Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIvo Thys Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam
2
2 Vijftien gemeenten Concessies metro en tram bus Stad Rotterdam en omgeving bus Streek Overig bus Voorne-Putten Rozenburg
3
3 Budget Per jaar (2011) beschikbaar uit de BDU van rijk: - Totaal:€ 320 mln -Stadsregio besteedt aan: -Aanleg, beheer en onderhoud OV en -overige Verkeersmaatregelen € 170 mln -Exploitatie OV (verdeling zie p3/31) € 150 mln Begroting SRR 2012: Totaal € 460 mln, waarvan jeugdzorg €120 mln.
4
4 Oktober 2010: Gat van ca € 1,3 miljard tussen Ambitie t.w.v. ca € 5,3 miljard en BDU inkomsten van ca€ 4 miljard Voor de periode van 10 jaar tot eind 2020 December 2010: vaststelling 1 e begrotingswijz. 2011 Herijking van bezuiniging tot eind 2020: € 1,5 miljard Gevolgen regeerakkoord voor de BDU toen nog niet bekend en in begroting SR (uiteraard) ook niet meegenomen.
5
5 Rijk bezuinigt…. -Op alle vervoerregio’s – staat vast -Extra, vooruitlopend op aanbesteding, op OV in regio’s Amsterdam, Rotterdam en Haaglanden (G3) -G3 nog in gesprek met Minister. -Totaal kan dit voor regio R’dam oplopen tot € 565 m. in tien jaar (2012-2021).
6
6 Bezuiniging 2012 -Aanleg, Beh en onderhoud OV € 13 mln -Exploitatie OV € 12 mln -Nog niet ingevulde bezuiniging € 8 mln Totaal € 33 mln
7
7 Criteria voor invullen € 12 m.: -kostendekkingsgraad -ov-gebruik zo hoog mogelijk houden -hoogwaardig ov niet aantasten -minder parallelliteiten bus/tram/metro -regiobrede bereikbaarheid; geen witte vlekken -robuust en toekomstvast (in 2012 nieuwe aanbesteding consessies Bus)
8
8 Kostendekkingsgraad
9
9 Analyse bus: (Zeer) lage bezetting op parallelle en doelgroep-buslijnen Kostendekkingsgraad: 26 van 77 buslijnen onder 20% waarvan 12 lijnen zelfs onder de 10% Toevoerfunctie op metro/rail belangrijk
10
10 Aantal reizigers per uurblok
11
11 Focus op bus, omdat: -Deels (zeer) lage kostendekkingsgraad -Zekerheid bieden i.v.m. aanbesteding in 2012 Maatregelen: -Efficiëntere lijnvoering: frequenties, routes -12 buslijnen beëindigen Effecten: -Aanbod bus vermindert 16 à 18 % -Verlies reizigersritten 2 %
12
12 Andere maatregelen -Eerste en laatste ritten metro -Effectievere inzet ‘medewerkers toezicht’ -Kleinere loketten dicht in weekend, meer digitaal/telefonisch klantcontact -BOB-bus niet meer op donderdag en 2 lijnen opheffen -Fastferry (Hoek van Holland – Maasvlakte) in winter alleen tijdens spitsuren
13
13 Vervolgstappen Tot 8 juni: consultatie gemeenten, reizigersorgan. 22 juni: definitief besluit stadsregio Uitwerken dienstregelingen met evt. aanpassingen December: ingang nieuwe dienstregelingen Najaar: invullen resterende bezuinigingsopgave (8 mln) mede op basis van herziene “uitvoeringsagenda Regionaal Verkeers- en Vervoersplan RVVP”
14
Maatregelen in Ridderkerk NB: alle buslijnen Arriva nog onbekend (provincie) Arriva lijnen via Ridderkerk naar Dordrecht: 11, 12 Via Ridderkerk naar Kralingse Zoom: 87, 89, 187, Via Ridderkerk naar Zuidplein: 90, 91, 92, 190, 191, 691 Overige Qbuzz-lijnen Ridderkerk: 140; 290 Zie ook: www.overal-ridderkerk.nl voor de complete lijnennetkaartwww.overal-ridderkerk.nl LijnMaatregelBelangrijkste effecten 145Route-aanpassing via Keizerswaard naar Kralingse Zoom. Nummering 143/145 wijzigen. Vrijwel neutraal vanwege overbediening route 144Route-aanpassingIdem 146Lagere frequentie dalurenidem Nacht B16Schrappen donderdagMax 20 reizigers
15
15
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.