Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gemaakt door Praktijk Houvast
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Hoera, een oudergesprek!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
De theorie van de dramadriehoek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
Dans van Vos Weg van Wolf
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Morele ontwikkeling en opvoeding
ontwikkelen en succesvol zijn
Communicatie met ouders
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Bij de informatieavond van groep 1/2
Welkom op onze ouderochtend
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom op onze thema-avond
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond september 2016
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…

Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden… Wat is zelfvertrouwen? Hoe vergroot je dit bij je kind/leerling? Op welke manier wil je dit doen als volwassene, zodat het aansluit bij het kind? Hoe kan je als ouder/leerkracht de regie houden en toch je kind vertrouwen geven? Cindy Klompenhouwer, kind- en opvoedcoach en Cindy Boeckling, integratieve kindertherapeut en orthopedagoog

Invulling van de avond Aandacht voor algemene wederzijdse verwachtingen Theorie over zelfstandigheid en verantwoordelijkheid Spiegel In de praktijk: vergroten van zelfstandigheid

Wat mogen ouders verwachten van school? Primair: Onderwijs geven en ‘opvoeden’ binnen de school Veilig klimaat Onderwijs op maat Motiveren Competentiegevoel Respect Daltonprincipes

Wat mag school verwachten van ouders? Voorwaarden scheppen Aanmoedigen Ontwikkeling ondersteunen Onderwijs ondersteunen

Hoe herken je een kind met zelfvertrouwen? Heeft een open houding Durft initiatief te nemen Kan met teleurstellingen omgaan Maakt gebruik van wat hij kan en geleerd heeft Heeft vertrouwen in anderen Durft hulp te vragen

Benader positief Laat je kind merken dat je hem onvoorwaardelijk accepteert Wees duidelijk Geef aandacht en toon interesse Complimenteer op de juiste manier Respecteer de gevoelens en mening van je kind of leerling Vergelijk kinderen met zichzelf Zelfvertrouwen vergroten: Vergroot zelfstandigheid

Waar het om gaat is dat je in de spiegel kijkt en ziet dat je: Eerlijk bent naar jezelf Met een gezonde, kritische blik naar jezelf kunt kijken Open staat om dingen op een andere manier te proberen dan je gewend bent Jezelf afvraagt: wat heeft dit kind/mijn kind van mij nodig?

Vergroten van zelfstandigheid Moedig zelfstandigheid aan Laat de kinderen helpen Vraag naar de mening of ideeën Geef gepaste verantwoordelijkheden Van fouten leer je Geef je kind of leerling vertrouwen Leer je kind consequenties onder ogen zien Voordoen en overnemen, ruimte voor het opdoen van ervaringen Laat zelf nadenken over oplossingen Geef keuzes

Het kind centraal! Ouders en leerkrachten hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen Ontwikkeling zelfvertrouwen is essentieel Als volwassene ben je je bewust van je eigen ervaringen Kind als gesprekspartner serieus nemen Jezelf afvragen: wat heeft dit kind/mijn kind van mij nodig?