SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sector Economie, januari 2014
Economie, juni 2013.
Jacqueline Kerkhoffs, projectleider
De eerste stap om te komen tot een inrichting van de sector Techniek.
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De toekomst van het vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (1)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
VMBO OP DE RGO RGO Middelharnis.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sector Techniek profiel PIE Regiobijeenkomsten januari 2015
Regionale bijeenkomsten
Instroom klas 3 vmbo.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
Voorlichting ouders / verzorgers 2e klassen
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
. Ouderavond 2e klas schooljaar
MAVO VMBO OP DE RGO.
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
College De Brink V oorbereidend M iddelbaar B eroeps O nderwijs.
. Ouderavond klas 2 1 februari  Algemene informatie  Voorlichting 1  Pauze  Voorlichting 2  Einde.
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Kennismaken Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwij s 16 februari 2016.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Locatie vmbo-pro Leren is doen, doen is leren!!!
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
MOBILITEIT &TRANSPORT. DE VAKSCHOLEN 1. ZORG EN WELZIJN 2. SPORT EN DIENSTVERLENING 3. TECHNIEK EN VORMGEVING DEZE RICHTINGEN WORDEN GEVOLGD IN HET EERSTE.
Rob Abbenhuis Mei We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
VOORLICHTING VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS.
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Programma Vmbo Kb (vestiging Oosterhout) Mavo+ (vestiging Fabritius)
VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS
VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Bovenbouw 27 november 2017.
Volop keus, durf te kiezen
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Volop keus, durf te kiezen
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
PENTA College CSG Hoogvliet
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Economie en ondernemen
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum: 26 januari 2016 Viola van Lanschot Hubrecht Rob Abbenhuis

Profielvak met 4 modulen Centraal examen 4 Keuzevakken Schoolexamen PROFIEL KEUZE Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma KERN Syllabus CvTE Handreiking SLO

istezw Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma In elke sector wordt één kernprogramma aangeboden… ec … altijd in combinatie met profiel- en keuzevakken Kernprogramma = hart van de sector gr

1. School bepaalt aanbod Voorbeeld: sector met 2 profielen

Doelen van vernieuwing Aantrekkelijk, vernieuwend, toekomstbestendig en herkenbaar – Aantrekkelijk door verbeterde aansluiting en programma's die passen bij actuele ontwikkelingen – Vernieuwend door rekening te houden met nieuwe ontwikkelingen – Toekomstbestendig door een opzet te kiezen die organiseerbaar is – Een herkenbaar en overzichtelijk onderwijsaanbod waarbij leerling en ouders weten waarvoor ze kiezen. Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

Uitgangspunten De programma's bieden ruimte voor leerlingen die later (willen) kiezen en voor de (kleinere groep) leerlingen die juist vroeg al weten wat ze willen. Elke sector kent keuzevakken (verdiepend/verbredend) waardoor het mogelijk wordt meer individuele programma's voor leerlingen te ontwikkelen/aan te bieden. Aansluiting met het vervolgonderwijs, de beroepspraktijk en de arbeidsmarkt dienen te worden geborgd. Voor de aansluiting met de arbeidsmarkt dienen de nieuwe examenprogramma's ruimte te bieden voor regionale samenwerking met het mbo en bedrijfsleven Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

PROFIEL KEUZE E X A M E N P R O G R A M M AU W O N D E R W I J S !

PROFIEL KEUZE PROJECTWEEK SIMULATIE = E X A M E N P R O G R A M M AU W O N D E R W I J S !

In willekeurige volgorde: Produceren, installeren en energie Bouwen, wonen en interieur Mobiliteit en transport Media, vormgeving en ICT Maritiem en techniek Economie en ondernemen Horeca, bakkerij en recreatie Zorg en welzijn Dienstverlening en producten Groen (zie voor details website) De profielen 10 profielen

A.Alleen de beroepsgerichte vakken worden aangepast. Alle vmbo leerlingen houden CKV in hun programma B.Er zijn profielvakken (beperkt aantal) met een meer of minder kunstzinnig (beroepsoriënterend) karakter C.Er is een relatief groot aantal keuzevakken met een kunstzinnig (beroepsoriënterend) karakter b.v.: 'vormgeving'; 'mode & design'; 'interieurontwerp & design'; 'tekenen, schilderen & illustreren'; 'fotografie'; 'vormgeving & typografie'; 'groene vormgeving & styling'; 'podium'. Kunst en cultuur in vmbo "komen er voor de scholen substantieel meer mogelijkheden om aandacht te besteden aan kunst en cultuur?".... Ja, zeker in theorie!

– Door bepaalde samenstelling van keuzevakken kan een sterk kunstzinnig georiënteerd onderwijsprogramma ontstaan – Met name interessant voor basis- en kaderberoepsgerichte leerweg; nu geen ander examenprogramma dan CKV Kunst en cultuur in het vmbo "komen er voor de scholen substantieel meer mogelijkheden om aandacht te besteden aan kunst en cultuur?".... Ja, zeker in theorie!

A.Kunnen/zullen scholen een dergelijke keuze maken? (visie, deskundigheid docenten, outillage, profilering, doorstroomrelevatie) B.Is er leerplankundige deskundigheid binnen de scholen C.Zijn de kunst en cultuur gerelateerde keuzevakken wel als zodanig te duiden? De ontwikkelaars zijn/waren beroepsgerichte docenten vmbo/mbo D.In hoeverre zijn de kunstdocenten op de hoogte van de aanstaande veranderingen? E.En de culturele instellingen? Kunst en cultuur in vmbo Maar....

Binnen de kaders van de nieuwe beroepsgerichte programma's -een leerroute ontwikkelen die sterk gekleurd wordt door kunst en cultuur. Laat daarbij zien hoe deze aansluit bij het mbo én hoe CKV geïntegreerd wordt/kan worden, én/of hoe de samenwerking met culturele instellingen kan worden versterkt. Kunst en cultuur in vmbo De uitdaging

-Is dat zo?.... Ja, en/maar de scholen zijn daarbij aan zet! Kunst en cultuur in vmbo "Met de vernieuwing van de beroepsgerichte examenprogramma's komen er voor de scholen substantieel meer mogelijkheden om aandacht te besteden aan kunst en cultuur"

Tijdlijn 1.Mei 2013: concept examenprogramma 2.Augustus 2013: start pilot cohort 1 (leerjaar 3) 3.Augustus 2014: start pilot cohort 2 en cohort 1 Groen, D&P en MVI 4.Mei 2015: eerste examens (cohort 1) 5.Augustus 2015:start pilot cohort 3 en cohort 2 Groen, D&P en MVI 6.Mei 2016: examens cohort 2 en eerste examens Groen, D&P en MVI 7.Augustus 2016: start nieuwe examenprogramma’s alle scholen 8.Mei 2018: uitstroom leerlingen volgens nieuw programma Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Augustus 2013 Augustus 2014 Augustus 2015 Augustus

Communicatie over project Digitale nieuwsbrief Platforms beroepsgerichte programma’s Regionale bijeenkomsten SPV Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo