Schoolkeuzeonderzoek schooljaar 15-16. Introductie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Informatie avond groep 8
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
Informatieavond GROEP 8.
Infoavond Groep 7/8 9 september 2013.
Informatie avond groep 8
De weg naar het voortgezet onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs
Informatieavond VO 13 september 2010.
Naar het voortgezet onderwijs
En nu ????????? Naar het voortgezet onderwijs!
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Informatieavond groep 7
Schoolkeuzeonderzoek schooljaar 14-15
Informatieavond 13 oktober 2014
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Advies voortgezet onderwijs op de Sint Barbaraschool
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Schooljaar september 2015 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Informatieavond ouders schoolverlaters
Bs Carillon Daltonschool
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Informatieavond 29 maart 2016 Als u naar huis gaat weet u welke stappen er met elkaar ondernomen gaan worden om tot een verantwoorde schoolkeuze te komen.
Informatie avond groep 8 Een prachtige school. twee enthousiaste leerkrachten.
Elk kind op de juiste plek advies schoolkeuzeonderzoek vormen van voortgezet onderwijs keuze het onderzoek de uitslag.
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond groep 8 Overgang Basisschool – Voortgezet onderwijs Donderdag 13 december uur.
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Aanvraag voor Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en Praktijkonderwijs (pro) Carrousel POVO Donderdag 13 oktober 2016 Carla van Moorsel Milou Hofland.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Bs Carillon Daltonschool
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Transcript van de presentatie:

Schoolkeuzeonderzoek schooljaar 15-16

Introductie

Zomaar wat vragen Waarom schoolkeuzeonderzoek? Welke vormen van voortgezet onderwijs zijn er? Wie bepaalt de keuze? Waar bestaat het onderzoek uit? Wat gebeurt er met de uitslag?

Waarom Schoolkeuzeonderzoek? advies van de basisschool is verplicht ondersteuning bij het kiezen van de juiste vorm van Voortgezet Onderwijs het Voortgezet Onderwijs vraagt de gegevens bij toelating

Juiste keuze garantie voor schoolsucces? Succes is mede afhankelijk van: Hoe ervaart uw kind de overgang van onze school naar het VO Puberteit Overige omstandigheden

Vervolgonderwijs na basisschool

Uitstroom leerlingen De meeste leerlingen stromen door naar: Praktijk Onderwijs VMBO Enkele leerlingen stromen door naar: MAVO (Theoretische Leerweg) HAVO Overige scholen (voorheen Cluster- scholen)

Uitstroom schooljaar Praktijkonderwijs14 VMBO/BBL (met leerwegondersteuning) 7 VMBO/KBL (met leerwegondersteuning) 5 Gemengde Leerweg/MAVO4 HAVO0

Aanmelding bij het Voortgezet Speciaal Onderwijs: 2 mogelijkheden 1: aanmelding voor: Onderwijs voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (VSO ZMLK Linie College), en Onderwijs voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen (VSO de Spinaker, VSO het Molenduin) verloopt via de Commissie Toelaatbaarheid Passend Onderwijs

2: aanmelding voor: Onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, gehoorproblemen en/of autisme (VierTaal College in Schagen). verloopt rechtstreeks via het VierTaal College in Schagen (voormalige Hendrik Mol-school).

Wie bepaalt de keuze? De directeur van de school geeft advies Advies is gebaseerd op de mogelijkheden en leervorderingen van de leerling in combinatie met de ervaringen van de leerkrachten (gedrag, motivatie, etc.) Het kind samen met de ouders kiezen de school

Procedure November Afname tests Bespreken resultaten December Formuleren van het advies Januari/februari Bezoek open dagen Februari Bespreken van het advies met de ouders Ouders tekenen voor ontvangst Ouders tekenen voor bespreking in PCL Maart/juni Aanmelden op het VO

Data Open Dagen Scholen aan Zee Open avond: 21 januari 2016 In de periode van 11 t/m 22 januari 2016: - leerlingen lopen een dagdeel mee - leerlingen groep 8 krijgen informatie over het VO Praktijkschool de Pijler Open dag: nog onbekend Kennismakingsdag nieuwe leerlingen: 29 juni 2016 Clusius College Schagen Open avond/dag: januari 2016 Regius College Schagen Open dag: 5 februari 2016 Informatieavonden op 1 en 3 februari 2016 RSG Wiringherlant Open dag: 2 februari 2016

Wat wordt getoetst bij het schoolkeuzeonderzoek Didactische vorderingen Intelligentie Sociaal-emotioneel functioneren

Didactisch onderzoek Onderzoek met groepsgewijs af te nemen test: Drempelonderzoek Begrijpend lezen Spelling Technisch lezen Rekenen

Wat doet onze school voor het onderzoek? De school toetst de leervorderingen van de leerlingen De leervorderingen worden omgezet in Dle-scores

Onderscheid DL - Dle DL staat voor Didactische Leeftijd De didactische leeftijd geeft aan hoeveel maanden een leerling les kreeg sinds het begin van groep 3 Een schooljaar telt 10 onderwijsmaanden Aan het eind van groep 3 is de Didactische Leeftijd 10 Aan het eind van groep 8 is de Didactische leeftijd 60

DLE staat voor Didactische Leeftijd Equivalent De dle-score is een getal dat aangeeft na hoeveel lesmaanden de gemiddelde basisschoolleerling een bepaalde prestatie bereikt …een voorbeeld …

