Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGert Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009
2
Presentatie Inleiding Achtergrond HPO onderzoek HPO gedachtegoed De verbeterthema’s voor de zorg
4
Kansen grijpen Voorzichtig zijn Het dilemma … © Copyright Center for Organizational Performance
5
Wat bepaalt uw mogelijke marsroute? Interne organisatie sterkte Financiële sterkte
6
Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 tot 10 jaar...en een HPO focussen voor een lange periode op datgene wat er echt toe doet ‘Peer’ groep HPO Deze marsroute stimuleerde het onderzoek naar excellente organisaties
7
Wat is het meest schaarse goed binnen organisaties?
8
Arbeidsvoorwaarden verbeteren? Processen met ICT beter inrichten? Betere doorgroeimogelijkheden creëren? Vertrouwen in de leiding verbeteren? Andere organisatiestructuur kiezen? Competentiemanagement invoeren? Sneller acteren? Betere informatie? Minder vriendjespolitiek? Werkdruk verlagen? Meer communicatie naar medewerkers? Slechte mensen nu echt eens ontslaan? Duidelijker strategie neerzetten? Klantgerichter werken? Meer waardering geven? Beter beloftes nakomen? Beter luisteren? …. Maar waarop moet je dan op focussen om HPO te worden?
9
5 jaar wetenschappelijk onderzoek Analyse van 290 + internationale onderzoeken 4500 internationale enquêtes in alle branches Samenwerking met MsM, VU en Cranfield University Missie van het Center for Organizational Performance: Wat doet er echt toe?
10
Strategie: het gaat om UNIEKHEID ! Technieken/middelen (zoals ICT, competentiemanagement etc.): stand-alone van weinig waarde ! Autonomie: teveel werkt averechts ! Organisatiestructuur: NIET steeds weer reorganiseren ! Communicatie: het gaat om de dialoog ! NIET onderscheidend
11
De 5 PIJLERS voor succes!
12
Kwaliteit van Management
13
Een HPO manager: heeft een sterke vertrouwensrelatie met medewerkers; is integer en heeft een sterke voorbeeldrol; is besluitvaardig en actiegericht; is uitdagend voor zichzelf en medewerkers; coacht, faciliteert en inspireert medewerkers tot het behalen van uitzonderlijke resultaten; stimuleert verandering en verbetering, en staat experimenten en fouten maken toe; houdt medewerkers altijd verantwoordelijk voor hun resultaten en is besluitvaardig mbt ‘niet- presteerders’; kortom: ontwikkelt een effectieve, gefocuste en sterke leiderschapstijl.
14
Kwaliteit van Medewerkers
15
HPO medewerkers … willen altijd verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten; willen geïnspireerd worden om zodoende buitengewone resultaten te behalen; zijn flexibel en volhardend; zijn divers en complementair; zijn goed in staat tot samenwerking met leveranciers en cliënten.
16
Open en actiegerichte dialoog Open en Actiegericht
17
Een HPO bevordert openheid en actiegerichtheid: management voert regelmatig een dialoog met medewerkers en betrekt hen bij belangrijke processen; medewerkers besteden veel tijd aan dialoog, kennisuitwisseling en leren, om zodoende beter te kunnen presteren; management verwelkomt verandering en staat fouten maken toe.
18
Continue Verbeteren en Vernieuwen...
19
Een HPO werkt continue aan verbetering en vernieuwing: een echt onderscheidende strategie; processen continu verbeteren, versimpelen en afstemmen; rapporteren van financiële en niet- financiële informatie aan iedereen; innovatie van kerncompetenties, producten, processen en services.
20
Lange Termijn Lange Termijn Focus
21
Een HPO heeft een langetermijn- oriëntatie: management en medewerkers werken al een lange tijd bij de organisatie; nieuw management wordt van binnenuit gepromoveerd; de organisatie onderhoudt langetermijn relaties met alle stakeholders en groeit door het aangaan van partnerships; de organisatie bedient haar cliënten altijd zo goed mogelijk.
22
Focus -Meer tijd besteden aan die zaken die er echt toe doen -Geen tijd meer besteden aan al zaken die de organisatie niet echt verder helpen HPO Diagnose geeft organisaties specifieke aanwijzingen waar meer nadruk op moet komen en waar minder aandacht naar toe kan
23
Hoe HPO zijn we in de zorg? HPO-status Care juni 2009 6,6 6,8 7,2 6,4 6,7 8,5 0 2 4 6 8 10 Management Kwaliteit Openheid & Actiegerichtheid Langetermijn Gerichtheid Continue Verbetering Medewerkers Kwaliteit Zorg HPO
24
Hoe doen we het in Nederland? 0 2 4 6 8 10 6,9 Zakelijke dienstverlening 6,5 Care 6,5 Energie 6,4 Produktie 6,4 ICT 6,4 Financiële dienstverlening 6,2 Bouw 6,0 Cure 5,9 Publieke sector 5,7 Onderwijs
25
Verbeterthema’s op basis van onderzoek bij 80 zorgorganisaties 1.Werk aan een eenduidiger profiel van het management. De excellente zorgmanager combineert goed managerschap met inspirerend leiderschap. Ze laten zich leiden door principes van klantgerichtheid, kwaliteitsdenken en voortdurende verbetering. 2.Versterk de ‘fermheid’ van het management. Het management moet daadkrachtiger en meer actie gericht worden. 3.Maak de strategie van uw zorginstelling meer onderscheidend. De strategie moet duidelijk maken waarom cliënten bij uw zorginstelling dienstverlening willen afnemen en waarom personeel bij u wil werken. 4.Excelleer in en vernieuw voortdurend de kerncompetentie van uw instelling. 5.Verbeter het prestatiemanagement binnen uw zorginstelling. 6.Verbeter het procesmanagement binnen uw zorginstelling. Richt de organisatie optimaal in om de relatietoewijding écht te kunnen verhogen. 7.Verhoog de kwaliteit van medewerkers door ze meer te trainen op hun flexibiliteit en veerkracht. 8.Versterk de relaties met alle stakeholders van de zorginstellingen.
26
De bron om continue te verbeteren is de inspirerende leidinggevende!
27
… maar u moet er eerst wel wat voor doen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.