stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Auditen op succes waarderend auditen
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
STRATEGISCHE PLANNING
Definitiestudie.
Aanzet tot strategisch denken
Goudsmidatelier Jaasma De strategie – deel 1. Wat hebben we vorige week besproken?  De vraag en uitdaging  Hoe ziet u zichzelf als goudsmid?  Waarom.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Een startersgids voor innovatie
Op weg naar de projectproducten
Een continue vakantiegevoel dankzij Audit & Control
gaat het? ik ben mama kwijt Geen paniek vriendje. Ik vind jouw mama wel. Hoe ziet ze eruit?
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Strategie en Indelingsprincipes
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Social Media.
Quality Function Deployment
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 Powerpoint met audio 2 Inhoud Stap 1: sheets maken Stap 2: audio-opname voorbereiden Stap 3: audio-opname maken Stap 4: evalueer.
Programmeer les voor gevorderden
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Presenteren en communiceren
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Strategische Businesspartner
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Thomas Belmans Marijn Peeters
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Talent in Ontwikkeling
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Een product of dienst verkopen
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Les 5: Het marketingplan
Gepresenteerd door [Naam]
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen De 1-pagina strategie stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen Seppe Sprengers & Vince The Prince

Stap 6: unieke toegevoegde waarde bepalen Wat? Waarom? Hoe bepalen? Hoe interpreteren? Praktische tips Wees geen grijze muis Werkdocumenten Praktisch voorbeeld

Wat? 2e stap oriëntatiefase Op zoek naar een sterke bedrijfspositionering voor de toekomst Waarom moeten klanten voor ons en ons product kiezen? We gaan op zoek naar toegevoegde waarde Kan zich situeren op het vlak van producten, diensten, klantenbenadering, prijs, distributie, etc => overal waar een belangrijk verschil voor de klant gemaakt kan worden

Waarom? Het succes van een bedrijf hangt in belangrijke mate hier van af Toegevoegde waarde zorgt ervoor dat klanten jou kiezen en niet de concurrentie

Hoe bepalen? Waardeklaverblad-oefening: 1. Wat willen de klanten? (Bekijk resultaten werkdocumenten stap 2, 3 & 4) Focus vooral op de wensen met een duidelijk groeipotentieel 2. Wat vinden ze niet of onvoldoende bij de concurrentie? (Bekijk resultaten werkdocumenten stap 2, 3 & 4)  Focus op onvervulde behoeften 3. Wat willen wij? (Missie, visie, doelstellingen) Focus op wat past binnen de missie, visie, beoogde doelgroepen & werkterrein 4. Wat kunnen wij? (Bekijk resultaten stap 1)  Focus op wat binnen de mogelijkheden ligt

Hoe bepalen? Waardeklaverblad-oefening in trechtervorm: Wat willen de klanten? Wat vinden ze niet of onvoldoende bij de concurrentie? Wat willen wij? Wat kunnen wij? Samengevat: “Wat willen de klanten, dat ze elders niet of onvoldoende vinden, en dat wij willen en kunnen aanbieden?” ~Guido Thys

Hoe interpreteren? Klantenbehoeften gevonden met duidelijk potentieel waarvoor de concurrentie geen oplossing aanbiedt? (Vraag 1 & 2) Indien ja: rangschik ze in volgorde van aantrekkelijkheid Indien nee: herhaal en verfijn de oefening en gebruik andere bevragingsmethodes of focus op groepen die nog wel onvervulde behoeften hebben 2. Heb je zinvolle en haalbare oplossingen? (Vraag 3 & 4) Indien ja: unieke toegevoegde waarde is gevonden Indien nee: defensieve strategie hanteren en mogelijk groeiambities bijstellen. Bedrijf moet zoeken hoe het zich kan heruitvinden.

Praktische tips Evalueer de huidige product- of bedrijfspositionering, doe hetzelfde voor de belangrijkste concurrenten en trek conclusies Herlees de bevindingen uit stap 1, 2, 3 & 4 Begin bij de huidige kernactiviteiten, indien nodig pas daarna naar andere opties Blijf objectief en realistisch, veranderen is niet altijd nodig

Wees geen grijze muis Het probleem: Vele concurrenten doen hetzelfde op dezelfde plaats voor dezelfde klanten De oplossing: Maak duidelijke keuzes en wees uniek in doelgroep (bv. leeftijd), doelgroepbehoefte (bv. kwaliteit) of tegemoetkoming aan doelgroep (bv. service)

Werkdocument

Praktisch Voorbeeld

Bedankt voor jullie aandacht