Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFedde van der Linden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Welkom Dinsdag 2 april 19.00 - 20.30 uur Andere schooltijden
2
Samen Lindenhage
3
Programma Andere schooltijden Waarom? Visie Lindenhage Andere schooltijden door Ronald de Bie Enquête van: ma. 15 t/m 26 april
4
Praktisch Tussenschoolse opvang Grenzen zijn bereikt Neemt dagelijks toe Weinig animo voor hulp bij eigen ouders Nadeel externen Coördinatoren probleem Extern bedrijf is geen optie Ook hier willen we kwaliteit/veiligheid blijven leveren 1. Waarom andere schooltijden?
5
Visie brede school Nieuwbouw intensieve samenwerking met: -Voorschoolse opvang -Naschoolse opvang -Peuterspeelzaal -Kinderdagverblijf -Sportverenigingen -Culturele instellingen Landelijke en ook plaatselijke ontwikkeling 2. Waarom andere schooltijden?
6
Andere schooltijden, Ronald de Bie
7
Overwegingen -Overblijven -Vragen van ouders -Maatschappij verandert -Profilering -Nieuwe keuzes vergelijken met de huidige situatie is lastig pagina 7
8
Bioritme model -Het leren volgt het bioritme van de kinderen; het onderwijs maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid (10.00 – 12.00 uur voor leren en presteren en 14.30 - 16.30 uur voor repeteren) -Extra lange middagpauze met sport, cultuur en andere activiteiten verzorgd door de kinderopvang of andere organisaties -Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering en bijscholing -Voor kinderen van werkende ouders is er na schooltijd opvang pagina 8
9
7 tot 7 -Aaneengesloten programma met afwisseling in blokken met onderwijs, opvang, sport en ontspanning -Het gehele jaar open, flexibele schoolvakanties -Eén aanspreekpunt voor ouders en kinderen -Geïndividualiseerd onderwijs -Eenduidig pedagogisch beleid -Eén team van medewerkers vanuit verschillende disciplines -Concentratie van voorzieningen in één gebouw -In principe een aanbod voor 0 - 12 jaar pagina 9
10
5 gelijke dagen model -Vijf identieke schooldagen van 8.00 tot 14.00 uur of van 8.30 tot 14.30 uur -Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag -Korte lunchpauze met leerkrachten in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) -Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen -Leerkrachten gebruiken de lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding en bijscholing -Gaat verder dan het continurooster dat wel de middagpauze verkort, maar vasthoudt aan begintijd en vrije woensdagmiddag pagina 10
11
Continurooster -Korte pauze tussen de middag; minder voorbereidingstijd leerkrachten -‘s Middags eerder vrij, meer aaneengesloten tijd voor leerkrachten -Veiliger voor kinderen (verkeer, eten, pedagogisch klimaat) -Aantrekkelijk voor ouders -Lunchen met kinderen in de klas (geen onderwijstijd, niet lesgebonden) -Geen overblijf pagina 11
12
Woensdag -Woensdagmiddag vrij, ja of nee? -4 dagen eerder vrij, meer tijd om te spelen -Afstemming sportverenigingen -Ouders, kinderen en personeel moeten wennen -Meer voorbereidingstijd op de middag voor leerkrachten pagina 12
13
Gelijke schooltijden -Onderbouw/bovenbouw gelijke tijden -Meer uren onderbouw, minder bovenbouw -Langere dagen voor onderbouw -Gelijke “afhaaltijden” voor ouders -Andere inzet WTF personeel -Meer gezamenlijke vakantie/studiedagen -Geen individueel compensatieverlof bij fulltime -Duidelijkheid en helderheid -Nu 7.520, 4 jaar 3.520, 4 jaar 4.000 -Dan 8 x 940 uur -Compensatieregeling uren leerlingen!!! -Verschuiving curriculum pagina 13
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.