Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKoenraad Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht
2
Even voorstellen Machteld Koelewijn Regionaal procesmanager transitie jeugdzorg Regio Zuidoost Utrecht Uitvoeringsagenda 2014 Een greep uit de thema’s: Inkoop Financiën Regionale expertpool Sturing, monitoring en verantwoording Rechtspositie ouders en kinderen Clientparticipatie Organisatie ‘dwang en drang’ Communicatie
3
Agenda I. Toelichting op werkprocessen aan de hand van toegang II. Uitwisseling van informatie de basis voor uitvoering in de backoffice III. Clientparticipatie IV. Klachtenregeling(en) / regionale klachtencommissie
4
Toegang Medisch specialisten verwijsbrief Dwang bepaling jeugdhulp Internet verzoek tot voorziening Lokale toegang beschikking aan cliënt Loket Wijk (Wijk b.D) dienstverleningsopdracht CJG (Zeist/ de Bilt) aan gecontracteerde zorg- Servicepunt (UH) aanbieder (zorgtoewijzing) Sociaal team (Bunnik)
5
Toegang II Medische verwijzers verwijsbrief Zorgaanbieders: - Vragen om dienstverleningsopdracht bij gemeente - Melden aanvang zorg bij gemeente - Leveren zorg of voorziening - Melden mutatie of einde zorg - Sturen factuur
6
Toegang III Dwang bepaling jeugdhulp Zorgaanbieders: - Ontvangen bepaling jeugdhulp via SAVE-team - Ontvangen dienstverleningsopdracht van gemeente - Leveren zorg of voorziening - Melden mutatie of einde zorg - Sturen factuur
7
Toegang IV Internet verzoek tot hulp/ voorziening Lokale toegang registreren hulpvraag/ uitvoeren intake/ opstellen ondersteunings- plan/ inzetten hulp en zorg Zorgaanbieders: - Ontvangen dienstverleningsopdracht van gemeente - Melden aanvang zorg - Leveren zorg of voorziening - Melden mutatie of einde zorg - Sturen factuur
8
Werkprocessen Beschikken Zorgtoewijzing/ dienstverleningsopdracht Registreren Leveren Declareren Betalen Verantwoorden
9
Uitwisseling van informatie Digitaal berichtenverkeer Wmo en Jeugdwet via VECOZO en gemeentelijk gegevensknooppunt waarop ICT (backoffice) applicaties van gemeenten worden aangesloten. Berichtenverkeer tav: toewijzing/dvo, declaratie, aanvang en beëindiging, mutatie en declaratie. Zorgaanbieders: VECOZO (AGB-code noodzakelijk) Gemeente: Gemeentelijk gegevensknooppunt (GGK) Uitzondering: provinciale jeugdzorgaanbieders.
10
Clientparticipatie Uitgangspunt ‘lokaal wat lokaal kan’ vormt het vertrekpunt. Kennis wordt gedeeld op (boven)regionaal niveau. Vertrekpunt 2015: JIJ-Utrecht krijgt opdracht om invulling te geven aan medezeggenschap en zeggenschap van clientenraden binnen de zorginstelling (=wettelijke verplichting). Overige taken van JIJ-Utrecht zijn vanaf 2015 onderdeel van de lokale infrastructuur en worden daar vormgegeven. Regionale actie 2015: cliënt-ervaringsonderzoek (in ontwikkeling via VNG/VWS)
11
Klachtenregeling Klachtencommissie Jeugdzorg Utrecht (KJU) = begrotingsgefinancierde jeugdzorg Klachtencommissie (intern/ extern) = KmB en J-GGZ Inzet 2015: - Regionale (externe) klachtencommissie jeugd (klachten binnen vrijwillig kader) - Voortzetting KJU (klachten binnen gedwongen kader) - GGZ in geval van BOPZ naar de GGZ-sector - Gehandicaptensector naar klachtencommissie (VGU) - Landelijk werkende ombudsman
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.