Ontdekkers en hervormers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

De renaissance: vernieuwing in de kunst
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De uitvinding van de boekdrukkunst en de eerste boeken en geschriften
De quiz bestaat uit 13 vragen.
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Paragraaf 5.3 Vorige les: humanisme en renaissance
Paragraaf 4 Beeldende kunst en muziek
Literatuur, Hoofdstuk 1 §4: stellingen.
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Reformatie en renovatie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Renaissance Schilderkunst.
Homo Universalis.
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
De golven van onze beschaving
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Renaissance en Opstand
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
De geschiedenis van het Christendom
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Bestemming 1 cultureel De renaissance.
Ontdekkers en Hervormers
Noord-Europese kunstenaars
Renaissance en Opstand
Geschiedenis 3de jaar.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Transcript van de presentatie:

Ontdekkers en hervormers H5.1 De Renaissance Ontdekkers en hervormers

Het ontstaan van de Renaissance In de 14e eeuw in Italië Zelfstandige stadsstaten: welvarende kooplieden en bankiers die cultuur bevorderen De rijke burgers voelen zich verbonden met de Romeinse geschiedenis (restanten nog aanwezig zoals het Pantheon) Veel kennis uit het Oosten (door handel en via vluchtelingen na de val van Constantinopel) Ontstaan van een stroming die terugverlangt naar de Klassieke Oudheid

Kenmerken van de Renaissance Mens komt meer op de voorgrond in plaats van God Individu belangrijker dan het collectief streven naar de uomo universale(alleskunner)

Memento Mori Carpe Diem

Verschil schilder- en beeldhouwkunst Middeleeuwen Renaissance Onnatuurlijke houding Vooral goudkleur Alles op een rij Bijbelse voorstellingen Anoniem Alleen geklede mensen Kerk opdrachtgever Natuurlijke houding Natuurlijke kleuren Perspectief Portretten,landschappen,klassieke onderwerpen Op naam Menselijk naakt Rijke burgers en vorsten

Michelangelo (David en pieta)

Annunciatie

Venus van Milo

Portretten

Verschillen in bouwkunst Middeleeuwen Renaissance Verticale lijnen Spitse bogen Gotische stijl Horizontale lijnen Ronde bogen Renaissancestijl

Gotiek

Renaissancestijl

Het Humanisme De personen die oude klassieke teksten bestuderen en tot nieuwe ideeën komen heten humanisten Humanisten bevorderen de ‘eigen’ taal (bijv. Dante in de La divina commedia) In het Noorden vooral christelijk humanisme (1500) Terugverlangen naar de vroege christelijke kerk Vertalen van oorspronkelijke bijbelteksten Bijv. Erasmus heeft kritiek op de wantoestanden in kerk (Lof der Zotheid) en vertaalt de bijbel uit het Grieks De ideeën worden verspreid via de boekdrukkunst

Gevolgen Renaissance Wetenschappelijke revolutie -eerst herontdekken oude kennis (16de eeuw) -dan toevoegen nieuwe kennis (17de eeuw) Ontdekkingstochten (paragraaf 2) Reformatie (paragraaf 3)

Dante en La divina comedia

Erasmus