Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIne Eilander Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen
2
Programma Aanleiding voor het WAK-K3 project Totstandkoming Kennisbasis Implementatie van de kennisbasis Uw eigen ervaringen met digitale toetsen Impressie toetsing 2 e graads lero’s Digitale toetsing WAK in vogelvlucht Debat Conclusies
3
Aanleiding Werken aan Kwaliteit Het eindniveau van de opleidingen wordt duidelijk vastgelegd. Daarvoor ontwikkelen de opleidingen kennisbases en eindtermen, die worden getoetst met examens. Bron: ‘Krachtig Meesterschap’ Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren 2008-2011 (van Bijsterveldt)
4
Doelstellingen Werken aan Kwaliteit Kennisbases vak en vakdidactiek van alle tweede- en eerstegraads opleidingen en de PABO’s Generieke kennisbases (algemene didactiek en pedagogiek) van de tweedegraads opleidingen en PABO’s (Digitale) kennistoetsen voor alle tweedegraads vakken, en rekenen/Nederlands op de PABO’s (Kennisbanken ter ondersteuning)
5
Afbakening begrip ‘kennisbasis’ Uniforme beschrijving van de vereiste kennis en vaardigheden van aankomende leraren VO/MBO in een bepaald vak. Het betreft noodzakelijke kennis. In de praktijk bieden opleidingen meer aan (profilering).
6
Projectorganisatie structuur
7
Projectmanagementteam Arian van StaaHBO-raad Joris Paulussen Judith Kivits Max Koninkx Jack Belt Arnoud van LeuvenFontys Alex van der StouweNHL Jan HaanFontys Marco NomesHU
8
www.kennisbasis.nl De gelegitimeerde kennisbases zijn te vinden op de website: www.kennisbasis.nlwww.kennisbasis.nl Redactiesamenstelling Wat was er al bekend 2 overlegstructuren (IC-overleg en redactieoverleg) Conceptversie KB Legitimering Vakdidactiek Implementatie
9
Kennisbasis in relatie tot het bestaande curriculum Gebruik kennisbasis nu (toepassing bij de accreditatie Nog diverse zaken te regelen: 120 EC voor vak- en vakdidactiek; 40% opleiden in de school, relatie generieke kennisbasis Opname in OER en studiegidsen Landelijke samenwerking
10
Planning, gerealiseerd Jaar Domein 20092010-2012 tweedegraads (avo-vakken) pabo’s kennisbases (18) kennisbases rekenen/Nederlands (2) toetsen (18) generieke kennisbasis toetsen rekenen/Nederlands (2) generieke kennisbasis en overige vakken (14) eerstegraads ongegradeerd (alo en kvo) kennisbases (14) kennisbases (2) tweedegraads (overige vakken) kennisbases (5): pedagogiek islamgodsdienst fries pth-vakken (2)
11
Planning, toetsing Studiejaar Domein 2010 - 20112011-2012 2011-2013 tweedegraads (avo-vakken) Pretests: Alle vakken (18) Alle instituten (12) 1 e / 4 e jaars, vt. / dt. Docenten en werkveld Groep 1: ne, en, wi, na, ak, gs, ak, ec 4 e jaars (kennisbasis afgerond) Groep 2: Alle overige vakken pabo’sPretests: rekenen en Nederlands op 9 pabo’s (11 vestigingsplaatsen): 1 e jaars, hoofdfase, docenten en werkveld. Voor beide vakken een toetsitembank van 1000 items
12
Kennistoetsen Uw eigen ervaring met digitale toetsen? Impressie Kennistoetsen
13
De Rasenbergmatrijs
15
Werkwijze redacties
16
Toetsing: van project… Project Werken aan Kwaliteit Redactie Lector ‘toetsen’ STOAS Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten
17
…naar stichting Project Werken aan Kwaliteit (Stichting) Toetsenbank Lerarenopleidingen Redactie Vakcommissie Redactiecommissie Lector ‘toetsen’ Kwaliteitscommissie STOAS Functioneel beheerder Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten Bureau stichting toetsenbank Stichtingsbestuur
18
Toetsing: …naar stichting Project Werken aan Kwaliteit (Stichting) Toetsenbank Lerarenopleidingen Redactie Vakcommissie Redactiecommissie Lector ‘toetsen’ Kwaliteitscommissie STOAS Functioneel beheerder Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten Bureau stichting toetsenbank Stichtingsbestuur NVAO verkent rol bij legitimering kwaliteit
19
Toetsontwikkeling… KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten
20
…en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Toets(-item)ontwikkeling: toetsmatrijs – validiteit – betrouwbaarheid – cesuurstelling – eisen te stellen aan vragen Question Mark Perception
21
Toetsontwikkeling en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Toetsanalyse door lectoren dr. Desirée Joosten-ten Brinke en dr. Dominique Sluijsmans
22
Toetsontwikkeling en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Begeleiding bij het samenstellen van syllabus en handboek door deskundigen
23
Questionmark Perception
24
Toetsontwikkeling: resumé Toetsontwikkeling is een complex proces Weloverwogen keuze om dit in eigen hand te houden Professionalisering is voorwaarde én kans
25
Debat Landelijke digitale toetsing is een geschikt middel om het kennisniveau van afgestudeerden te borgen. Landelijke digitale toetsing is een adequaat antwoord op de maatschappelijke roep om verantwoording. Docenten(-teams) worden professioneler door het invoeren van landelijke digitale toetsen over de kennisbasis.
26
Conclusie en terugblik peiling Dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.