stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen De 1-pagina strategie stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen Seppe Sprengers & Vince The Prince
Stap 6: unieke toegevoegde waarde bepalen Wat? Waarom? Hoe bepalen? Hoe interpreteren? Praktische tips Wees geen grijze muis Werkdocumenten Praktisch voorbeeld
Wat? 2e stap oriëntatiefase Op zoek naar een sterke bedrijfspositionering voor de toekomst Waarom moeten klanten voor ons en ons product kiezen? We gaan op zoek naar toegevoegde waarde Kan zich situeren op het vlak van producten, diensten, klantenbenadering, prijs, distributie, etc => overal waar een belangrijk verschil voor de klant gemaakt kan worden
Waarom? Het succes van een bedrijf hangt in belangrijke mate hier van af Toegevoegde waarde zorgt ervoor dat klanten jou kiezen en niet de concurrentie
Hoe bepalen? Waardeklaverblad-oefening: 1. Wat willen de klanten? (Bekijk resultaten werkdocumenten stap 2, 3 & 4) Focus vooral op de wensen met een duidelijk groeipotentieel 2. Wat vinden ze niet of onvoldoende bij de concurrentie? (Bekijk resultaten werkdocumenten stap 2, 3 & 4) Focus op onvervulde behoeften 3. Wat willen wij? (Missie, visie, doelstellingen) Focus op wat past binnen de missie, visie, beoogde doelgroepen & werkterrein 4. Wat kunnen wij? (Bekijk resultaten stap 1) Focus op wat binnen de mogelijkheden ligt
Hoe bepalen? Waardeklaverblad-oefening in trechtervorm: Wat willen de klanten? Wat vinden ze niet of onvoldoende bij de concurrentie? Wat willen wij? Wat kunnen wij? Samengevat: “Wat willen de klanten, dat ze elders niet of onvoldoende vinden, en dat wij willen en kunnen aanbieden?” ~Guido Thys
Hoe interpreteren? Klantenbehoeften gevonden met duidelijk potentieel waarvoor de concurrentie geen oplossing aanbiedt? (Vraag 1 & 2) Indien ja: rangschik ze in volgorde van aantrekkelijkheid Indien nee: herhaal en verfijn de oefening en gebruik andere bevragingsmethodes of focus op groepen die nog wel onvervulde behoeften hebben 2. Heb je zinvolle en haalbare oplossingen? (Vraag 3 & 4) Indien ja: unieke toegevoegde waarde is gevonden Indien nee: defensieve strategie hanteren en mogelijk groeiambities bijstellen. Bedrijf moet zoeken hoe het zich kan heruitvinden.
Praktische tips Evalueer de huidige product- of bedrijfspositionering, doe hetzelfde voor de belangrijkste concurrenten en trek conclusies Herlees de bevindingen uit stap 1, 2, 3 & 4 Begin bij de huidige kernactiviteiten, indien nodig pas daarna naar andere opties Blijf objectief en realistisch, veranderen is niet altijd nodig
Wees geen grijze muis Het probleem: Vele concurrenten doen hetzelfde op dezelfde plaats voor dezelfde klanten De oplossing: Maak duidelijke keuzes en wees uniek in doelgroep (bv. leeftijd), doelgroepbehoefte (bv. kwaliteit) of tegemoetkoming aan doelgroep (bv. service)
Werkdocument
Praktisch Voorbeeld
Bedankt voor jullie aandacht