Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrank van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving Activerende werkvorm: woordwiel meerkeuzevragen Casus
2
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving samen midden in de wereld:
3
invloeden
4
Micro, meso en Macro-omgeving Hoofdstuk 44 Bron: http://www.kernstofb.noordhoff.nl/
5
marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: kijken binnen de onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST
6
Bron: Essentie Marketing, Kotler
7
DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden
8
Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 48
9
DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export, Economische cyclus
10
DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca
11
DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone
12
DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten
13
DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als I Phone, apps.
15
Principes van marketing - Hoofdstuk 415 De interne en externe omgeving BEDRIJF Technologie Toeleveranciers Politiek Economie Vakbonden Demografie Afnemers Shareholders Financial world Concurrenten Ecologisch Cultuur MARKETING Lokale overheid MACRO MESO MESO Publieksgr. MICRO
16
Marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt
17
Relatie met SWOT (hoofdstuk 3) Interne analyse onderzoekt de micro-omgeving voor zover beïnvloedbaar S + W Externe analyse onderzoekt de macro-omgeving en het deel van de meso-omgeving dat niet- beïnvloedbaar is O + T Principes van marketing - Hoofdstuk 417
18
De concurrentiekrachten (Porter) 1.macht van leveranciers 2.macht van afnemers 3.substituten en complementaire goederen 4.dreiging nieuwe toetreders 5.interne concurrentie Concurrentie in de bedrijfstak
19
Porter
20
http://www.youtube.com/watch?v=57TzFsHq PLo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=57TzFsHq PLo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NxygE8W vvjk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NxygE8W vvjk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Cp4z3LW GHpk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Cp4z3LW GHpk&feature=related
21
21
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.