… stel het is juni in groep 4 Een leerling wordt getoetst De Didactische leeftijd (DL) is dan 20 Op het onderdeel Rekenen behaalt de leerling een Dle-score 15 Deze score wordt doorgaans behaald in januari groep 4 De leerling heeft dus een achterstand van 5 maanden

Waarom gebruiken wij Dle’s? Aan de hand van het behaalde Dle kunnen we zien hoe groot het leerrendement (of leerachterstand) is Het behaalde leerrendement bepaalt mede voor welk vervolgonderwijs de leerling in aanmerking komt

Wie neemt de toetsen af? Alle onderdelen van het onderzoek worden afgenomen door een ervaren testassistent van Bureau School & Onderwijs Service De afname vindt plaats in de eigen klas De groepsleerkracht is daarbij niet aanwezig

Verwerking resultaten Resultaten worden centraal verwerkt De toetsresultaten van elk kind worden op een grafiek in beeld gebracht Deze grafiek geeft inzicht in het passende vervolgonderwijs

Waarom niet de Cito toets? Het Drempelonderzoek is aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker voor onze kinderen De gegevens kunnen centraal verwerkt worden en de mogelijkheden voor vervolgonderwijs worden direct in kaart gebracht De scholen voor vervolgonderwijs gebruiken deze toets ook, zodat de gegevens gemakkelijk overdraagbaar zijn

Uitleg intelligentieonderzoek

Waarom een nieuw intelligentieonderzoek? In de meeste gevallen: een ‘bevestiging’ Bij ongeveer een kwart van de kinderen: een aanvulling of een verrassing Daarnaast dient het als ’hulp’ bij schoolkeuze, voor: –Ouders en kind (wensen, (on)mogelijkheden, ideeën, ervaringen) –Leerkracht – school (ideeën – ervaringen) –Van belang voor het voortgezet onderwijs

Wat is intelligentie? Het vermogen om tot leerresultaten te komen ofwel het verstandelijke vermogen Aan de schoolresultaten kan je meestal de aanleg zien

Het testen zelf Hoe zien de tests er uit? Opbouw en voorbeelden van de tests

Toetsafname De kinderen zitten in toetsopstelling Duur: minimaal twee uur Voor elk onderdeel worden altijd enkele oefenopgaven gemaakt Er wordt gecontroleerd of alle kinderen de opdracht hebben begrepen Tussendoor is er een pauze

NIO – Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau Intelligentie- index Verbale factor Symbolische factor

NIO bestaat uit 6 subtests Taalkundig inzicht: Synoniemen (1), Analogieën (3) en Categorieën (6) Rekenkundig/ruimtelijk inzicht: Getallen (2), Rekenen (4) en Uitslagen (5)

Synoniemen onderzoekt de kennis en betekenis van woorden voorbeeld: Dapper 1. licht 2. koud 3. vrees 4. moedig 5. nieuw score: het aantal goed gemaakte items (30)

Analogieën onderzoekt het ontdekken van relaties tussen door woorden aangeduide concrete zaken, of abstracties, en het kunnen toepassen van die gevonden relaties in nieuwe situaties. (a : b = c : ?) voorbeeld: huizen - stad | bomen - ….. 1. takken 2. gras 3. bos 4. weg 5. stam score: het aantal goed gemaakte items (25)

Categorieën onderzoekt het kunnen vinden van een meer of minder logische relatie tussen begrippen, t.w.: gelijk, tegengesteld, soort, deel, oorzaak en middel. voorbeeld: regen - nat 1. gelijk 2. tegengesteld 3. soort 4. deel 5. oorzaak 6. middel score: het aantal goed gemaakte items (30)

Getallen onderzoekt het logisch kunnen toepassen van rekenregels en rekenoperatoren op een rij getallen. voorbeeld: Welk getal moet er in deze rij op het laatste getal volgen? [ ] score: het aantal goed gemaakte items (25)

Rekenen onderzoekt het kunnen ontdekken welke hoofdbewerkingen van toepassing zijn op de genoemde getallen Voorbeeld 1: = 10 [ x : + - ] Voorbeeld 2: = 8.. 2[ x : + - ] [ x : + - ] score: het aantal volledig goed gemaakte items (20)

Uitslagen Onderzoekt het vermogen zich driedimensionale figuren tweedimensionaal te kunnen voorstellen en omgekeerd. Met andere woorden, het in de voorstelling kunnen vouwen van een figuur in het platte vlak tot een object in de ruimte en omgekeerd. score het aantal juist aangestreepte alternatieven (max 20) minus het aantal onjuiste alternatieven (40) Voorbeeld:

NIO antwoordformulier

NIO levert volgende scores Verbale factorscore (VIQ) Symbolische factorscore (SIQ) NIO-totaalscore (IQ) geven een score per onderwijsniveau aan

Betekenis IQ Een IQ-score geeft aan hoe een leerling op een intelligentietest presteert, in vergelijking met kinderen van dezelfde leeftijd Gemiddeld IQ =

Sociaal-emotioneel functioneren Het sociaal-emotioneel functioneren wordt in kaart gebracht met behulp van de LeerMotivatieTest (LMT)

LeerMotivatieTest -Leermotivatie: mate waarin leerling gemotiveerd is om op school te presteren -Zelfvertrouwen: mate waarin leerling overweg kan met situaties die spanning oproepen -Doorzettingsvermogen: heeft leerling een bepaalde spanning nodig om tot prestaties te komen -Sociale Wenselijkheid

Nog vragen?