op KC de Samenstroom 2 februari 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatieavond schooltijden. (andere) schooltijden? 1 e informatieavond 19 april 2012 Huidige schooltijden Huidige schooltijden 5 gelijke.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
DE SCHOUW SCHOOLTIJDEN. Inhoud Stand van zaken Verschillende modellen Enquête voor ouders.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Aanpassing Schooltijden
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
Transcript van de presentatie:

op KC de Samenstroom 2 februari 2016 schooltijden op KC de Samenstroom 2 februari 2016

Agenda: Welkom. Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. Voorstellen procesbegeleider Mat Custers. Presentatie ppt “Schooltijden”. Verdeling van de ouders in groepen. Iedere groep krijgt de gelegenheid om zich over elk voor onze school mogelijk model uit te spreken. Korte centrale afsluiting waarin het vervolg van het proces wordt aangegeven.

Startsituatie en ambitie De maatschappij verandert; beide ouders werken. De school wil de wensen en mogelijkheden van de schooltijden in beeld brengen. Werkgroep schooltijden directeuren op Zicht- niveau geformeerd (op vrijwillige basis). Er zijn 6 scholen die de schooltijden geagendeerd hebben: De Dompelaar, De Havelt, De Kastanjelaar, De Klimboom, De Samenstroom en Het Venster.

De Havelt en Het Venster hanteren nog geen urentabel van 940 uur per jaar voor elke jaargroep. (verschil in onder –en bovenbouw) Er is op school een werkgroep samengesteld waarin team(Zicht en Fides), oudergeleding MR, oudervereniging, ouderraad Fides vertegenwoordigd zijn. Werkgroep stelt mede op basis van de input van de informatieavond een ouderraadpleging op. Ouders vullen ouderraadpleging in. Werkgroep inventariseert de resultaten en brengt een advies uit aan de MR.

Achtergrondinformatie Nederlandse basisscholen zijn sinds 2006 vrij hun schooltijden vast te stellen. Onderwijstijd over 8 schooljaren is wettelijk bepaald: minimaal 7520 uur. Gemiddeld 940 uur per jaar. 2011-2012 :77% traditionele schooltijdenmodel 2015-2016: 56% traditionele schooltijdenmodel 23% heeft nu continurooster, 9% vijf gelijke dagenmodel, 8% Hoorns model, 4% ander model

Wetenschappelijk onderzoek In Nederland is weinig wetenschappelijk onderzoek beschikbaar naar het effect op kinderen van de voor hun meest geschikte schooltijden. Internationaal heeft er wat meer onderzoek plaats gevonden, maar dat is niet meteen te vertalen naar de Nederlandse onderwijssituatie. Over hoe ouders, kinderen en teams de invoering van andere schooltijden ervaren komen nu de eerste resultaten beschikbaar.

Verschillende modellen

Ons huidig model, ook wel het Hoorns model genoemd: Groep 1 t/m 8 woensdag- en vrijdagmiddag vrij Rooster van 24,5 uur per week Middagpauze van 12.00 tot 13.15 uur. Op ma-di-do TSO; eten en buiten spelen Naschoolse opvang sluit direct aan op de lessen.

Hoorns model groep VSO Onderwijs Pauze TSO NSO maandag 7.30 – 08.30   maandag 7.30 – 08.30 08.30 – 12.00 12.00-13.15 13.15 -15.15 15.15-18.00 dinsdag woensdag 08.30 – 12.30 12.30 -18.00 donderdag 13.15-15.15 15.15- 18.00 vrijdag

Het 7-tot 7-model of integraal kindcentrum aaneengesloten programma met afwisseling in blokken. met onderwijs, opvang, sport en ontspanning. het gehele jaar open, geen collectieve schoolvakanties. één loket voor ouders en kinderen. geïndividualiseerd onderwijs. één team van medewerkers vanuit verschillende disciplines. concentratie van voorzieningen in één gebouw.

7 tot 7 model

Het bioritme-model het leren volgt het bioritme van de kinderen, het onderwijs maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid (10 - 12 uur voor leren en presteren en 14.30 - 16.30 voor repeteren). extra lange middagpauze met sport, cultuur en andere activiteiten, verzorgd door de kinderopvang of andere organisaties. leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing.

Bio-ritme model

Continurooster op ma-di-do Continurooster op maandag, dinsdag en donderdag van 8:30 – 14:45 uur. Woensdag en vrijdag tot 12:30. Alle kinderen blijven over. Korte lunchpauze met leerkrachten en/ of vrijwilligers (geen betaalde TSO). Kinderen gaan daarna buitenspelen Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen.

Continu rooster groep VSO Onderwijs Pauze NSO maandag 7.30 – 08.30   maandag 7.30 – 08.30 08.30 – 12.00 12.00-12.30 12.30-14.45 14.45-18.00 dinsdag woensdag 08.30 – 12.30 12.30-18.00 donderdag vrijdag

Het vijf-gelijke-dagenmodel Vijf identieke schooldagen van 8:30 – 14:00 uur. Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag. Alle kinderen blijven over. Korte lunchpauze met leerkrachten en/ of vrijwilligers (geen betaalde TSO). Kinderen gaan daarna buitenspelen Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen.

5 gelijke dagen

Bij elk model kunnen de details van aanvangstijd, pauzetijd, eindtijd etc. nog aangepast worden. Indien voor een ander model gekozen wordt, willen we dit in het schooljaar 2016-2017 invoeren.

Keuze van een schoolmodel Wij willen als werkgroep nadrukkelijk aangeven dat er nog geen keuze gemaakt is uit de drie mogelijke schooltijden modellen. Ook de andere 5 Zicht scholen hebben nog geen keuze gemaakt. Eventuele invoering van een ander schooltijden model kan verschillend zijn voor elke school De ouderraadpleging zal zeer bepalend zijn voor de eventueel te maken keuze voor wel of geen een schooltijdenmodel Op de vragenlijst die u krijgt na de carnavalsvakantie zijn de eerste drie bladzijden vooral gericht op gedachtevorming m.b.t. voor-nadelen van elk model

Werkwijze

Ronde 1: 20 minuten Ronde 2: 15 minuten Ronde 3: 10 minuten Verdelen over 3 lokalen (… personen) In elk lokaal wordt voor en tegen van een model besproken, vanuit het oogpunt van ouders, school en kinderen Ronde 1: 20 minuten Ronde 2: 15 minuten Ronde 3: 10 minuten

De te bespreken opties: Hoorns model (huidig model) 5 gelijke dagen model Continu rooster

Stappenplan Stappenplan bespreken team okt t/m jan Formeren werkgroep schooltijden dec Informatie naar ouders dec/jan/feb Informatieavond voor ouders feb Ouder-raadpleging feb Bespreking uitslag ouderraadpleging mrt Terugkoppeling voorstel naar team en ouders mrt/apr Besluitvorming MR+ bestuur apr Informatie naar ouders apr/mei

Meer informatie kunt u vinden op: http://educatie-en- school.infonu.nl/diversen/133203-de-voor- en-nadelen-van-een-continurooster.html http://www.zwijsenouders.nl/Artikel/De- traditionele-schooltijden-zijn-voorbij-.htm http://www.anderetijdeninonderwijsenopva ng.nl/schooltijdenmodel-2015- 2016/#.Vh4VJYfou1s