De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving Activerende werkvorm: woordwiel meerkeuzevragen Casus

2 Hoofdstuk 4 Marketingomgeving samen midden in de wereld:

3 invloeden

4 Micro, meso en Macro-omgeving Hoofdstuk 44 Bron: http://www.kernstofb.noordhoff.nl/

5 marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: kijken binnen de onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST

6 Bron: Essentie Marketing, Kotler

7 DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden

8 Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 48

9 DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export, Economische cyclus

10 DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca

11 DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone

12 DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten

13 DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als I Phone, apps.

14

15 Principes van marketing - Hoofdstuk 415 De interne en externe omgeving BEDRIJF Technologie Toeleveranciers Politiek Economie Vakbonden Demografie Afnemers Shareholders Financial world Concurrenten Ecologisch Cultuur MARKETING Lokale overheid MACRO MESO MESO Publieksgr. MICRO

16 Marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt

17 Relatie met SWOT (hoofdstuk 3) Interne analyse onderzoekt de micro-omgeving voor zover beïnvloedbaar  S + W Externe analyse onderzoekt de macro-omgeving en het deel van de meso-omgeving dat niet- beïnvloedbaar is  O + T Principes van marketing - Hoofdstuk 417

18 De concurrentiekrachten (Porter) 1.macht van leveranciers 2.macht van afnemers 3.substituten en complementaire goederen 4.dreiging nieuwe toetreders 5.interne concurrentie Concurrentie in de bedrijfstak

19 Porter

20 http://www.youtube.com/watch?v=57TzFsHq PLo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=57TzFsHq PLo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NxygE8W vvjk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NxygE8W vvjk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Cp4z3LW GHpk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Cp4z3LW GHpk&feature=related

21 21


Download ppt "Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving."

Verwante presentaties


Ads door Google