1/24. Actueel 2/24 Actueel 3/24 Inleiding NLT-module Hersenen en Leren wordt opnieuw gecertificeerd Daartoe: Via PUC (RU): DOT Educational Neuroscience.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Workshop “Begrijpend kijken”
OM OVER NA TE DENKEN.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Presentatie Executieve functies
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Social work Week 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Sleutels, codes en aanwijzingen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Differentiatie.
CLIL-didactiek voor Duits
Presentatie EduCheck SOML
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Breinleren.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Psychologie van het leren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Financiële zelfredzaamheid
Differentiatie in de klas
Sleutels, codes en aanwijzingen
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Toetsing Vakdidactiek 2.
it’s about learning to dance in the rain’
PROEVERIJ.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

1/24

Actueel 2/24

Actueel 3/24

Inleiding NLT-module Hersenen en Leren wordt opnieuw gecertificeerd Daartoe: Via PUC (RU): DOT Educational Neuroscience Module getest afgelopen najaar Ook zelf op de RU Deze presentatie grotendeels uit de lessen zelf Tussenstand definitieve versie Certificering: … Auteursteam: VO: Daan Moerkerk Jan Jaap Wietsma Iris Bakker Frank van Wielink HO: Bruce Jenks Anke Marit Albers Lieke Jager Erik Barendsen 4/24

Programma Workshop Outline module Focus op de eindopdracht Zelf aan de slag Nabespreken 5/24

Inhoud module Hersenen en leren: wat kan hersenkennis ons wel en niet zeggen over hoe we (beter) kunnen leren? 6/24

Rijden Onder Invloed RU + VO Inhoud module

Rijden Onder Invloed RU + VO Inhoud module

Hersenen en Leren 9/24

Inhoud module Hersenen en leren: wat kan hersenkennis ons wel en niet zeggen over hoe we (beter) kunnen leren? Metacognitie Als je nadenkt over je eigen denken Als je aan het leren bent over hoe je moet leren De kop en staart van de module dus. 10/24

Leren leren ‘When students can adapt to whatever instructional conditions they receive, ultimately they become skillful and productive learners capable of learning on their own’ (Corno, 2008) Voorwaarden: Declaratieve kennis over leerstrategieën. Procedurele kennis over hoe leerstrategieën toe te passen. Conditionele/metacognitieve kennis wanneer deze strategieën het beste gebruikt kunnen worden. 11/24

Leerstrategieën vs leerstijlen 12/24

A continuüm of families of learning styles Fixed characteristics><Fluid characteristics 13/24

Is there a role for learning styles? ‘Statische leerstijlen’ – het bepalen van ‘de’ leerstijl (voorkeursstijl) van de leerling. -Leerlingen worden ‘ingedeeld’ in type leerlingen, voor deze leerlingen kan een specifiek curriculum worden vormgegeven. -Leerlingen zijn vaak geneigd labels te accepteren en niet snel in staat om voorbij hun ‘comfortzone’ te gaan om zo nieuwe vaardigheden aan te leren. ‘Strategische leerstijlen’ - het ontwikkelen van een aantal leerstijlen welke strategisch ingezet kunnen worden.  leerstrategieën -Leerlingen worden minder afhankelijk van de sturing van anderen. -Leerlingen zijn bewuster in staat om hun sterktes en zwaktes mee te nemen in de keuzes die ze maken (Zoeken ze hulp van anderen? Kiezen ze datgene wat ze goed kunnen?) Visie discussie: Moeten leerlingen hun sterke kanten ‘uitbouwen’/gebruiken of moeten zij meer universeel worden? 14/24

Hoofdstuk 7 Doel van ‘hoofdstuk 7’ (en voorgaande hoofdstukken): 1.Vergroten van het inzicht van leerlingen in het eigen leren. 2.Geven van een gezamenlijk ‘vocabulaire’ waardoor leerstrategieën, motivatie, leerprocessen en ervaringen binnen verschillende contexten besproken kan worden. Middel: Inzichten uit ILS Vermunt (1994) toepassen op eigen leren. 15/24

Maar uw leerlingen straks natuurlijk wel. 1.1: Opstartopdracht Je begint bij jezelf en maakt een learner report. Een learner report is een beschrijving van de lerende waaruit je informatie kunt halen over het leren Het is een onderzoeksmethodiek die onder andere gebruikt wordt in onderwijsonderzoek Maak opdracht 1.1 uit de module Dit hoeft u nu niet te doen 16/24

Legenda: individueel (deels) adviseren aan klasgenoot in viertallen Uitgewerkt (achter elkaar): –Opdracht 1.1: Learner report –Opdracht 7.1: ILS-leerstijlentest van Vermunt –Opdracht 7.2 a, b, c: verwerking ILS –Opdracht 7.3: adviesrapport Gebruikt de antwoorden bij opdrachten 1.1, 2.18, 2.19, 2.20, 3.11, 4.9, 4.10, 5.8, 5.9, 5.10, 6.8, 6.9 en 6.10 –Opdracht 7.4: Uitwisselen en conclusies Eindopdracht Een deel van deze opdracht gaat u doen 17/24

18/24 Op blackboard vind je: 1.Inventaris leerstijlen (de eerste 80 items in NL) 2.Inventory of learning styles (alle 120 items in EN) 3.Scoring key for the Inventory of learning styles (in EN) Maak: –De eerste 80 items van 1 en de laatste 40 items van 2 òf –De hele test in het Engels. Scoor je test met de scoring key Eindopdracht: 7.1 – ILS NB Instructie uit de pilot: excel-versie is inmiddels gemaakt Let op de betekenis van de score: in deel A en deel B verschillend

Vergelijk je resultaat met tabel 4, pagina 101 van je module 7.2a cognitieve verwerkingsstrategie 7.2b Leerregulatie 7.2c Leerconcepties en leerdoelen/leeroriëntatie Eindopdracht: 7.2 – Verwerking ILS 19/24

Eindopdracht: 7.3 deel 1: advies aan jezelf Hst 1 en 7: metacognitie: hoe leer jij? Hst 2. leerpsychologie Hst 4. cellulaire processen Hst 3. hersengebieden Hst 5. opslag, consolodatie, opdiepen Hst 6. didactiek Dit gaat u zelf doen 20/24

Opdracht: U krijgt ieder één van de hoofdstukken uit de module Opdracht: zoek zoveel mogelijk onderbouwde leertips Denk aan het artikel bij de opstart! Dus géén neuromythes! 21/24

Gevonden leertips: – h2- Beter vlak voor de toets niet meer naar de stof kijken (werkgeheugen) – h2- Het actief zoeken naar informatie stimuleert reproductie – h3/h4 – Beweging (gezond/conditie) helpt bij het leren. – h3/h4 – Bij complexe opdrachten via meerdere kanalen informatie krijgen/ontvangen –H5 – Goed slapen en voldoende nachtrust –H5 – Actief leren (koppelen aan bestaande kennis) – elaboratie. –H6 – Hoe je het best kunt leren hangt af van wat je moet leren. Resultaat: 22/24

Uitwisselen met een medeleerling die anders leert dan jij –elkaars learner report (1.1) analyseren –advies schrijven aan de ander Eindopdracht: 7.3 – deel 2 Uitwisselen in een groep van 4 –Overeenkomsten en verschillen tussen de adviezen –Top vijf van leertips voor onderbouwleerlingen, inclusief toelichting Eindopdracht: 7.4 – uitwisselen 23/24

Nabespreking Leerlingwerk (eindopdrachten) Vragen? Waar is alles beschikbaar? – Na certificering – Frank: Lieke: Ter afsluiting: 24/24