7
Doelstellingen museumklas van het jaar 2012 Potentieel aantal kinderen via Koepels 87.000 1.250 deelnemende klassen 400 inzendingen 10.000 stemmers
8
Doelstellingen Museuminspecteurs 2012 Potentieel aantal kinderen via ANWB+mijnTIKKIT.nl 150.000 1.500 bezoeken door Museuminspecteurs 1.500 inzendingen 10.000 stemmers
9
Resultaten De resultaten van Museumklas van het jaar en Museuminspecteurs zijn bekend ca. april 2012
10
Aanbevelingen voor musea In experiment 5 staan de evenementen centraal. Musea kunnen hier op de volgende manier aan meedoen, overleg met Antoinette Beijen voor de mogelijkheden: Museumklas van het jaar – Promoot educatieve programma’s bij scholen – Bestel folders en geef die aan bezoekende schoolklassen – Zorg voor voldoende ruimte in het educatieve programma Museuminspecteurs – Promoot de Museuminspecteurs bij bezoekende kinderen en op de eigen website – Laat je museum toevoegen op landvandeanwb.nl en museuminspecteurs.nl – Doe iets speciaals voor Museuminspecteurs die op bezoek komen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.